به بهانه ابتکار جالب یک شهروند شاهرودی
یک فعال صنفی دوستدار محیط زیست در شاهرود با ابتکار جالب خود مردم و مشتریان خود را به عدم استفاده از مواد آلاینده ترغیب کرده است.
کد خبر: ۴۷۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ 31 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، حسین اکبری مدرس دانشگاه و از دوستداران محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تقدیر از اقدامات مسئولانه‌ای از این دست از سوی شهروندان اظهار کرد: مواد پلاستیکی امروزه به یکی از عمده‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست تبدیل شدند و اراضی، مناطق جنگلی، سواحل و بسیاری از زیبایی‌های طبیعی ما را فرا گرفته‌اند.

وی با اشاره به اثرگذاری فعالیت‌های نمادین در این خصوص گفت: بدون شک این فعالیت‌های نمادین اثر خود را در جامعه خواهد گذاشت اما برای رهایی از مصائب زیست‌محیطی از این دست نیازمند فرهنگسازی بیشتری هستیم.

این دوستدار محیط‌زیست، رسالت مسئولان را در این بخش مهم دانست و تصریح کرد: گام‌های اولیه در این حوزه را باید تشکل‌های مردم‌نهاد با حمایت دولت و مسئولان بردارند تا کم‌کم مردم هم به این موضوع توجه بیشتری کنند.

اکبری با اذعان به اینکه مواد پلاستیکی امروز به معضلی برای طبیعت ایران تبدیل شده خاطرنشان کرد: اگر برای این معضل جدی چاره‌جویی نشود در آینده معضل جدی‌تری برای محیط‌زیست در ایران خواهد شد.

وی با بیان اینکه مضرات مواد دورریختنی و از جمله پلاستیک تنها محدود به آلوده شدن و نازیبایی در طبیعت نمی شود ادامه داد: افزایش حجم این زباله‌ها که ناشی از ایجاد تغییر در الگوی مصرف ما در سه دهه اخیر است می‌تواند به معضلات اجتماعی و بهداشتی نیز ختم شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در گذشته در کشور ما به جای پلاستیک از پاکت‌های کاغذی و در گذشته‌های دور از همین ظروف خانگی استفاده می‌شده گفت: متاسفانه فرهنگ استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی که از نظر بهداشتی هشدارهای جدی هم در این زمینه داده شده بسیار فراگیر شده است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود که روزانه 500تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود اضافه کرد: این مواد به دلیل عدم تجزیه سریع سال‌ها در طبیعت مانده و آثار مخربی به همراه دارند ضمن اینکه ما ایرانی‌ها در این زمینه هم ظاهرا از پرمصرف‌ترین کشورها در دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه باید از موادی با پایه گیاهی در این زمینه استفاده شود گفت: حذف مواد پلاستیکی و ظروف با پایه پلیمری امری ضروری است و باید قانونگذاران برای رویارویی با آنها ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا یک شهروند شاهرودی در محل کسب خود با تخفیف 10درصدی و فروش ارزان‌تر برخی مواد خوراکی شهروندان و مشتریان خود را به عدم استفاده از مواد پلاستیکی و استفاده از روش‌های جایگزین تشویق کرده است.

ایسنا ضمن تجلیل از این شهروند مسئولیت‌پذیر شاهرودی آمادگی خود را برای انتشار فعالیت‌های محیط‌زیستی دوستداران طبیعت در استان اعلام می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار