مدیرکل اموراجتماعی استانداری ایلام
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام گفت: طرح آمارهای پراکنده غیرواقعی و هر نوع بزرگ‌نمایی با هر ابزاری نتیجه‌ای جز تئوریزه کردن یاس اجتماعی و زایل کردن امید اجتماعی در پی نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸ 25 June 2015

دکتر «علی مهرعلی‌زاده» مدیرکل اموراجتماعی استانداری ایلام گفت: رویکرد اساسی دولت تدبیر و امید در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نگاه واقع‌بینانه و نه سکوت، انکار و تغافل است و رییس‌جمهور در مراسم تنفیذ و مراسم تحلیف اولویت‌های کاری دولت یازدهم را بهبود معیشت مردم و سپس موضوع آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام بابیان اینکه اعتقاد مجموعه دولت این است که مردم مسائل و مشکلات را با گوشت و خون خود حس و لمس می‌کنند و انکار هر نوع واقعیت نه‌تنها دردی را از مردم دوا نمی‌کند بلکه پاشیدن نمک بر زخم آن‌هاست و آسیب را تشدید می‌کند، خاطرنشان کرد: موضوع مهم در طرح مسائل و آسیب‌های اجتماعی توجه به ظرافت‌ها و اثرات نوع اطلاع‌رسانی است چون اعتقاد بر این است که طرح آمارهای پراکنده غیرواقعی و هر نوع بزرگ‌نمایی با هر ابزاری نتیجه‌ای جز تئوریزه کردن یاس اجتماعی و زایل کردن امید اجتماعی در پی نخواهد داشت کما اینکه کوچک‌بینی ناهنجاری‌های اجتماعی خود تبعات نامطلوب بیشتری در پی خواهد داشت.

وی گفت: سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت است و مراکز حیاتی جامعه را هدف گرفته است اما راه پیشگیری و مقابله با این سیستم بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند با اتکای بر یافته‌های علمی و پرهیز از سطحی‌نگری و برخورد سلیقه‌ای با آسیب‌های اجتماعی است که رویکرد محوری مدیریت ارشد استان به تبعیت از سیاست‌های دولت تدبیر و امید همین موضوع است.

مهرعلی‌زاده تصریح کرد: وقتی گزارش‌های نامطلوب از شرایط اجتماعی استان ایلام توسط هر مرجعی منتشر می‌شود، عده‌ای در داخل استان آن را تأیید می‌کنند، اما زمانی که برخی گزارش‌ها امنيت و یا شاخص اجتماعی خاصی را مطلوب معرفی می‌کنند، عده‌ای به هر دری می‌زنند تا ثابت کنند استان ایلام این ویژگی مثبت را ندارد. آیا این مصداق بارز خودباختگی و احساس ضعف این عده قلیل از هم استانی‌های ایلامی نیست؟

وی با اشاره به اینکه انتشار گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور که حاکی از پایین بودن ثبت «نزاع‌های همراه با خشونت» در استان ایلام نسبت به کشور است احتمالاً برای این عده قلیل خوشایند نیست، افزود: خبر مذکور حاکی از آن است که بیش‌ترین جرائم خشن کشور (به نسبت جمعیت) متعلق به استان‌های چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و زنجان است، درحالی‌که استان ایلام در جدول منتشرشده در رتبه 24 كشور قرار دارد، یعنی اگر 31 استان کشور را در سه گروه استان‌های با «جرائم خشن بالا»، «استان‌های با جرائم خشن متوسط» و «استان‌های با جرائم خشن پايين» تقسیم کنیم، استان ایلام جزء سومین دسته از استان‌ها و جزء استان‌هایی با جرائم پايين است.

این کارشناس اجتماعی تأکید کرد: این عده قلیل می‌توانند به نفی واقعیت‌های اجتماعی مثبت یعنی میزان جرائم خشن در استان ایلام پایین‌تر باشد، ادامه دهند اما با استناد به آمار مراجع ذی‌ربط و نفی واقعیت‌ها توسط این عده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که «احساس خشونت» در استان ایلام بالاست نه «خشونت». این مسئله دلایل متعدد دارد اما هر چه باشد یکی از ریشه‌های اصلی آن را باید در شیوه‌های بازنمایی غلط استان در رسانه‌ها جستجو کرد.

وی با اشاره بر اینکه هرچند این یک واقعیت تلخ است که میزان خشونت در جامعه استان طی دو دهه گذشته درمجموع روند افزایشی داشته است، تصادف‌هایی که نتیجه آن حل مسالمت‌آمیز اختلاف یا گذشت و روبوسی و سازش باشد؟! آیا همه تصادفات و اختلافات به گرز کشی و دعوا منجر می‌شود؟! چه تعداد صلح و سازش در دعاوی استان هرساله صورت می‌گیرد؟! تا چه حد این نوع گذشت‌ها و عفوهای انسانی و جوانمردانه را منعکس کرده‌ایم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار