درجلسه سرمایه گذاری خارجی استان چه گذشت؛
به این معنا که در طول مدتی که این مرکز درراستای جذب سرمایه گذار خارجی و بالفعل نمودن مزیت ها وپتانسیلهای مختف استان تشکیل شده است ،تنها دستاورد آن تهیه همین پاورپوینت وگزارش وتشکیل 11جلسه بی حاصلی بوده است که بجز اتلاف وقت مدیران وسردرگمی مراجعین و ارباب رجوع ،هیچ ره آوردی برای استان نداشته است .
کد خبر: ۵۱۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 25 October 2017
تابناک ایلام ::امروز صبح نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان ایلام با حضور دستگاههای عضو با دبیری مدیر کل امور اقتصادی ودارایی استان ایلام و به ریاست قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در سالن جلسات حوزه استاندار برگزارشد.
 
این جلسه ابتدا با توضیح سایه میری مدیرکل امور اقتصادی ودارایی استان و تشریح عملکرد این مرکز از روی پاور پوینت آغاز شد . تمام حاصل یکساله اخیر این مرکز در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی برای مشارکت در اجرای طرحهای نفت وگاز وسایر مزیت های استان در سه موضوع خلاصه شد.
 
تشکیل ستاد وافتتاح دفتر آن در اداره کل امور اقتصادی استان ،تشکیل 5جلسه در سال گذشته و6جلسه در نیمه نخست سال جاری و نهایتا مذاکره با چند شرکت چینی و آلمانی وقزاقستانی برای سرمایه گذاری در طرحها وپروژه های استان . خروجی این نشستها وجلسات بعنوان محور اصلی ،بنا به گفته مدیر کل اقتصادی و دارایی استان "صفر".
 
به این معنا که در طول مدتی که این مرکز درراستای جذب سرمایه گذار خارجی و بالفعل نمودن مزیت ها وپتانسیلهای مختف استان تشکیل شده است ،تنها دستاورد آن تهیه همین پاورپوینت وگزارش وتشکیل 11جلسه بی حاصلی بوده است که بجز اتلاف وقت مدیران وسردرگمی مراجعین و ارباب رجوع ،هیچ ره آوردی برای استان نداشته است . تازه اینکه" دو قرت ونیم مدیران و دست اندرکاران وفعالین سیاسی و اجتماعی ورسانه ای ما باقیست " که چرا استان محروم است و دائم هم برای تغییرات مدیریتی و بومی وغیر بومی بودن مدیران رگ گردن متورم می کنیم و از خود نمی پرسیم این همه مدیربومی  این سالها برای استان چکار کرده اند؟!
 
بعد ازاین گزارش بی رمق ،نوبت به استاندار ایلام رسید و اولین سوالش از مدیر کل امور اقتصادی دارایی استان ،سوالی بود که اتفاقا در ذهن همه ما و بیس مطلب جاری ما قرار گرفت .سوال استاندار ایلام این بود: گزارش شما خیلی خوب بود ،چندین جلسه برای جذب سرمایه گذار ! اکنون بگویید تا کنون چند سرمایه گذار خارجی برای فعالیت در استان جذب شده است ؟ و پاسخ مدیر کل اقتصادی ودارایی استان نیز همان بود که به عرض رسید " صفر"
 
استاندار ایلام در سخنانی منطقی که اتفاقا درد مزمن این سالهای مدیریت استان به حساب می آیند گفت : برای ایجاد تحرک جدی و حرکت به سوی توسعه ،باید از مسایل تئوریک خارج شده وبه حوزه عمل وارد شد .جذب سرمایه گذار بر روی کاغذ محقق نمی شود ،باید بصورت عملی ومیدانی با سرمایه گذاران واقعی رایزنی ،ظرفیتهای استان را بصورت منطقی معرفی و زمینه حضور آنان را در استان فراهم نمود.
 
سلیمانی دشتکی افزود: استان از ظرفیتهای جذابی در حوزه نفت وگاز وصنایع پایین دستی برخوردار است  ،خروجی جلسات تشکیل شده در این مرکز باید به صورت عینی و ملموس به حضور سرمایه گذار خارجی در طرحهای استان منجر می شد.
 
وی بروکراسی دست وپا گیر اداری را یکی از موانع جذب سرمایه گذار در استان عنوان کرد وبیان داشت: باید با حذف بروکراسی های زائد اداری، روند حضور سرمایه گذاری در استان تسهیل شود. مدیران در پاسخ به استعلامات سرعت به خرج داده ودر سریعترین زمان ممکن ،با رعایت قانون والبته با درنظر گرفتن بند وتبصره های راهگشا، به استعلامات پاسخ دهند.
 
سلیمانی لزوم جذب سرمایه گذاران واقعی و دارای اهلیت را یادآور شد وتصریح کرد:اهلیت سرمایه گذاران برای حضور در طرحها مدنظر باشد. از طریق استعلام صلاحیت واهلیت سرمایه گذاران خارجی در طرحهای استان تعیین شود.
 
استاندار ایلام با تقبل هزینه های راه اندازی طرح پنجره واحد در استان خاطرنشان کرد: با راه اندازی این طرح ،برورکراسی مشکل ساز در خصوص سرمایه گذاری خارجی حذف ،استعلامات متمرکز وروند پیگیری آنها بصورت آنلاین در اختیار دستگاه متولی قرار خواهد گرفت .
پس از تامل بر روی این گزارش ،سوال استاندار وپاسخ مدیرکل اقتصادی ودارایی استان ،تاکید استاندار ایلام بر حذف برورکراسی های مشکل ساز و برخوردهای سلیقه ای مدیران وکارشناسان دستگاهها با مقوله استعلامات وموانع حضور سسرمایه گذار خارجی دراستان ،تازه به درک صحیحی برای چرایی محرومیت استان ایلام ،علیرغم وجود مزیت های نسبی در حوزه های نفت وگاز ،صنایع پایین دستی و سایر پتانسیل های موجود دراستان دست یافتم.
 
بدون تعصب می گویم ،در طول سالهایی که برما گذشته است،روند اجرای طرحهای تولیدی بزرگ که منشاء تحول دراستان به حساب می آیند ،صرفا روندی تئوریک و جلسه محور بوده است ،تا زمانی که تصمیمات اتخاذ شده در حوزه های مختلف از اتاق جلسات خارج نشده وجنبه عینی و میدانی به خود نگیرند، نباید انتظار داشت به این زودیها از واژه محرومیت خداحافظی کنیم .البته لازمه تحقق این اتفاق، چشم بستن بر تعصبات خشک وتوخالی و استفاده از تمام ظرفیتهای مدیریتی دلسوز وکارآمد درون استانی وبرون استانی است.
 

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار