منتخبین محترم پنجمین دوره شورای شهر ایلام، در فراخوانی عمومی اعلام کرده اند افراد واجد شرایط جهت تصدی پست شهرداری ایلام، سوابق کاری و برنامه های خود را ارائه دهند تا شورا از میان آنها دست به انتخاب شهردار بزند.
کد خبر: ۴۷۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 14 August 2017
تابناک ایلام سجاد مرادی: منتخبین محترم پنجمین دوره شورای شهر ایلام، در فراخوانی عمومی اعلام کرده اند افراد واجد شرایط جهت تصدی پست شهرداری ایلام، سوابق کاری و برنامه های خود را ارائه دهند تا شورا از میان آنها دست به انتخاب شهردار بزند.

اقدام اعضای شورا- حتی اگر به نتجه نرسد- اقدامی بسیار خردمندانه، ارزشمند و درخور ستایش است و می توان آن را اولین گام مهم در ارتقای کیفیت حکمرانی محلی، جذب مشارکت های همگانی و تلاش برای شایسته سالاری و افزایش کارایی در نظر گرفت. بی شک اگر چنین تصمیمی صورت اجرایی به خود گیرد، علاوه بر ماندگار شدن نام نیک اعضای شورا در تاریخ مدیریت محلی استان، پیامدهای مثبت متعددی از جمله افزایش اعتماد عمومی مردم، استفاده از دانش و تخصص در برنامه ریزی و مدیریت، ارتقای کارایی و به تبع بهبود خدمات و کیفیت زندگی مردم را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بیراه نخواهد بود اگر بگوییم که تصمیم مذکور معادله ای برد- برد است که تمامی ذینفعان از آن منتفع خواهند شد.  

نخبگان، روشنفکران و جامعه مدنی ایلام اگر خواهان مشارکت در تعیین سرنوشت جمعی و تحقق مسئولیت پذیری اجتماعی هستند، می بایست از این فرصت بیشترین و بهترین بهره را ببرند. وظیفه همه ماست که به هر طریقی که می توانیم به اعضای شورای شهر کمک کنیم تا با تحقق کامل و مطلوب این ایده، طرحی نو در مدیریت استان دراندازند.

در این راستا، به عنوان یک شهروند ایلامی، توصیه ها و معیارهایی چند برای ارزیابی داوطلبین تصدی پست شهرداری ایلام خدمت اعضای شورا تقدیم داشته و از همه اساتید، صاحبنظران و دلسوزان استان تمنا دارم پیشنهادات خود را به اعضای شورا ارائه دهند:

1. اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار صبوری به خرج داده و تمامی جوانب را بررسی کنند. لزومی ندارد شهردار جدید بلافاصله بعد از شروع فعالیت رسمی شورا انتخاب شود. می توان با انتخاب یک سرپرست برای یک مدت محدود(ترجیجا 3 ماه)، فرآیند انتخاب شهردار را تکمیل نمود.

2. اعضای شورای شهر کمیته ای داوطلبانه مرکب از صاحبنظران اقتصادی، علوم اجتماعی، برنامه ریزی شهری، عمران، معماری و سایر تخصص های لازم تشکیل داده و طی جلساتی منظم، مسائل، مشکلات و اولویت های شهر ایلام در عرصه های مختلف را شناسایی کنند و با انتشار آنها از داوطلبین سمت شهرداری بخواهند که برنامه های خود را متناسب با آن مسائل و اولویت ها ارائه دهند.

3. پس از ارائه برنامه های کاندیداها، آنها را جهت شفافیت و لحاظ نمودن تمامی ابعاد در اختیار اعضای کمیته قرار داده تا به بررسی آنها بپردازند. همچنین انتشار عمومی برنامه های پیشنهادی نیز خالی از فایده نخواهد بود.

4. جهت جلوگیری از بروز فساد مالی و ارتقای شفافیت،شهردار منتخب ملزم گردد لیست اموال و دارایی های خود و بستگان درجه یک را به اعضای شورا ارائه دهد.

5. در تدوین برنامه های کاندیداهای شهرداری، ملاک ها و معیارهایی از سوی شورا اعلام شود که داوطلبین در برنامه های خود از کلی گویی پرهیز نموده و ارزیابی برنامه های آنها امکانپذیر گردد. برخی از مهم ترین این معیارها می تواند به قرار زیر باشد:
الف. تناسب: برنامه ها بامسائل و مشکلات و واقعیت های موجود متناسب بوده و در راستای حل آنها طراحی شوند.

ب. واقع گرایی: برنامه ها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.

ج. انسجام: برنامه ها با اسناد بالادستی و قوانین و مقررات سایر حوزه ها متعارض نبوده و میان ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تناسب ایجاد کنند.

د. سنجش پذیری: برای برنامه ها اهداف عملیاتی و کمی و نیز الزامات شامل منابع مورد نیاز و راه های تامین آنها تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود.

ه. زمانمندی: برنامه ها برای یک افق زمانی 4 ساله طراحی شده و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار