فروردین سال۹۵ بود که جرقه احداث بزرگ‌ترین و مجهزترین شهرک خوررویی کشور در قم زده شد، شهرکی که مهم‌ترین هدف از ساخت آن تجمیع تمامی خدمات مربوط به خودرو و زیباسازی شهر بود.
کد خبر: ۴۷۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 03 August 2017
به گزراش تابناک قم، رشد و توسعه‌ها شهرها پدیده‌ای بود که در کشور ما به‌صورت یک‌باره به وجود آمد و معلول حوادث سیاسی خاصی بود که مردم را به‌سوی شهرها روانه کرد علاوه بر این خشک‌سالی‌های پی‌درپی روستا و جاذبه‌های ظاهری و فریبنده شهر مانند امکان دستیابی به مدارج بالای تحصیلی و داشتن زندگی آرام و کم دردسر عواملی بودند که سبب شدند ناگهان جمعیت شهرهای ایران به‌یک‌باره در طول چند دهه چند برابر شوند.

توسعه شهرها بستر مناسبی را برای رفع نیازهای مردم به وجود آورد اما رشد به‌یک‌باره شهرها و افزایش وسایط نقلیه در کنار خیابان‌های قدیمی و کم‌عرض و استقرار بسیاری از مشاغل صنفی در حاشیه کناری خیابان‌ها و سختی رفت‌وآمد و تردد حاصل از آن و برهم خوردن چهره زیبای شهری چیزی‌هایی نبود که شهرها بتوانند آن‌ها در خود پنهان کنند.

طبق آن چیزی  که در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری آمده است یکی از وظایف اصلی این ارگان جلوگیری از ایجاد و تأسیس تمام اماکنی است که هر کدام به نحوی سبب مزاحمت برای ساکنان می‌شود و از این‌ رو شهرداری باید تمامی مشاغل مزاحم را از سطح شهر جمع‌آوری و آن‌ها  را در مکان‌های مناسبی ساماندهی کند.

فروردین سال95 بود که جرقه احداث بزرگ‌ترین و مجهزترین شهرک خودرویی کشور در قم زده شد، شهرکی که مهم‌ترین هدف از ساخت آن تجمیع تمامی خدمات مربوط به خودرو و زیباسازی شهر بود.

شهرک خودرویی قم در زمینی به مساحت 33 هکتار در حاشیه میدان شهید رجایی قم  در دست احداث است که گنجایش 1500 واحد صنفی را در خود دارا است ، شهرکی که قرار است تمامی خدمات مربوط به خودرو از تعمیرات، تعویض، خریدوفروش، نمایشگاه و لوازم جانبی را در خود جای بدهد.

155 میلیارد تومان اعتبار ساخت شهرک خودرویی قم

شهردار قم نیز جمع‌آوری صنوف مزاحم از سطح شهر را مهم‌ترین هدف از ایجاد شهرک خودرویی می‌داند و می‌گوید: نباید در نگاه به ایجاد شهرک خودرویی صرفاً به منافع اقتصادی آن نگاه کرد چراکه توجیه اقتصادی تمام پروژه‌هایی که با آسایش و رفاه مردم سروکار دارند اقدام مناسبی نیست.

سید مرتضی سقائیان نژاد ادامه می‌دهد: برآوردی که برای احداث شهرک خودرویی در نظر گرفته‌شده 155 میلیارد تومان است که 72 میلیارد تومان از آن حاصل مشارکت شهرداری قم خواهد بود.

با توجه به این‌که ماهیت و هدف اصلی از ساخت چنین شهرکی تمرکز زایی و تخصصی‌تر کردن صنوف است لازم است تا شرایط و مزایایی در این شهرک ایجاد شود تا سبب رغبت و علاقه استقرار صنوف مربوط به خودرو در این شهرک شود و این همان پاشنه آشیلی است که ممکن است گریبان گیر شهرداری در استقرار صنوف در آن شود.

نداشتن جذابیت پاشنه آشیل شهرک خودرویی قم

رئیس اتحادیه معاملات اتومبیل استان قم از مخالفت اعضای این صنف از استقرار در  شهرک خودرویی خبر داد و تأکید کرد: پس از بازید اعضای این اتحادیه از شهرک خودرویی و مشاهده وضعیت و مشکلات آن در نهایت با استقرار در این شهرک مخالف هستیم.

فریدون عطارد در بیان علل مخالفت در این شهرک تازه‌ساخت ادامه می‌دهد: مشکلاتی مانند دوری زیاد شهرک از مرکز شهر و دشواری رفت‌وآمد، متراژ نامناسب خیابان‌ها و مغازه‌ها و عدم تأمین خواسته‌های این اتحادیه عواملی هستند که سبب می‌شود تا صنوف رغبتی برای حضور در این شهرک از خود نشان ندهند.

با تمامی مشکلاتی که ممکن است بر سر راه این شهرک وجود داشته باشد باید به این نکته توجه کرد که ساخت دومین شهرک صنوف کشور با امکاناتی جامع و کامل  در قم می‌تواند نقش مؤثری را در توسعه و پیشرفت شهر، زیباسازی ظاهری شهر و تخصصی‌تر شدن مشاغل داشته باشد و از همین رو باید برخی از کاستی‌ها و خواسته‌های صنوف در آن دیده شود تا حس میل و رغبت آن‌ها برای استقرار در این شهرک بیشتر شود.

اتمام بلوک نخست شهرک خودرویی قم و شروع پیش فروش واحدهای صنفی

معاون امور شهری و خدمات اجتماعی شهرداری قم با بیان پیشرفت قابل‌قبول احداث شهرک خودرویی قم تأکید می‌کند: بلوک نخست این شهرک به‌صورت کامل به اتمام رسیده است که گنجایش استقرار 100 واحد صنفی را در خود دارد و پیش‌فروش آن نیز به‌زودی شروع خواهد شد.

سید امیر سامع ادامه می‌دهد: خاک‌برداری پروژه به‌طور کامل به پایان رسیده است و در تلاش هستیم تا پایان سال 2 بلوک دیگر را نیز به بهربرداری برسانیم.

وی از اندیشیده شدن تمهیدات ویژه برای ایجاد رغبت در بین اعضای صنف خودرو ادامه می‌دهد: قیمت گذرای‌ واحدهای صنفی به نحوی در نظر گرفته‌شده است تا مشتریان به‌راحتی بتوانند در آن مستقر شوند.

در نهایت باید این مطلب را مدنظر داشت که وجود اصناف و کارگاه‌های داخل شهری ازجمله معضلاتی است که سبب آلودگی‌های صوتی، سد معبر و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده است و بر اساس طرح‌های بالادست و استانداردهای شهرسازی و معماری وجود این اصناف در شهر ممنوع است و دستگاه‌های مربوطه باید آن‌ها را در مکانی در خارج از شهر ساماندهی کنند، شهرک خودرویی قم نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است و شایسته است تا شرایط احداث آن به نحوی پیش برود تا در آینده بتواند بخشی از معضلات شهری را کاهش و سبب رونق اشتغال در استان شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار