قدیمی ترین جشن تولد شناخته شده به ۴۰۰۰ سال پیش بازمی گردد. در مصر باستان تاجگذاری فرعون همان طور که همه می دانند، اتفاق بزرگ و مبارکی محسوب می شده است.
کد خبر: ۴۹۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 22 September 2017
شمع های تولد را در کیک های زیبا و خوشمزه فرو کرده و آنها را روشن می کنیم تا پایان یک سال و آغاز سالی دیگر از زندگی مان را جشن بگیریم. سابقه ی این کار به دنیای باستان بازمی گردد و تمامی مطالعات پیرامون علت این موضوع به پرستش خدایان بازمی گردد.
سنتی چند هزار ساله

قدیمی ترین جشن تولد شناخته شده به ۴۰۰۰  سال پیش بازمی گردد. در مصر باستان تاجگذاری فرعون همان طور که همه می دانند، اتفاق بزرگ و مبارکی محسوب می شده است. دلیل این باور آنها به تبدیل پادشاه از انسان به خدا طی این مراسم مرتبط است. در این مراسم یک خدا متولد می شود. جالب اینکه در آن زمان خبری از کیک تولد نبوده است.
 
چرا در جشن های تولد شمع فوت می کنیم؟! 

یونانی ها شمع ها را به دلیل کاملا متفاوت روی کیک قرار می دادند. آرتمیس، دختر زئوس و دوقلوی آپولو الهه ی شکار و ماه یونان بود. یونانی ها کیک هایی عسلی و به شکل ماه به او پیشکش می کردند و شمع ها را به نشانه ی درخشش ماه روی آن قرار می دادند. همچنین بر این باور بودند که دود شمع باعث رسیدن دعاهای آنها به خدایان می شود.

نخستین کسانی که از کیک برای گرفتن جشن تولد انسان های معمولی استفاده می کردند، رومی ها بودند. آنها به مبارکی سالروز ورود دوستان و اعضای خانواده با آرد، روغن زیتون و عسل کیک درست می کردند و این کیک را با پنیر تزیین می نمودند.
 
چرا در جشن های تولد شمع فوت می کنیم؟! 

البته این روزها صنعت پخت کیک های تولد بیشتر درگیر کودکان است تا بزرگسالان. پخت کیک تولد مدرن از آلمان و در اواخر قرن هیجده میلادی شروع شد. در این مراسم برای هر یک سالی که از عمر یک کودک می گذشت، یک شمع روی کیک قرار می دادند و جالب اینکه شمعی دیگر نیز به امید اینکه این کودک یک سال دیگر در میان اعضای خانواده اش باشد، به شمع های دیگر اضافه می شد. همچنین دعا کرده و شمع ها را فوت می کردند تا به گوش خداوند برسد.

با وجود وسواس مردم نسبت به شکر و رژیم غذایی و ... جالب است که هنوز هم این رسم ادامه دارد. وقتی می دانیم که فوت کردن شمع همه جا را پر از دود مضر می کند و میزان باکتری روی کیک را تا ۱۴ برابر افزایش می دهد و هنوز هم از کیک و شمع دست برنمی داریم، نشان می دهد که چقدر به عزیزانمان و گرفتن جشن برای نفس حضورشان اهمیت می دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار