پس از خبری شدن برخی بی قانونی ها در واگذاری امور خدماتی زائرین اربعین در شهر مهران ،اینک یک بی قانونی دیگری شکل گرفته که درآن واگذاری یک نمایشگاه با نزدیک به 100 غرفه مراحل قانونی را طی نکرده وجالبتر اینکه فاقد مجوز برگزاریست.
کد خبر: ۵۱۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 31 October 2017

تابناک ایلام ::مهران شهر مرزی استان ایلام ،نام آشنای هرایرانی رفته رفته رنگ و بوی اربعینی به خود می گیرد .جاده های منتهی به مهران شلوغ شده ،شهر مملو از جمعیت زائرین عاشقی ست که به رسم سالهای اخیر مهران رابرای شرکت در مراسم اربعین حسینی در کربلا انتخاب کرده اند . همه وهمه دست در دست هم داده اند تا همانند سالهای گذشته ،اربعینی آرام و امن راپشت سرگذاشته ورسم مهمانداری را به درستی به جای آورند.

البته در کنار نگاه ژرف فرهنگی ومعنوی به این کنگره عظیم جهان اسلام ،یک نوع نگاه دیگری هم به مقوله اربعین در بین مسئولین ومردم شکل گرفته است؛حال که مهران میزبان میلیونی عشاق حسینی است وخوان پربرکت حسینی در این شهرستان گسترانیده شده ،چرا نباید مردم مهمان نواز والبته محروم این منطقه از برکات این فرصت متنعم نشوند؟!

البته لازم است که برنامه ریزی ها برای برخورداری از منافع این فرصت بی نظیر ،با دقت وظرافت بیشتری صورت گرفته ودستگاههای نظارتی هم آنتن های خود را دراین نقطه مهم فعال نمایند ، اقدامات نباید به گونه ای رقم بخورد که عده ای که ازفرصت رانت برخوردارند ،جیب های خود را پر کرده وسر دیگر افراد بی پناه  وبه اصطلاح بی پارتی، بی کلاه بماند!

ناگفته پیداست این فرصت بزرگ مذهبی ،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی همواره از دید تیزبین سوء استفاده گران ورانت خوارانی که یک پای ثابت کشور ما شده اند پنهان نمانده است ،اینجا هم عده ای هستند که می خواهند از فرصتهای بزرگ برای خود بهره های بزرگ دست وپا کنند.

حتما تاکنون خبرهایی از حاتم بخشی دستگاههای اجرایی وحاکمیتی در واگذاری فرصتهای اقتصادی مهران بدون رعایت قانون واگذاریها خبردار شده اید ! اما گویا این بار دستهای پشت پرده برای ماهیگیری های بزرگ از آستین برگزاری نمایشگاهی در شهرستان مهران بیرون زده است که اولا نه مجوز برگزاری دارد ودوما فرآیند قانونی واگذاری ونرخ گذاری در آن رعایت نشده و سوما سود های چند صد میلیونی آن بجای اینکه درمسیر عمران شهر قرار گیرد ،یکسره به جیب رانت خواران واریز می شود.

برای روشن شدن موضوع ذکر چند نکته ضرروی به نظر می رسد

اپیزود اول – اربعین آغاز شده و سیر ورود مسافران به شهر مهران سرعت گرفته است . کسبه وبازاریان مهران ،چشم امیدشان به این یکماه دوخته شده وبا تجهیز کسب وکار خود ،ماههاست منتظر کسب منفعت حلال از این فرصت بزرگ هستند .همه حق دارند از این فرصت بی نظیر فرهنگی ومعنوی بهره اقتصادی هم ببرند

اپیزود دوم- جوانان بیکار زیادی در مهران وجود دارند که توان مالی برای اجاره مغازه وپرداخت هزینه ها را ندارند ،آنها هم حق دارند با پهن کردن بساط ،تحت عنوان دستفروشی در مسیرهای حرکت زائرین ،نانی برسرسفره خانواده اشان بگذارند . البته پهن کردن بساط هم باید طبق ضوابط باشد.

اپیزود سوم- شهرداری وظیفه دارد براساس فصل ششم ماده 55 قانون شهرداری ها نسبت به ساماندهی وسازماندهی دست فرشان سیار وثابت مبادرت نماید .دستفروشان هم ملزم به رعایت قانون و تبعیت از ماموران نظم دهی شهرداری درراستای پاکسازی معابر و پیشگیری از سد معبر هستند.

اپیزود چهارم –طبق قانون برگزاری هرگونه نمایشگاهی در شهرهای کشور منوط به کسب مجوز از کارگروههای نمایشگاهی است . مهران در سال 96 آن هم درراستای دفاع از حقوق بازاریان وکسبه مجوز برگزاری نمایشگاه ندارد . از طرفی مسئولیت برگزاری هرگونه نمایشگاه پس از طرح در کارگروه مربوطه با اداره صنعت معدن وتجارت است .

اپیزود پنجم – درصورت موافقت کارگروه با برگزاری نمایشگاه ،این صنعت ومعدن و تجارت است که باید با تصویب نرخنامه وتعیین منشورهای مربوطه ،نمایشگاهها را ساماندهی ،سازماندهی ونظارت نموده وبراساس مجوز صادره مبادرت به برگزاری مزایده آنهم براساس فرآیندی که قانون معین کرده ،بنماید.

حال تصور کنید با وجود موارد کاملا شفاف اشاره شده بالا که هیچ ابهام قانونی درآنها وجود ندارد ،شورای اسلامی وشهرداری مهران در اقدامی فرا قانونی ،نقش اداره صنعت ومعدن وتجارت و کارگروه نمایشگاه را یک تنه عهده دار شده و بدون رعایت ضوابط قانونی ،نمایشگاهی را با قریب تعداد 100 غرفه در مرکز شهر مهران دایر نموده وبدون رعایت تشرفات قانونی از طریق دستهای پنهانی که همواره در دور زدن قانون تبحر دارند ،نمایشگاه را به یکی از نزدیکان واگذار کرده اند.

جالب تر اینکه بهره بردار این نمایشگاه هر غرفه را به مبلغ 18میلیون ریال اجاره داده وبیش از 150 میلیون تومان عایدی نصیب او شده است این درحالیست براساس شنیده ها سهم شهرداری مهران از این مبلغ بالا فقط وفقط 6میلیون تومان بوده است .

انتظار می رود دستگاههای نظارتی که گویا در خواب هستند به این مقوله مهم ورود کرده و تکلیف این موضع را روشن وبه یکایک این سوالات ما پاسخ دهند : اول اینکه این نمایشگاه براساس کدام قانون برگزار شده است ؟دوم اینکه چرا باید این نمایشگاه با رانت شورا به یکی از بستگان واگذار شود ؟سوم اینکه چرا به جای برخورداری افراد بیکار بومی اکثریت غرفه ها به افراد غیر بومی تعلق گرفته است ؟ چهارم اینکه چرا شهرداری و شورای شهر با ظلم آشکار به حقوق عموم شهروندان مهرانی ،با بهای ناچیزی این نمایشگاه را واگذار کرده اند وچرا سود سرشار این نمایشگاه بجای عمران شهر باید به جیب یک فرد ریخته شود؟

نهایتا اینکه دستگاههای نظارتی با ورود بدون اغماض به این موضوعات بزرگ ،و افشا نمودن دستهای پشت پرده برای همیشه بساط رانت ورانت خواری را دراین شهرستان پر ظرفیت و رانت خیز جمع آوری کنند.انتظار زیادی هم نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار