قبحی که با یک پُک دود شد؛
تابناک: با پایین آمدن سن مصرف قلیان و از آن بدتر تغییر جنسیت مصرف این نوع دخانیات از پسران به دختران، باید انتظار داشت که در صورت ادامه روند کنونی مصرف قلیان در بین دختران کم سن و سال، دود این ناهنجاری اجتماعی به چشم بنیان خانواده در سال های آتی برود.
کد خبر: ۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶ 15 February 2015

به گزارش تابناک، در طول تاریخ همواره زنان نقش تعیین کننده در اجرای تصمیمات انقلابی و خطیر در ایران داشته اند، به طوریکه یکی ازپردامنه ترین اتفاقاتی که با کمک زنان در ایران رقم خورد اجرای فتوای حرام بودن استفاده از تنباکو و شکستن قلیان ها در دوره قاجار از سوی زنان به عنوان پیش قراولان این طرح بود.

زنانی که در تاریخ ایران و در اجرای حساس ترین تصمیم، تاثیرگذارترین اقدام و استراتژیک ترین روش را برای نشان دادن اعتراض خود به وضعیت موجود را اتخاذ کردند، حالا و با گذشت سال ها از آن واقعه تاریخ ساز متاسفانه و در بررسی ای قابل تامل خود به یکی از جامعه های بزرگ هدف برای مصرف دخانیات و به ویژه قلیان در کشور تبدیل شده اند.

مصرف مواد مخدر گرچه در کشور ما با استفاده مردان شیوع یافت اما امروز دامنه مصرف آن به زنان و دختران جوان نیز رسیده است و به یکی از دغدغه های مسئولان تبدیل شده است.

وضعیت استان اصفهان در این زمینه در سال های اخیر شرایط مطلوب و خوبی را نشان نمیدهد به گونه ای که استاندار اصفهان در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران از افزایش مصرف مواد مخدر در بین زنان در استان اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: بالاتر بودن حدود 2 برابري نرخ رشد ابتلاي بانوان در اصفهان به اعتياد نسبت به نرخ رشد ابتلاي زنان در ميزان متوسط كشوري نگران كننده است.

البته استاندار این موضوع را هم در ابتدای صحبت های خود اذعان داشت که دریچه ورود به مصرف مواد مخدر، قلیان است.

قلیان از جمله دخانیاتی است که برخلاف بسیاری از انواع مخدرها به دلیل شکل سنتی خود کمتر در بین خانواده ها و مردم به عنوان یک دخانیات خطرناک تصور می شود و اغلب بر این باوراند که به دلیل نوع مصرف و پیشینه آن، این نوع دخانیات خلل چندانی بر سلامتی فرد وارد نمیسازد، باوری که برخلاف تصور مردم بارها از سوی جامعه پزشکی رد شده است، و حتی آثار زیان بار آن بیشتر از سیگار عنوان شده است.

حال این نوع دخانیات از سوی مردان به سمت زنان و دختران کشیده شده است و مصرف آن در این بخش از جامعه، به ویژه در شهر اصفهان رو به فزونی گذاشته است؛ مصرف قلیان در بین دختران تا به حدی به مرز هشدار و نگرانی رسیده است که مصرف آن از سوی دختران در پارکها به وفور دیده شده است.

منع استفاده از قلیان در چایخانه ها و قهوه خانه ها برای بانوان، در چند سال گذشته تنها سبب شده محیط مصرف قلیان در بین زنان از چایخانه به پارک یا خانه تغییر یابد و شاید کمترین تاثیر را در کمیت مصرف این نوع دخانیات در بین زنان داشته است.

با این وجود اگر سری به قهوه خانه ها شهر بزنیم روزی نیست که دختران با التماس و اصرار بسیار درخواست استفاده از قلیان را دارند اما با پاسخ منفی قهوه خانه داران آن هم به دلیل ترس از جریمه های سنگین مالی، روبرو میشوند .

اما غافل از اینکه یک دستگاه قلیان و آن هم در اندازه های متنوع که به راحتی قابل حمل است، چند متر آن طرف تر از برخی از قهوه خانه ها به فروش می رسد و دختران می توانند در صورت عدم پذیرش از سوی قهوه خانه ها با خرید قلیان به پارک یا محلی دیگر رفته و عطش منفی خود برای مصرف قلیان را فرونشانند!

جدا از بحث شیوه آسان به دست آوردن قلیان و مصرف آن، اصرار و وابستگی شدید بسیاری از دختران کم سن و سال به این دخانیات است، به گونه ای که صاحب یکی از قهوه خانه های معروف و تاریخی این شهر در این زمینه می گفت که التماس برخی دختران کم سال که شاید سن آنها به کمتر از 18 سال می رسد، برای خود ما هم جالب و در عین حال جای تاسف دارد. انگار دختران بیشتر از پسران وابستگی به قلیان پیدا کرده اند.

وی می افزاید: پیش از اینکه مصرف قلیان برای بانوان در قهوه خانه ها ممنوع شود، ما حتی مشتریانی ثابت از بین خانم ها و دختران داشتیم که هروز باید قلیان خود را مصرف می کردند.

وی می گوید: برخی دختران برای اینکه یک قلیان در اختیارشان قرار دهیم حتی حاضر به پرداخت هزینه چندبرابری نرخ معمول یک قلیان به قهوه خانه نیز هستند.

تمام این واقعیات تلخ وقتی به اوج تاسف می رسد که تصویری از آینده با زنانی اینچنینی را متصور می شویم، زنانی که قرار است همسر، مادر و مدیر یک خانه باشند.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با خطرناک دانستن این وضعیت، گفت: خسارت وارده به جامعه در صورت ابتلاي زنان به اعتياد بسيار بالاتر از اعتياد مردان است.

مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به معضل قلیان در کشور گفت: متاسفانه قلیان به مراکز مختلف از جمله رستوران‌های سنتی، مراکز تفریحی و غیره وارد شده و این یکی از معضلات جدی ما است. با توجه به اینکه قلیان عوارض بیشتری نسبت به سیگار دارد، اما متاسفانه ما در کشور با رشد مصرف قلیان حتی در بین زنان مواجه هستیم؛ به طوری که مصرف قلیان در زنان بیشتر از مردان است و این موضوع خطر ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
قليان، سيگار و هرنوع دخانياتي كه در جامعه مصرف ميشود نشانه اينه كه تفريحات ديگه توي جامعه كمه و خلا وجود داره.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار