بازدید اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی از محل پروژه انتقال آب کارون باعث ایجاد فصل تازه ای از نگرانی های زیست محیطی در سطح استان خوزستان شده است که در همین رابطه تعدادی از فعالان حقوق شهروندی و محیط زیست در مقابل استانداری خوزستان اقدام به تجمع اعتراض آمیز کردند.
کد خبر: ۵۰۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳ 26 September 2017
تابناک خوزستان_سمیه تیاری،اعلام خبر بازدید نماینده های اصفهان از طرح های انتقال آب کوهرنگ سه و تونل پلمپ شده ی بهشت آباد در چرمهین به منظور اجرای سریعتر این طرح ها و همچنین خبرهایی مبنی بر احتمال معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر نیروی با تفکر سازه ای و حامی انتقال آب، سبب واکنش فعالان محیط زیست و مردم خوزستان نسبت به آن شد، با هدف اعتراض به این جریانات گردهمایی مردمی در ابتدای هفته روبروی استانداری شکل گرفت. 

شهروندان اهوازی دست نوشته، پوسترهای قرمزرنگ و بنر، با شعارهایی مانند؛ نه به اردکانیان، نه به انتقال آب آری به امنیت ملی، با انتقال آب خوزستان را جهنم نکنید، سد ایلیسو ترکیه تیر خلاصی بر هورالعظیم و میانرودان، به دست داشتند تا دغدغه ها و خواسته های خود را مطرح کنند. 

***خواهان حقوق شهروندی ام هستم
در میان جمعیت حاضر سه دختربچه بیش از دیگران جلب توجه می کردند آنها که مدتی مادر خود را در زنجیره انسانی که تشکیل شده بود همراهی کرده بودند برای برطرف شدن خستگی شان روی سکوی نزدیک به ساختمان استانداری نشستند مادرشان اما همچنان سرپا زنجیره را همراهی می کرد و دستنوشته ای که تهیه کرده بود را در دست نگه داشته بود. او دلیلش برای شرکت در تجمع را اینگونه توضیح می دهد: به دلیل کم آب شدن رود کارون، اینجا حضور پیدا کردم که از یک رود پرآب تبدیل به فاضلاب و نیزار شده است. 

سمانه می افزاید: علاوه بر مشکلات محیط زیستی، نبود امکانات در شهر اهواز نیز سبب حضور من شده است. تاکید می کنم که ما سیاسی نیستیم بلکه مسئله اصلی ما این است که محیط زیست ما در حال نابود شدن است. اگر محیط زیست خوزستان از بین برود سایر نقاط کشور هم آسیب می بینند. چون کارون به همه جا ربط دارد. 

وی درخواست خود را از مسئولان اینچنین مطرح می کند: از همه مسئولان می خواهیم جلوی فاجعه ای که به آرامی در حال اتفاق افتادن است را بگیرند. سیاستمداران با سیاست های غلطی که پیش گرفته اند سبب به وجود آمدن این آسیب ها شده اند که پیامدهایی مانند خشک شدن کارون و تالاب ها را در پی داشته است. از نماینده ها سپاسگزاریم که با ندادن رای اعتماد به آقای بیطرف از آمدن سیاستمداری که همچنان بر انتقال آب تاکید دارد جلوگیری کردند و امیدواریم در صورت معرفی آقای اردکانیان به عنوان وزیر نیرو، به این شخص هم نه بگویند. 

این مادر جوان با تاکید بر اینکه به سختی توانسته در تجمع حاضر شود بیان می کند: یکی از دخترهایم تا ساعت پنج مدرسه بود با عجله او را از مدرسه به اینجا آوردم تا بتوانم صدای اعتراض خود را برسانم. اما با همه اینها اگر گوش شنوایی برای حرف های ما نباشد من همچنان در تجمعات شرکت خواهم کرد. خواسته های ما فقط محیط زیستی است و خواهان حقوق شهروندی خود هستیم. 

نمایندگان اصفهان نمک به زخم ما پاشیدند
یکی دیگر از شهروندان، پسر جوان و عضو هیئت مدیره انجمن جامعه درختکاران است. وی درباره دلیل حضور خود در تجمع می گوید: مدتی پیش عکسی منتشر شد که نشان می داد نمایندگان استان اصفهان در تونل های انتقال آب از سرشاخه های کارون عکس گرفته اند که این تصاویر نمک بر زخم ما خوزستانی ها پاشید.

علی شاه امیری در ادامه می گوید: هر جا که اعتراض مدنی مسالمت آمیزی باشد در آن شرکت می کنیم تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانیم و به آنها بگوییم خوزستان درد دارد و در اولویت این دردها بحران آب هست. 

وی توضیح می دهد: حل بحران آب نه تنها مربوط به سیاستگذاری های نادرست داخلی است بلکه غلبه تفکر سازه ای در خارج از مرزها نیز سبب رسیدن آسیب به ما شده است. این آسیب با ساخته شدن سد ایلیسو در ترکیه به اوج خود خواهد رسید. 

شاه امیری با اشاره به پویش میانرودان بیان می کند: من امضای خود را در این پویش به ثبت رسانده ام و از همه مردم دعوت می کنم این پویش را همراهی کنند. 

مردم حاضر در زنجیره انسانی روبروی استانداری با سر دادن شعارهایی مانند؛ اهواز شهر ماست، کارون حق ماست، همشهری باغیرت حمایت حمایت، اهواز بی قراره کارون آب نداره. مخالفت خود را با ادامه اجرای طرح های انتقال آب اعلام کردند. 

آنچه نگرانی خوزستانی ها را بیشتر می کند این است که تحقیقات سازمان محیط زیست ثابت کرده با افتتاح طرح کوهرنگ سه، آب ورودی به کارون به 135 مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید. همچنین افتتاح پروژه بهشت آباد، آب ورودی به رود کارون در ایستگاه کارون چهار را به صد مترمکعب کاهش خواهد داد. بنابراین با اجرای تنها این دو طرح بیش از یک سوم از آب کارون کم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
بزرگترین آکواریوم آبی خاورمیانه در اصفهان ساخته شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار