«جنگل‌هایی که مورد تردد مردم بوده، بهتر محافظت شده است؛ بنابراین دولت باید حفظ جنگل و محیط‌زیست را به مردم واگذار کند و خود نظارت کلی بر آن داشته باشد.»
کد خبر: ۴۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰ 07 June 2015
به گزارش تابناک یزد،این جمله‌ی رییس‌جمهور دکترحسن روحانی است که در جلسه‌ی هیئت دولت در نوزدهم فروردین که استاندار ایلام هم حضور داشت بیان کرد.

جمله‌ای مهم و دقیق که خبرنگار ایسنا که در محل آتش‌سوزی در «شلم» آن را با مصادیقش از مردمی شنید که رییس‌جمهور همواره بر نقش‌آفرینی آن‌ها توجهی ویژه دارد.

بدون شک آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر در ایلام همه را نگران کرد، اما کشاوزان و دامداران و یا به عبارتی بهتر جوامع محلی در عین ناراحتی معتقدند شاید این اتفاق تلنگری باشد برای بیداری منابع طبیعی و آبخیزداری یا به قول خودشان جنگلبانی تا از خدشه‌دار کردن ارتباط معیشت مردم و جنگل‌ها بپرهیزند و گامی در جهت رفع مشکلات دوسویه‌ی مردم و جنگل بردارند.

مشاهدات روز گذشته خبرنگار ایسنا که در محل آتش‌سوزی حضور داشت حاوی نکات جالبی است که یادآوری آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از دامداران روستای «شانکبود» گفت: از روزی که زبانه‌های آتش از منطقه «هرقوتگه» آغاز شد اینجا هستیم و توانسته‌ایم تا حد ممکن از پیشروی آتش جلوگیری کنیم، هر چند ممکن نبود اما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که آتش وارد گندم‌زارها و مزارع مردم نشود.

کشاورزی دیگر گفت: تمام هم و غم خود را صرف این کرده‌ایم که زبانه‌های آتش به مناطق بکرتر نفوذ نکند.

در این میان دامدار دیگری با وجود تلاش برای خاموش کردن آتش خوشحال بود و با زبان محلی گفت: حالا بیایید خاموش کنید.

وقتی بیشتر وارد صحبت می‌شویم در حین تلاش برای خاموش کردن آتش گفت: ما با این جنگل‌ها بزرگ شده‌ایم و تاکنون هم از آنها محافظت کرده‌ایم، هر جا لورانتوسی بود قطع می‌کردیم، در هر گوشه‌ای که آتشی روشن بود خاموش می‌کردیم، این منطقه سکونت‌گاه ییلاقی‌مان بود، اما چند سالی‌است که منابع طبیعی این امکان را از ما گرفته است و در عمل جنگل‌ها را بی‌یاور کرده و ما را بی‌پناه.

وی به مراتعی که در حال سوختن بود اشاره کرد و گفت: این نعمتی که الان می‌سوزد قبلا توسط دام‌ها مصرف می‌شد، اما در عین حال قدرت رویش مجدد از آنها گرفته نمی‌شد.

کشاورز دیگر در این میان به بیماری لورانتوس و خشکیدگی جنگل‌های بلوط که سوختن آنها را تسریع می‌کند، اشاره کرد و گفت: سال گذشته ماموران منابع طبیعی مرا به جرم همراه داشتن «تیشه» به مدت 5 ماه دچار دردسر و رفت‌وآمدهای اداری کردند، اما حالا در روز روشن در چند نقطه‌ی شهر آتش‌سوزی رخ می‌دهد. واقعا چرا زور قانون به افراد محلی که برای جنگل‌ها دلسوزترند، می‌رسد.

تمام این تفاسیر و درددل‌های منطقی، غیرمنطقی و غیرعلمی همه و همه ما را به این نکته رهنمون می‌کند که در برقراری کردن پیوند معیشت مردم و جنگل‌ها و منابع طبیعی موفق عمل نکرده‌ایم، چون نگاهی به زندگی مردم استان و استان‌های مجاور نشان می‌دهد رابطه مردم زاگرس‌نشین با جنگل‌ها یک رابطه‌ی تنگاتنگ بوده و برهم‌زدن این رابطه خسارت‌بار خواهد بود و چه خسارتی بالاتر از این‌که مردم نسبت به جنگل‌ها احساس مالکیت نکنند و دل نسوزانند و در این میان جنگلی بسوزد و بلوطی خاکستر شود.

پیام جمله‌ی کوتاه رییس‌جمهور و دردل‌های هرچند عامیانه‌ی مردم این است که باید معیشت مردم را مانند گذشته با جنگل‌ها پیوند داد، نکته‌ای که مهندس جلالی رییس سازمان جنگل‌ها در نشست استانداران منطقه رویشی زاگرس این گونه به آن اشاره کرد: اساس مشارکت مردم است و باید به معیشت و اشتغال مردم در امر حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی توجه کرد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
این بلاها یه جاهایی به خاطر بی تدبیری مسولینه و یه جاهایی هم بخاطر بی توجهی مردم در بهره مندی از موهبات خداونده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار