معاون پیشگیری بهزیستی استان:
تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: پش‌بینی می‌شود امسال حدود پنج هزار زوج از طرح مشاوره غربالگری ژنتیک بهره ببرند.
کد خبر: ۴۳۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 31 May 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام مقدس با اشاره به طرح‌ شناسایی اختلالات ژنتیک در افراد، پیش از ازدواج اظهار کرد: این طرح با همکاری مرکز بهداشت در استان توسط بهزیستی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای زوج‌هایی که در شرف ازدواج هستند، مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پش‌بینی می‌شود امسال حدود پنج هزار زوج از این طرح بهره ببرند .

مقدس ادامه داد: این طرح امسال بعد از ماه رمضان، پس از ابلاغ اعتبارات اجرا می‌شود .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به دو هزار و 700 نفر مورد غربالگری قرار گرفتند، گفت: از این تعداد 720 نفر به عنوان افراد دارای خطر بالا شناسایی و به مشاوره ژنتیک ارجاع داده شدند .

مقدس اضافه کرد: از این 720نفر، 34 نفر پس از انجام آزمایش‌های ژنتیک به تشخیص نهایی و انجام اقدام لازم و درمان رسیدند .

وی در ادامه تاکید کرد: تمامی هزینه‌های آزمایش‌های ژنتیک در این طرح بر عهده بهزیستی است .

مقدس در خصوص طرح غربالگری افراد 15 تا 25 سال که با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود، گفت: در سال گذشته یک هزار و 878 نفر در این طرح شرکت کردند که از این تعداد 186 نفر با ریسک بالا تشخیص داده شدند .

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان اظهار کرد: در مجموع در سال گذشته، دو هزار و 854 نفر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند و 260 نفر برای آزمایشات ژنتیک مورد حمایت مالی بهزیستی واقع شدند .

وی با اشاره به وجود هفت مرکز مشاوره ژنتیک در استان، خاطرنشان کرد: این مراکز شامل چهار مرکز در شهرکرد، دو مرکز در بروجن و یک مرکز در فارسان هستند .

وی بیان کرد: در سال گذشته به ازای هر نفر برای انجام آزمایش ژنتیک 900 هزار تومان حمایت مالی توسط بهزستی انجام شده است و امسال برای گروه‌های بی‌بضاعت تا سقف سه میلیون تومان برای هر نفر پیش بینی شده است .

وی در پایان از مردم خواست قبل از تصمیم گیری برای ازدواج از مشاوره ژنتیک استفاده کنند، به‌خصوص در خانواده‌هایی که معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار