رییس سازمان میراث فرهنگی وگردشگری ایلام
این هشت مکان شامل قلاویزان، گره شیر و میمک مهران، شرهانی و چیلات دهلران، کوشک ایوان، زمین فوتبال چوار و میدان خیام ایلام است.
کد خبر: ۴۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ 19 June 2015
عبدالمالک شنبه زاده رییس سازمان میراث فرهنگی،گردشگری وصنابع دستی استان ایلام با اعلام این خبرگفت: این هشت مکان شامل قلاویزان، گره شیر و میمک مهران، شرهانی و چیلات دهلران، کوشک ایوان، زمین فوتبال چوار و میدان خیام ایلام است.

وی ادامه داد: عملیات های شاخص و مهمی از جمله فتح المبین و والفجر 5 و حماسه میمک و عملیات آزادسازی ارتفاعات میمک در زمان هشت سال جنگ تحمیلی در این مکان ها انجام شده است.

شنبه زاده اظهار کرد: کوشک ایوان بعنوان عقبه عملیات مرصاد مطرح بوده و میدان خیام نیز محل وقوع قیام پانزده خرداد در زمان انقلاب اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: این اماکن بدلیل وجود سنگرها و بقایای بازمانده از جنگ دارای اهمیت و ارزش معنوی بوده و باید دخل و تصرف در آنها صورت نگیرد.

شنبه زاده افزود: ثبت این اماکن در فهرست آثار ملی زمینه را برای حفاظت از مکان، جلوگیری از دخل و تصرف و حفظ بافت منطقه و انجام حمایت های قانونی فراهم می کند.

وی با بیان اینکه استان ایلام بعنوان یکی از آوردگاه های هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جنگ تحمیلی قرار داشته است، گفت: تهیه پرونده مکان های دیگری از جمله تپه شنی مهران و فکه برای ثبت در فهرست آثار ملی در حال تهیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام یادآور شد: از مهمترین میراث های ارزشمند ملت ایران که به آن می بالیم و دنیا روی آن حساب ویژه باز کرده، دفاع مقدس و جانفشانی مردان این مرز و بوم در هشت سال جنگ تحمیلی است.

شنبه زاده افزود: این میراث ارزشمند بعنوان سند افتخار و بالندگی ملت ایران باید همچون دیگر آثار تاریخی و فرهنگی کشور حفاظت و حراست شده و به نسل های آینده منتقل شود.

وی ادامه داد: خانواده های شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان سرافراز به عنوان نمادهای زنده دفاع مقدس مهمترین حافظان این میراث گرانقدر هستند و همه باید قدردان این عزیزان باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار