در دیدار با اعضای شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مطرح شد
اعضای شورای استانی فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی دیدار و گزارشی از اقدامات انجام یافته برای احیای این دریاچه ارائه کردند.
کد خبر: ۴۶۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷ 26 July 2017
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه با دستور رئیس جمهور، گفت: این ستاد با دانشگاه‌ها و مراکز غیردولتی جهت ارائه راهکارهای علمی احیای دریاچه ارتباط داشته و در استان نیز در خصوص فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام گرفته شده است.

محمدصادق پورمهدی با با بیان اینکه سهم آذربایجان شرقی در تامین آب دریاچه ارومیه ۱۰ درصد است، افزود: این در حالی است که در صورت خشک شدن دریاچه، سهم آذربایجان شرقی از تبعات ناشی از آن ۹۰ درصد خواهد بود.

پورمهدی ادامه داد: در سه سال گذشته عملیات تثبیت آب دریاچه انجام شده، اما به دلیل مشکلات مالی دولت، تنها ۳۰ درصد بودجه مصوب برای این کار تخصیص داده شده است.

وی از ائمه جمعه، روحانیون و وعاظ استان خواست در منابر، خطابه‌ها و تریبون‌های نماز جمعه، هشدارهای لازم را به مردم در خصوص استفاده بهینه از نعمت آب ارائه کنند.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز با اشاره به راهکارهای علمی متعدد از سوی دانشگاهیان برای احیای این دریاچه، گفت: مطالعات لازم بعد از جمع‌آوری راهکارها صورت گرفته و در مواقع لزوم حتی از کارشناسان خارجی نیز استفاده شده است.

خلیل ساعی ضمن تاکید بر تدوین نقشه راه برای احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۶ مصوبه نسبت به احیای دریاچه ارومیه توسط دولت اجرا شده است.

وی با اشاره به عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: تغییرات اقلیمی و استمرار خشک‌سالی، برداشت بیش از حد از رودخانه‌ها و مصارف نامناسب کشاورزی از علل مهم این معضل است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به اشراف خود به حساسیت موضوع و شرکت در جلسات متعدد در این خصوص، اظهار داشت: آقای کلانتری، دبیر ستاد ملی احیای دریاچه اذعان داشت که اگر تا ۱۰ سال آینده این وضعیت ادامه پیدا کند، مناطق وسیعی از آذربایجان شرقی و بخشی از استان‌های آذربایحان غربی و زنجان باید تخلیه شوند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، حفر چاه‌های غیرمجاز و وجود لجن‌های خشکیده در اطراف دریاچه ارومیه را خطر بزرگی عنوان کرد و افزود: نقش ائمه جمعه در اطلاع رسانی به مردم مهم است و حتما اقدامات لازم صورت می گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به نقش مهم صدا و سیما در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب اشاره کرده و گفت: وظیفه صدا و سیما در رابطه با این موضوع بیشتر از سایر دستگاه ها احساس می شود.

وی تاکید کرد: باید به مسئولان دولتی جهت تامین اعتبارات لازم، فشار منطقی بیاوریم، چرا که احیای دریاچه ارومیه پروژه کوچکی نیست.

امام جمعه تبریز به نقش ویژه نمایندگان استان در مجلس در این موضوع تاکید و تصریح کرد: نمایندگان مجلس پیگیری این موضوع را وظیفه اصلی خود بدانند و همچنین این مسأله باید جز اولویت های کاری تمام مسئولین استان باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار