دومین جشنواره فرهنگی آیینی 'انتظار' با هدف معرفی آیین های بومی و محلی و بازی های سنتی روستایی با حضور شش استان در مجموعه فرهنگی ورزشی مهندس علیمرادیان نهاوند برگزار شد .
کد خبر: ۴۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳ 14 June 2015
دومین جشنواره فرهنگی آیینی 'انتظار' با هدف معرفی آیین های بومی و محلی و بازی های سنتی روستایی با حضور شش استان در مجموعه فرهنگی ورزشی مهندس علیمرادیان نهاوند برگزار شد .

به گزارش ایرنا ؛ دبیر دومین جشنواره انتظار و رییس دپارتمان ورزش های بومی محلی فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری کشور در حاشیه برگزاری این مراسم در گفت و گو با ایرنا گفت:دومین جشنواره فرهنگی آیینی انتظار که قرار بود به مناسبت میلاد امام زمان (عج) برگزار شود به علت تقارن آن با ایام ارتحال حضرت امام به امروز موکول شد .

محمد رسول کلهر افزود: در این جشنواره گروه هایی از استان های لرستان ، اردبیل ، کرمان ، شهرستان مهاباد به نمایندگی از استان آذربایجان غربی ، کرمانشاه و شهرستان نهاوند به نمایندگی از استان همدان شرکت کردند.

وی در ارتباط با اهداف برگزاری این جشنواره افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب و آیین های مشترک بین اقوام مختلف کشورمان و همچنین معرفی فرهنگ فولکوریک و عامیانه مردم و ایجاد روحیه نشاط و شادابی و در نتیجه ارتقای سلامتی آنان است .

وی برگزاری ورزش های سنتی و محلی را از دیگر برنامه های فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری ذکر کرد و گفت: یکی از اهداف فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری احیای ورزش های سنتی استان های مختلف است .

وی افزود: علاوه بر برگزاری مسابقات بومی و محلی برگزاری مسابقات کلاسیک مانند فوتبال ، فوتسال ، تنیس روی میز،کشتی آزاد و فرنگی و دوهای عمومی بین روستاییان و عشایر از دیگر برنامه های این فدراسیون است که با هماهنگی فدراسیون های تخصصی سازمان تربیت بدنی اجرا می شود .

وی به برنامه های در دست اقدام فدراسیون ورزش های روستایی و عشایری کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: این فدراسیون در سال جاری علاوه بر برگزاری جشنواره های آیینی و بومی مسابقات فوتبال در بخش آقایان و مسابقات هفت سنگ و دال پلان و طناب کشی را برگزار خواهد کرد .

وی افزود: به منظور توسعه و احیای ورزش های بومی و محلی در بین دانش آموزان با همکاری معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش کلاس های داوری و مربیگری برای مربیان تربیت بدنی مدارس در رشته های مختلف بومی و محلی برگزار می شود .

وی گفت: با هماهنگی هایی که سال گذشته با شهرداری تهران به عمل آمد شهرداری های مناطق مختلف تهران بحث بازی های بومی و محلی را در پارک های محلات به اجرا در می آورد که با استقبال مردمی روبرو شده است .

در دومین جشنواره فرهنگی آیینی 'انتظار' گروه های مختلف آیینی و محلی با اجرای برنامه های سنتی و موسیقی های محلی و همچنین بازی های سنتی ، اجرای مسابقه طناب کشی بخش هایی از آیین ها و فرهنگ مناطق مختلف را به نمایش گذاشتند .

معرفی بازی های محلی ، فرهنگ های آیینی و احیای ورزش های سنتی که بیشتر در بین روستاها و مناطق عشایری رواج دارد از اهداف برگزاری جشنواره های فرهنگی و آیینی است.

این دومین جشنواره آیینی و محلی است که در شهرستان نهاوند برگزار می شود در این شهرستان بازی های محلی مانند هفت سنگ ، دال پلان ، دستمال قاپی ، درانه و طناب کشی رواج دارد .

نهاوند با دارا بودن جمعیتی نزدیک به 200 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب شهر همدان قرار دارد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار