درنشستی تخصصی دردانشگاه ایلام
استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی و رژیم بارندگی به علت نزدیکی به مرز عراق و خوزستان متأسفانه از نظر خشکیدگی جنگل‌ها در کشور دارای رتبه اول است.
کد خبر: ۵۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳ 23 June 2015

رضا احمدی ظهر امروز در نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و راهکارهای مقابله با بحران آب‌های زیر زمینی در دانشگاه ایلام اظهار داشت: استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی و رژیم بارندگی به علت نزدیکی به مرز عراق و خوزستان متأسفانه از نظر خشکیدگی جنگل‌ها در کشور دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: ما موفق شدیم در سال 93 طرح کنترل و پیشگیری از خشکیدگی بلوط را در هیئت دولت به تصویب برسانیم و اعتباری معادل 25 میلیارد تومان را برای هفت استان حوزه زاگرس اختصاص دهیم.

احمدی گفت: استان ایلام در بحث ایجاد جنگل کاری اقتصادی و احداث پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز در مناطق مختلف استان، به عنوان استان پیشرو در کشور مطرح شده و با توجه به کمبود آب در مناطق گرمسیری اصلاح الگوی کاشت صورت گرفته و به سمت گونه‌های مقاوم و کم نیاز از نظر شرایط اقلیمی و ادافیکی مانند گونه‌های رملیک، کنار و در مناطق سردسیری از بنه، بلوط، تای و ... که مقاومت بالاتری داشته باشند سوق داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: روش‌های نوینی جهت دام گذاری برای آب مانند استفاده از گونی کنفی، جی فی، لاشبرگ‌ریزی، کاه وکلش و سنگ گذاری پس از کاشت نهال در حال اجرا است که در کنار نوع کاشت و نوع چاله در بحث استحصال آب بسیار مهم بوده و میزان آب مصرفی در جنگل کاری را توانسته‌ایم به 10 درصد کاهش دهیم.

این مسئول اضافه کرد: در نهالستان‌ها نیز شیوه کار به صورت شاسی‌بندی و با استفاده از آبیاری بارانی است و در هشت نهالستان استان با همین شیوه و با کمترین آب مورد نیاز بیشترین نهال کشور در استان تولید می‌شود.  

کارگاه راه‌های مقابله با بحران آب‌های زیر زمینی با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام و اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و با حضور اعضای اتاق فکر استان و رؤسای ادارات و سازمان‌های مرتبط برگزار شد.

در این نشست تخصصی، چالش‌ها و راهکارهای مقابله با بحران آب‌های زیرزمینی در استان ایلام مورد بررسی قرار گرفت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار