سفیر آمریکا در تایلند روز شنبه پس از دعوت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری کشورش از 'پرایوت چان اوچا' رهبر کودتای تایلند و نخست وزیر این کشور برای سفر به واشنگتن، گفت: مردم 'تصور غلطی' دارند که فکر می کنند روابط دیپلماتیک واشنگتن با بانکوک بعد از کودتا در تایلند قطع شده است.
کد خبر: ۴۵۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 01 July 2017
به گزارش تابناک : پس از کودتای اول خرداد ماه سال 1393 ارتش تایلند توسط 'پاریوت چان اوچا'، بانکوک به پکن نزدیک شد و کاخ سفید این کودتا را مورد انتقاد قرار داد و روابط دو کشور رو به سردی گرائید.
روابط تایلند و آمریکا در دوران 'باراک اوباما' بدنبال مواضع تند واشنگتن در برابر حکومت نظامیان پس از سرنگونی دولت 'یینگلوک شیناواترا' در تایلند روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشت.
نخست وزیر نظامی تایلند نیز اردیبهشت ماه گذشته پس از ماه ها تنش در روابط کشورش با آمریکا بدنبال مذاکره تلفنی با 'دونالد ترامپ' به نقل از رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد مناسبات بانکوک – واشنگتن 'نزدیک تر از قبل' می شود. 
به رغم سرد شدن روابط دوجانبه، برخی همکاری های آمریکا و تایلند از جمله برگزاری رزمایش های مشترک بین دو طرف همچنان ادامه دارد.
تجار تایلندی که کشورشان سال گذشته حدود 18 میلیارد دلار مازاد تجاری با آمریکا داشت و از این نظر در رده 11 جهان قرار گرفت، نسبت به موضع حمایت گرایی 'ترامپ' در مورد سیاست های تجاری وی نیز نگرانی دارند.
آمریکا پس از چین دومین بازار صادرات تایلند است.
حال بعد از دعوت نخست وزیر تایلند به واشنگتن توسط دونالد ترامپ که ماه جاری میلادی انجام خواهد شد، بسیاری از مردم این کشور جنوب شرق آسیا این سئوال را مطرح می کنند چرا این دعوت صورت گرفته و چه تغییری ایجاد شده است که روابط کاخ سفید با دولت نظامی بهبود می یابد.
'گلن دیویس' سفیر آمریکا در بانکوک روز شنبه در این رابطه گفت: مردم فکر نکنند رابطه ما دولت تایلند قطع شده است، خیر این صحت ندارد.
به نوشته تارنمای روزنامه 'بانکوک پست'، وی با اشاره به اینکه دولت قبلی آمریکا از کودتای نظامی در تایلند انتقاد می کرد، گفت: 3 سال از کودتا گذشته و ما شاهد پیشرفت های زیادی از طرف دولت نظامی بوده ایم. برگزاری همه پرسی قانون اساسی، تصویب قانون اساسی و خبرهای برگزاری انتخابات در سال آینده همه این موضوعات باعث می شود تا راه های ارتباطی بین ما و دولت تایلند روز به روز بیشتر شود.
وی گفت: در 10 سال اخیر آمریکا سلاح های مختلفی به ارزش یک میلیارد دلار به تایلند فروخته که این خود نشان از روابط محکم نظامی دو طرف است.
دیویس گفت: با وجود انتقاد گذشته از دولت نظامی، رابطه دو جانبه به طور معمول ادامه داشته و مستند آن فروش تجهیزات نظامی به تایلند در این سال است.
دولت تایلند بعد از کودتا چند فروند بالگرد از آمریکا خریداری می کند و واشنگتن موشک و تجهیزات نیروی دریایی به تایلند می فرشد. آمریکا در سال 2017 به تنهایی 261 میلیون دلار معاملات نظامی با تایلند داشته است.
'چالرماچی سیتیسارت' فرمانده ارتش تایلند روز پنجشنبه گذشته گفت که درخواست دولت برای خرید چهار فروند بالگرد 'بلک هاوک' از آمریکا ارائه شده و در حال حاضر توافق حاصل شده است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار