تابناک: متاسفانه اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده‌های معتاد وجود دارد، از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 02 July 2017

تابناک اصفهان: پدیده های اجتماعی به ویژه در حوزه آسیب ها روز به روز در کشور ما پیچیده تر می شود و اشکال مختلفی می گیرد به گونه ای که بحث کردن در مورد برخی از این پدیده ها، به دلیل غیرانسانی بودن نوع عمل کمی دشوار است.

یکی از پدیده های سخیف اجتماعی در چند سال اخیر، قاچاق و اجاره کودکان است که متاسفانه تبعات آن بیش از هر آسیب دیگری می تواند نسل آینده را تهدید کند و انواع بزه را برای ارتکاب در جامعه، عادی تر کند.
 
این معضل اغلب در بین خانواده های معتاد که هزینه تامین معاش کودکان خود را ندارند، رواج دارد. هرچند قانون تکلیف را در این زمینه مشخص کرده است اما متاسفانه مرزهای غیرانسانی قاچاق انسان در کشور ما حریم کودکان را نیز هدف قرار داده است و مرتکبان چنین جرمی بی توجه به قانون، همچنان در این بازار سوداگری می کنند.
 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: متاسفانه اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده‌های معتاد وجود دارد، از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص می‌شود.

محمدعلی پورمختار تصریح کرد: بر اساس مفاد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اجاره کودکان ممنوع و غیرقانونی تلقی شده، مجازات بازدارنده‌ای نیز برای این افراد اعم از حبس، محرومیت‌های اجتماعی و جزای نقدی تعیین می‌شود.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارنده‌ای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد، یکی از دلایل افزایش این نوع جرم نیز بر همین مبناست اما با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تمامی خلاها و ابهامات برطرف می‌شود زیرا تمامی مصادیق مذکور در این لایحه تعریف شده است.

پورمختار ادامه داد: در قوانین فعلی برای والدین کودک فروش تکالیف مبهم است و گاها مجرم شناخته نمی‌شوند اما با تصویب لایحه حمایت از کودکان مجازات فروش، اجاره و قاچاق اعضای بدن کودکان به روشنی پیش‌بینی شده، حتی والدین کودک فروش هم مجرم شناخته شده و مشمول مجازات خاص می‌شوند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: یکی از ابعاد لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مورد قاچاق اعضای کودک است، هرچند قاچاق اعضای بدن انسان جرم تلقی شده و ممنوع و غیر قانونی است، اما در این لایحه باز به طور خاص به کودکان اشاره شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار