خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم جنگ آب آن هم در میان روستاییان و به بهانه گرفتن حق‌آبه آغاز شده و قربانیان اصلی آن درختانی بودند که با بی‌رحمی تمام قلع و قمع شدند با این عنوان که مانع رسیدن آب به روستاهای پایین دست بوده‌اند.
کد خبر: ۴۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد،  درختانی که ریه‌های زمین به شمار می‌آیند و سال‌ها باید برای داشتن درختی تنومند منتظر ماند به طوری‌که به گفته یکی از مسئولان استان اگر بتوان سالیانه 1000 هکتار درخت کاشت و جنگل‌کاری کرد 255 سال دیگر در جایگاه کنونی از حیث فضای سبز قرار می‌گیریم.

در حالی‌که مدام از حفظ محیط‌زیست و تنوع زیستی، افزایش درختکاری و توسعه فضای سبز و در نهایت داشتن هوای پاک سخن به میان می‌آید شاهد قطع درختانی هستیم که برای آنها سالیان سال زحمت کشیده شده، آب برای رشدش جاری شده و خون دلها خورده شده است.

ریحانی مالک باغ و جنگلی است که در روستای رسول‌آباد شهرستان بهار نزدیک گردنه اسدآباد واقع شده و با اهالی همان روستا و روستای اختاچی مشکل دارد، وی به خبرنگار ایسنا گفت: چند روز گذشته بر اساس شکایت اهالی روستا دادگاه رای هرس 1000 درخت 5 تا 20 ساله‌اش را صادر کرد.

وی ادعا می‌کند که مامور اجرای احکام خارج از حکم قانون را اجرا کرده است چراکه به جای هرس درختان آنها را قطع کرده‌اند، ضمن اینکه مامور اجرای حکم از مردم برای انجام این کار استفاده کرده است، اکنون هم به هر ارگانی برای جواب به چرایی این امر مراجعه می‌کند هیچ کس پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه 2050 متر طول زمین من است و هیچ کس حق مشاعی نداشته که درختانم را ببرد، اظهار کرد: درختانی که قطع شدند به هیچ وجه مانع عبور آب از جوی نبوده به طوریکه حداقل فاصله درختان با جوی آب نیم متر و حداکثر یک و نیم متر بوده است.

وی با بیان اینکه جهادکشاورزی در سال 88 به دنبال کانال‌کشی بود و می‌خواست هشت میلیون تومان پول برای این امر به من پرداخت کند، تصریح کرد: این سازمان در ابتدا اقدام به بندکشی کرد و چون خارج از حکم در بالا دست زمین من این کار را انجام داد تخلف بود لذا از آنها شکایت کردم، قانون هم آنها را محکوم کرد و حال که خودشان نمی‌توانند کاری کنند مردم را تحریک می‌کنند به طوری‌که حدود 100 نفر با اره برقی داخل باغ ریختند و من هم به علت اینکه یک پایم فلج است نتوانستم با مردم بجنگم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شکایت حقوقی نوشته‌ و دو کارشناس هم به دادگاه برده‌ام، اظهار کرد: به هیچ وجه از لایروبی جوی‌ها ممانعت نکرده‌ام اما اهالی روستا خارج از رضایت من و حکم قانون اقدام به قطع درختانم کرده‌اند به طوری‌که مامور اجرای احکام خود برای اجرای حکم نایستاد و گفت مردم اقدام به این کار کنند، مردم هم با اره برقی درختانم را قلع و قمع کردند که از این صحنه‌ها فیلم هم گرفته‌ام.

وی با تاکید بر اینکه درختان صنوبر، راجی، بید، بادام، گردو، آلو و سنجد 30 تا 40 ساله‌ام را قطع کردند، یادآور شد: امسال خسارت سرمازدگی هم نداشتیم و درختان بادام‌ با چغاله‌های فراوان هم‌اکنون بر روی زمین افتاده‌اند.

نماینده کشاورزان روستای رسول‌آباد و اختاچی نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ کار غیرقانونی‌ای انجام نشده و درختانی که قطع شده‌اند بنا به حکم قاضی و کار کارشناسی 20 کارشناس بوده است.

"عبدالله دهبانی" اظهار کرد: دقیقا حکم دادگاه اجرا شده به طوری‌که قاضی به همراه رئیس پاسگاه و دو مامور در محل حضور داشته و حکم تخلیه حریم چهار متری اجرا شده است به طوری‌که درختان خودرو و درختانی که مانع عبور آب بوده‌اند قطع و هرس شدند.

وی با بیان اینکه قاضی برای اجرای حکم دو مرتبه در محل حضور داشته و حتی فیلمبرداری هم انجام شده است، تصریح کرد: به هیچ وجه این ادعا که مردم اقدام به قطع درختان کرده‌اند صحت ندارد بلکه مجری احکام با اره برقی این کار را کرده است.

دهبانی با اشاره به اینکه کانال موجود متعلق به 300 تا 400 سال پیش است و تا لوله‌کشی توسط جهادکشاورزی انجام نشود مشکل حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مدت چهار سال است این پرونده در جریان است چراکه برادران ریحانی با توجه به اینکه در روستای بالادست هستند مانع از رسیدن آب به روستاهای پایین شده و زور می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه حدود سه سال است ریحانی‌ها حق‌آبه دو روستای رسول‌آباد و اختاچی را می‌گیرند، تصریح کرد: از آن زمان شش هکتار درخت میوه ما خشک شده است چراکه آنها آب را از بالا می‌گیرند بنابراین ما شکایت کردیم و جهادکشاورزی اقدام به ساخت بند با هزینه 150 میلیون تومان کرد و پس از آن با تعیین حریم باید کانال‌ها را لوله‌گذاری می‌کرد که با تامین اعتبار کار نیمه‌کاره به پایان می‌رسد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار نیز گفت: تنها درختان حاشیه جوی آب و مزاحم بنا به اختلافی که کشاورزان با هم داشته و براساس رأی گرفته از دادگستری قطع شده‌اند.

"هوشنگ کرمی" با بیان اینکه اختلاف کشاورزان با یکدیگر و شکایت آنها منجر به اعلام رأی به نفع گروهی شد، اظهار کرد: خود کشاورزان اقدام به قطع درختان کردند و این امر به مجموعه‌های دولتی برنمی‌گردد.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات برای اراضی دارای بند سنتی اقدام به اصلاح و بتنی کردن و جدول‌گذاری جوی‌ها از سنوات گذشته کردیم که نیمه‌کاره مانده و به دنبال اعتبار برای ادامه کار هستیم، پیشنهاد 250 میلیون تومان داده‌ایم و باید دید چقدر مصوب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ایجاد بند هم برادران ریحانی مزاحمت ایجاد می‌کردند اما با رأی دادگستری محکوم شدند و بند ساخته شد اما الان هم برای کانال‌کشی کاری نکرده‌ایم و تنها اختلاف بین اهالی خود روستاها بوده و حکم تخلیه حریم کانال از هر طرف دو متر صادر شده است.

وی تاکید کرد: اگر برادران ریحانی فکر می‌کنند ظلمی در حقشان شده است می‌توانند به دادگستری شکایت کرده و مشکل را حل کنند.

به گزارش ایسنا؛ سخنان ضد و نقیض کشاورزان اهالی روستاهای رسول‌آباد و اختاچی گویای فاجعه رخ داده نیست اما آنچه مشخص است قربانی شدن صدها درخت بی‌گناه است. شاید می‌شد این اختلاف را به گونه دیگری رفع و رجوع کرد تا از قطع درختانی که ریه‌های زمین محسوب می‌شوند جلوگیری شود در غیر این صورت ممکن است اقداماتی از این دست روزی نفس زمین را به شماره بیندازد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار