کد خبر: ۴۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶ 16 June 2015
مدیرعلمی دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: دایرة‌المعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از دیدگاه اسلام در ۲۰ جلد تهیه می‌شود که تاکنون ۲ جلد از آن رونمایی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آیت‌الله دکتر یعقوب‌علی برجی در همایش بزرگداشت روز قشر بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی که در تالار اجتماعات امام خمینی (ره) دانشگاه پردیس کشاورزی کرج برگزار شد با اشاره به سالگرد تاسیس وزارت جهادکشاورزی، اظهار داشت: سالگرد تاسیس این وزارتخانه یادآور فرهنگ جهادی است.

وی با بیان اینکه دایرة‌المعارف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از نظر اسلام در 20 جلد طراحی شده است، بیان کرد: تهیه این دایرة‌المعارف شروع شده که تاکنون 2 جلد از این دایرة‌المعارف تهیه شده است.

مدیرعلمی دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه روز گذشته در همایش فرهنگ جهادی از جلد دوم این دایرة‌المعارف رونمایی شده است، متذکر شد: این دایرة‌المعارف در رابطه با کشاورزی و منابع طبیعی دیدگاه‌های اسلام را بیان کرده است.

برجی به نقش دین اسلام در توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام (ص) پس از ایجاد تحول در توسعه کشاورزی، تمدنی را ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی در قرآن مجید بر محور آب است، اظهار داشت: این تاکید قرآن مجید بر آب نشان می‌دهد که ما هم باید کشاورزی را با محوریت آب طراحی کنیم.

دانشیار هیئت علمی دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه در زمینه ایجاد فرهنگ در توسعه کشاورزی پیامبر اسلام (ص) اقداماتی را انجام داده‌اند، بیان کرد: فرهنگ‌سازی با تشویق عملی و کلامی، بیان ارز ش کشاورزی و قانونمند کردن استفاده از زمین‌های کشاورزی از جمله این اقدامات پیامبر اسلام (ص) است.

برجی با بیان اینکه حضرت امیرالمومنین علی (ع) نیز در زمینه کشاورزی فعالیت‌های زیادی کرده‌اند، متذکر شد: حضرت علی (ع) نیز در زمینه توسعه کشاورزی فعالیت‌های زیادی را انجام دادند.

مدیرعلمی دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه دانشمندان مسلمان نیز با استفاده از رهنمودهای پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) فعالیت‌های زیادی را در زمینه توسعه کشاورزی انجام داده‌اند، گفت: در حوزه کشاورزی هزاران اثر از دانشمندان مسلمان وجود دارد که متاسفانه در کتابخانه‌های ملی کشورهای دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه این دانشمندان حتی در نوع حفر چاه نیز نظرات خود را ارائه داده‌اند، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی دانشمندان مسلمان در سال‌های دور برای افزایش بهره‌وری از آب طرح‌های مختلفی را ارائه داده‌اند.

دانشیار هیئت علمی دانشگاه جامعة المصطفی با بیان اینکه در متاسفانه این کتاب‌ها اصلا در دانشکده‌های کشاورزی کشور استفاده نمی‌شود، بیان کرد: یکی از نکات جالب توجه این است که مبنای آبیاری قطره‌ای در قرن‌های پیش توسط دانشمندان مسلمان ارائه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار