همایش "بحران آب،جرایم و آسیب‌ها" با حضور چند تن از مقامات مسئول و تعدادی از کارشناسان حوزه آب و محیط زیست برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ 28 October 2017
به گزارش تابناک فارس:شهرام ابراهیمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به ضرورت الزام مدیران به ارائه برنامه های پیشگیری در حوزه آب اظهار داشت: متاسفانه قوانین کشور در زمینه آب، بزه­زا بوده و باید مطالعات حقوق تطبیقی در زمینه آب انجام شود.

وی با تاکید بر طرح احیای اخلاق شهروندی در زمینه آب گفت: تجربه کشور اسپانیا نشان داده که شیرین‌سازی آب در حل مشکل کمبود آب کارگشا نبوده و باید برای حل مشکلات آب، مشارکت مردم به عنوان سنتی قدیمی مدنظر واقع شود و قوانین و مقررات حوزه آب تنقیح شود.

سید محمدجعفر ناظم السادات؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این همایش با اشاره به اینکه موضوع آب موضوع صرفا تخصصی و مهندسی نیست و باید ریشه مشکلات آب را در مسائل اجتماعی آن جستجو کرد، گفت: توقف افت سطح آبهای زیرزمینی و جاری شدن مجدد رودخانه­‌ها و حداقل کردن پیامدهای منفی اقتصادی اجتماعی همراه با کاهش برداشت آب از اصول بنیادین مدیریت مصرف آب در کشور است و کلید اصلی پیشرفت کشور در سیاستهای وابسته به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر رعایت این اصول بنیادین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه هیچ سیاست اقتصاد مقاومتی به سرانجام نخواهد رسید مگر اینکه افت سطح آبهای زیرزمینی متوقف شود، گفت: بازنگری بنیادین در قوانین بهره‌برداری از منابع آب با محوریت مجلس شورای اسلامی و همکاری اندیشمندان و پژوهشگران و دانشگاهیان همچنین تشکیل ستاد ویژه برای پیشگیری از جرمهای حوزه آب و پاسداری از اموال عمومی با محوریت دادگستری و همکاری وزارت کشور از جمله راهبردهایی است که در مدیریت منابع آب نقش مهمی بر عهده دارند.

وی افزود: باید بخش بزرگی از مدیریت آب به سازمانهای مردم نهاد مانند تعاونی ها واگذار شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد و تقسیم آبها نیز با نهادهای مردمی باشد.

رئیسی اردکانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز با اشاره به اینکه بحران آب از 47 سال پیش پیش‌بینی شده بود، گفت: در کشور حدود 700هزار چاه برای برداشت آبهای زیرزمینی داریم و تنها راه چاره کمبود آب، کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی است؛ بستن چاههای غیرمجاز، برداشت از چاهها بر طبق نظر کارشناسانه وزارت نیرو، استفاده از سیستمهای نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت از راههای مقابله با بحران بی آب است.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین راه در مقابله با کمبود آب، نصب کنتورهای هوشمند است، اظهار داشت: تجربه کشورهای مختلف نشان داده، یکی از راههای مقابله با مشکل کم‌آبی، جیره‌بندی آب است و این افتخار نیست که در سالهای خشکسالی جیره‌بندی وجود نداشته باشد و باید به جای جریمه‌های مرتبط با آب، سهمیه آب بهره برداران را کم کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه نباید هیچ پروژه آبی انجام شود مگر اینکه روشها و ملاحظات  علمی در این پروژه­ها رعایت شود، گفت: باید در قانون جامع آب، بخش مستقلی برای آبخوانهای و حوضه­‌های آبی که در وضعیت بحرانی قرار دارند در نظر گرفته شود و قوانین مرتبط با تعیین هیدرولوژیکی منابع آب آبخوانها و حوضه­‌های آبریز تدوین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار