عبدالرضا مصری در گفتگو با تابناک:
رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت حمایت از مراکز شتاب دهنده به عنوان حامی و پشتیبان کارآفرینان، مراکز شتاب‌دهنده را گلوگاه‌های کارآفرینی کشور دانست.
کد خبر: ۴۴۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 28 June 2017
عبدالرضا مصری امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تابناک از کرمانشاه، اظهارداشت: با اشاره به معضل بیکاری کشور و بویژه استان کرمانشاه، گفت: هیچ راهی برای حل معضل بیکاری کشور و استان وجود ندارد جز اینکه بحث تولید داخلی نه در جایگاه شعار بلکه در جایگاه عمل محقق شود.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری در تحقق تولید نقش دارند، گفت: خوشخبتانه از نظر فکری و نرم افزاری در کشور چیزی کم نداریم و فکر کارآفرینی در کشور وجود دارد اما متاسفانه آنچه که باید باشد و مهیا نیست شرایط مناسب برای تولید است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما کارآفرین داریم، نیروی انسانی داریم، امکانات داریم، ایده‌های خوب داریم اما شرایط یکسان برای تولید و رقابت با محصولات خارجی را نداریم.

وی تصریح کرد: اولین نیاز یک کارآفرین سرمایه است و در کشورهای دیگر کارآفرین وام با سود دو درصد می‌گیرد و کار خود را شروع می‌کند و این درحالی است که در کشور ما کارآفرین وام با بهره 18 درصد دریافت می‌کند و از همین ابتدای کار شرایط تولید و رقابت کاملا ناعادلانه است.


رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اظهارداشت: بهره 18 درصد تسهیلات در حالی است که کارآفرین برای دریافت همین تسهیلات نیز کلی باید دردسر بکشد و باید به میزان تسهیلات وثیقه بگذارد و اخیرا هم وثایق محل اجرای طرح هم مورد پذیرش نیست و باید وثایق دیگر تهیه شود.

مصری تصریح کرد: در گام بعدی و بعد از دریافت این تسهیلات، کارآفرین با موانع کسب و کار مواجه می‌شود و باید پروسه طولانی طی کند تا بتواند مجوز های لازم برای شروع کار را دریافت کند.

وی افزود: متاسفانه ایران در بحث کسب و کار رتبه بدی در دنیا دارد و عوامل مزاحم فراوانی بر سر راه کارآفرینان برای گرفتن مجوزهای لازم وجود دارد که همین موانع بسیار بعضا موجب می‌شود کارآفرین از ادامه کار منصرف شود.

مصری تصریح کرد: بعد از این همه مصیبت و بدبختی کارآفرینی که خیلی مقاومت به خرج دهد به مرحله تولید می‌رسد و در این زمان است که دولت با صدور یک مجوز واردات، همان محصول تولید داخل را از چین و ... وارد کرده و با نصف قیمت در بازار عرضه می‌کند و کارآفرین ما را به خاک سیاه می‌نشاند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم برابری شرایط تولید برای کارآفرین ایرانی با رقبای خارجی، گفت: طبیعتا نمی‌توان در کشور تسهیلات با بهره دو درصد به کارآفرین داد چون با نرخ تورم سازگار نیست و امکان انجام این کار وجود ندارد.

وی افزود: اما راه حل این است که برای ورود کالای خارجی به کشور تعرفه‌ای قرار دهیم که شرایط آن با تولید کننده داخلی برابر شده و قیمت این دو یکسان شود.

مصری تصریح کرد: این کار علاوه بر درآمدزایی برای دولت می‌تواند به راحتی تولید داخلی را رونق داده و کارآفرین ما می‌تواند در شرایط برابر رقابت کند.

وی در ادامه در خصوص دست و پا گیر بودن قوانین کارآفرینی در کشور، گفت: ما بارها به دولت و مسئولین اجرایی کشور اعلام کرده‌ایم که اگر قانونی مزاحم کار کارآفرینان و تولید کنندگان می‌دانند در قالب لایحه اعلام کنند و مجلس این آمادگی را دارد که قوانین مزاحم را نفی کند.

این نماینده  مجلس افزود: اما متاسفانه هیچ لایحه‌ای در این زمینه از سوی دولت ارائه نشده و یک مورد هم نداریم که دولت لایحه‌ای در زمینه فسخ قوانین دست و پاگیر بدهد و ما عمل نکرده باشیم.

مصری خاطرنشان کرد: متاسفانه روند معکوس این قضیه را نیز شاهد بودیم و بعضا لوایحی از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود که باز هم مانعی در کسب و کار ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد مشاغل جدید و رونق کارآفرینی در جهت رفع معضل بیکاری کشور، گفت: قطعا فعالیتی مانند مراکز شتاب دهنده که به حمایت از استارتاپ‌ها حرکت کرده و به سمت رونق کارآفرینی می‌رود بسیار موثر است.

وی افزود: به نظر بنده شتاب دهنده‌ها از بهترین گلوگاه‌ها و بهترین یاری‌رسان برای رونق کارآفرینی و رفع معضل بیکاری کشور هستند و حمایت از این مراکز باید به طور جدی صورت گیرد.

مصری خاطرنشان کرد: اما با وجود این مراکز هم ما باز هم نیاز داریم تا برابری شرایط تولید داخل با محصولات خارجی از طریق قراردادن تعرفه بر محصولات خارجی ایجاد شود و گرنه در غیر اینصورت با وجود این مراکز و پا گرفتن تولید بازهم در گام بعدی کارآفرین ما به مشکل برمی‌خورد.

مصری با تاکید بر لزوم رونق کار شتابدهنده‌ها، گفت: آنچه که به عنوان محصول جدید در استارتاپ‌های مورد حمایت این مراکز تولید می‌شود تنها نیازمند تبلیغات گسترده است تا بتواند بازار خود را پیدا کند و دستگاه‌های متولی بویژه صدا و سیما و رسانه ها باید در این زمینه پای کار بیایند.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار