اما واقعا نمی دانیم شهرداران شهرهای کوچک که کل مساحت شهرشان به اندازه ربع مساحت یک محله شهرهای متوسط کشور هم نمی شود دارند چکارمی کنند ؟ نه طرح جدیدی برای اجرا دارند ونه پروژه مهم زیرساختی در دست اقدام دارند و نه وقتشان را در راستای بهبود وضعیت فرهنگی واجتماعی شهر صرف می کنند و نه اعتباراتشان را صرف احداث مترو منوریل کرده اند ! پس این همه نابسامانی شهرهای کوچک ووضعیت بهداشتی نامطلوب محلات ناشی از چیست؟
کد خبر: ۵۰۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ 03 October 2017

تابناک ایلام ::نه تنها درایران بلکه در هر کشوری سازمانها وادارات وظایف خاص خودشان را دارند وبراساس آن وظایف به رتق وفتق امور وارایه خدمات به مردم می پردازند. در کشورهای پیشرفته براساس اصطلاح رایج اما بدون کاربرد ما ایرانیان "مردم ولی نعمت" هستند، یعنی چون مردم از جیبشان مالیات پرداخت می کنند، بنابراین بایستی دولت درقبال مالیات اخذ شده به مردمش خدمت کرده ودر مقابل سنت سنتِ مالیات دریافتی به آنان پاسخ بدهد.

اما درکشور اسلامی ما خیلی خیلی وضع متفاوت است ،مردم هم مالیات می دهند ،هم جریمه می دهند ،هم عوارض می دهند ،هم حق کمیسیون های متعدد پرداخت می کنند ،در ظاهر سخنرانی ها ولی نعمت اند ؛اما در عمل این ولی نعمت بودنشان به حساب حروف والی نگاشته می شود " نوشته می شوند اما هرگز خوانده نمی شوند"

خوب با این مقدمه می خواهم بگویم ،شهرداری هر شهر دارای وظایف مشخص وروشنی است واین سالها نیز واقعا اگر پای تبانی و بخور و جیک نزن !در میان نباشد ،شورای شهر مهمترین ابزار نظارتی بر سر شهردار به حساب می آید .شهرهای ما دراستان ایلام الحمدلله کلان شهر هم نیستند که انواع معاونت های بزرگ وشهرداران منطقه ای هم داشته باشند ،این واقعیت را باید بپذیریم که شهرداری ها در شهرهای استان ایلام با تمام کارکانشان فقط یک وظیفه بیشتر ندارند وآن هم " خدمات شهری " است .

با این وجود این شهرداران عزیز و کارکنان پرتعدادشان ،حتی به این یک وظیفه شان یعنی خدمات شهری هم به درستی عمل نمی کنند . این روزها اگر کانالهای تلگرامی وشبکه های اجتماعی رارصد کرده باشید ،به طور قطع هر شب با کلی عکس های ارسالی مخاطبین از محلات مختلف در خصوص عدم جمع آوری زباله ها و بوی تعفن جای جای این شهر برخورد کرده اید.

دربیشتر شهرهای استان وضع به همین منوال است، از شمال تا جنوب گرفته شهرداران فقط به رتق وفتق امور کارکنان خود مشغولند وبرای حرف مردم وشهروندان شهرهایشان تره هم خرد نمی کنند . تازه طلبکار هم هستند !

بگذریم که وضعیت نامطلوب خدمات شهری در مرکز استان و محلات آن چگونه است !جوی های وکانال ها مملو از زباله شده وبوی تعفن آن محلات را فرا گرفته است ! حال می شود اینها را به حساب بی سروسامانی مدیریت شهری گذاشت، باید صبر کنیم و ببینیم با شروع بکار شهردار تحصیل کرده جدید ایلام، شاهد رفع این معضل خواهیم بود یا خیر؟

اما واقعا نمی دانیم شهرداران شهرهای کوچک که کل مساحت شهرشان به اندازه ربع مساحت یک محله شهرهای متوسط کشور  هم نمی شود دارند چکارمی کنند ؟ نه طرح جدیدی برای اجرا دارند ونه پروژه مهم زیرساختی در دست اقدام دارند و نه وقتشان را در راستای بهبود وضعیت فرهنگی واجتماعی شهر صرف می کنند و نه اعتباراتشان را صرف احداث مترو  و منوریل کرده اند ! پس این همه نابسامانی شهرهای کوچک ووضعیت بهداشتی نامطلوب محلات ناشی از چیست؟

آیا به جز سوء مدیریت و یا بی توجهی به خواست ومطالبات مردم ،می توان نام دیگری براین وضعیت نهاد؟ به طور خاص اگر بخواهیم به وضعیت بهداشتی و دفع زباله های شهر آبدانان بپردازیم ،روزها وهفته هاست که مردم محلات این شهر ، ازبس حرفشان در مدیریت شهری خریدار ندارد ، دست به دامن رسانه ها شده ودایم تصاویری همراه با گله مندی از وضعیت شهرشان در اختیار خبرنگاران ما قرار می دهند ،به این امید که با رسانه ای شدن آن ،شاید مسئولی از ترس نهیب مافوق به این وضعیت رسیدگی کند.

مردم محلات شهر آبدانان خصوصا محله باقر صدر با ارسال رنجنامه ای به این رسانه خواستار رسیدگی مسئولان شهری به وضعیت بهداشتی این محله شده اند . این شهروندان نوشته اند که ؛" لطفا اطلاع رسانی شود به وضعیت حاشیه‌ی شهرستان آبدانان علی‌الخصوص محله‌ی باقر‌صدر رسیدگی شود. شهرداری شهرستان آبدانان توانایی اداره یک روستا را هم ندارد. به دلایل ذیل:

۱. در سطح شهر یک سطل زباله سالم پیدا نمی‌شود چرا که راننده محترم مسئول امر با رانندگی محیر‌العقول خود تمامی سطل‌ها را له نموده است.

۲. بیش‌تر نقاط نوسازی شده شهر هنوز مملو از بقایای مصالح ساختمانی است و معابر شهری بیشتر دوران جنگ‌زدگی و اثرات توپ و تانک بعثی‌ها را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

۳. شب‌ها در کوچه و خیابان ها بایستی همچون انسان‌های نخستین با مشعل راه خود را بیابی ،چرا که در معابر مثلا شهرمان (دهستان مناسب‌تر است) اثری از روشنایی شهری و حداقل نور کافی برای عبور و مرور نیست.

۴. فضای سبز و بوستان و بیمارستان و غیره را هم فدای سر مسئولین محترم شهر که سرشان بسلامت باد اصلا کلهم شهر فدای یک تار مویشان"

من نمی دانم واقعا اگر رسانه ها هم این موارد را رسانه ای نمی کردند ،یا اصلا رسانه های مجازی وجود نداشت ،مسئولین از بیکاری باید چکار می کردند ؟ پس سرنوشت این همه هزینه در راستای اخلاق سازی وفرهنگ سازی در ادرات و وقت گذاشتن هاچه می شود ؟ شعار انضباط اجتماعی و وجدان کاری دقیقا در کجای ادارات وسازمان های ما جایی دارد؟دنبال این هستیم  که پاسخ این سوالات را پیدا کنیم. چرا که با یافتن پاسخ، به خودی خود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار