در مهر ماه سال جاری
مديرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ايمنی شهرداری قزوين گفت: آتش‌نشانان قزوين در مهر ماه امسال در 263 عمليات مختلف امداد و نجات و اطفا حريق حاضر شدند.
کد خبر: ۵۱۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ 25 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، ابوالفضل ذوالقدر اظهار داشت: تماس‎های مردمی با سامانه 125 آتش‌نشانی قزوین در مهر ماه سال جاری، آتش‌نشانان را به 263 عملیات مختلف امداد و نجات و اطفا حریق رهسپار کرد که آتش‌نشانان با اقدام سریع و اعزام به موقع نسبت به رفع خطر و ایمن‌سازی محل حادثه اقدام کردند.

وی ادامه داد: عملیات‌های انجام شده در این مدت مربوط به 16 مورد تصادف یا واژگونی خودرو، 14 مورد حریق منزل مسکونی و مغازه، 9 مورد نشت گاز منوکسید کربن، 14 مورد حریق خودرو، 11 مورد افکن زمین و ریزش چاه، 12 مورد نشت آب و شکستگی لوله، 29 مورد محبوس شدن داخل آسانسور و 20 مورد محبوس شدن داخل منزل مسکونی است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اضافه کرد: عملیات‌های انجام شده در این مدت مربوط به 18 مورد مشاهده و گیر کردن حیوانات وحشی، 36 مورد آتش‌سوزی سطل زباله و ضایعات، 12 مورد حریق علف‌های هرز، 22 مورد حریق باغ، چهار مورد خارج کردن حلقه انگشتری و 46 مورد حوادث دیگر بود که آتش‌نشانان با حضور به موقع و اقدام سریع نسبت به ایمن‌سازی محل حادثه و کاهش خطر اقدام کردند.

ذوالقدر در ادامه با اشاره به آمار 9 موردی نشت گاز منوکسید کربن در مهر ماه یادآور شد: با توجه به شروع فصل سرد سال و کاهش دمای هوا لازم است همه شهروندان در زمان استفاده از تجهیزات گرمایشی توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند و در خصوص استاندارد بودن بخاری‌ها و تخلیه کامل گاز سمی منوکسید کربن از طریق دودکش‌ها اطمینان لازم را کسب کنند.

این مسؤول به توصیه‌های ایمنی در زمان استفاده از تجهیزات گرمایشی اشاره و مطرح کرد: در استفاده از تجهیزات گرمایشی باید قطر لوله دودکش  مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گاز سوز باشد و همچنین انتهای تمام دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح پشت بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی فاصله داشته باشند و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین خودداری از قرار دادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب، ممنوعیت استفاده از دودکش‌های آکاردئونی برای وسایل گرمایشی، مسدود نکردن تمام روزنه‌ها در منزل یا محیط کار (به ویژه در اتاق خواب کمی جریان هوا ایجاد کنید)، خودداری استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش برای گرم کردن منازل مسکونی یا محیط‌‌های بسته و کوچک را از توصیه‌های ایمنی در زمان استفاده از تجهیزات گرمایشی عنوان کرد.

ذوالقدر تشریح کرد: از  توصیه‌های ایمنی در زمان استفاده از تجهیزات گرمایشی می‌توان به کنترل تمام خروجی‌های تجهیزات گرمایشی از نظر طراحی و نصب مناسب، ‌ترک خوردگی، سوراخ بودن، خوردگی یا گرفتگی به واسطه نخاله‌های ساختمانی، استفاده از شیلنگ‌های پلاستیکی معمولی در برابر ترکیبات گازی و نفتی که به سرعت فاسد می‌شود و استفاده از بست‌های مخصوص و استاندارد برای اتصال شیلنگ گاز اشاره کرد.

وی گفت: حوادث ناشی از  گازگرفتگی از آن دسته حوادثی است که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و هرگونه سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار