بزرگترين رصدخانه كشور در استان يزد آماده بهره‎‎برداري مي‎‎شود
رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرستان تفت در استان یزد با اشاره به بهره‌برداري بزرگترين رصدخانه كشور تا پايان ماه رمضان در اين دانشگاه، از معرفي شركت دانش‌‌بنيان پيشگامان توسعه علم اين دانشگاه به عنوان واحد فناور برتر در كشورخبر داد.
کد خبر: ۴۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲ 02 June 2015
به گزارش تابناک یزد، دكتر "محمدرضا جواهري"در جمع رسانه‎‎هاي گروهي اظهار كرد: بزرگترین رصدخانه كشور در اين دانشگاه با صرف 1.6 ميليارد تومان سرمايه‎‎گذاري آماده بهره‎‎برداري است و اميدواريم با اقدامات جزئي باقيمانده براي تكميل ساختمان رصد‌خانه، تا پايان ماه مبارك رمضان شاهد بهره برداري آن باشيم.

وي با بيان اين كه در حال حاضر بزرگترين تلسكوپ‎‎هاي ايران در تبرير و شيراز قرار دارند، اظهار كرد: با افتتاح رصدخانه تفت، اين تلسكوپ با قطر 25 اينچ بزرگترين تلسکوپ كشور محسوب مي‏‏شود.

وي گفت: اين رصدخانه و امكانات جانبي آن مانند آسمان نما و غيره می‌تواند خدمات مورد نياز افراد و علاقمندان به علم نجوم در سطوح اماتوري و حرفه‎‎اي ارائه كند و مرجعي براي علاقمندان اين رشته باشد.

جواهري خاطرنشان كرد: دانشگاه در همين راستا در تلاش براي اخذ سه گرايش مرتبط با نجوم از جمله كيهان‎‎شناسي است.

وي در بخش ديگري از سخنانش اعلام كرد: شركت دانش‌‌بنيان پيشگامان توسعه علم دانشگاه آزاد تفت موفق به كسب رتبه برتر واحد فناور سومين جشنواره نخبگان كشور از بين قريب 400 شرکت دانش‌بنیان موجود در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي كشور شده است.

به گفته وي، هر ساله جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره فرهیختگان در دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي‌شود که در آن کلیه دستاوردهاي و فعالیت‌های مختلف علمي و پژوهشي واحدها، ارزیابی و برترين‏‏هاي كشور معرفي مي‎‎شوند.

وي با اشاره به برپايي نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي در حاشيه اين جشنواره، گفت: اين نمايشگاه سه‌شنبه گذشته با حضور ريیس جمهور افتتاح شد و غرفه دانشگاه آزاد تفت مورد عنايت ويژه قرار گرفت.

وي در مورد افتخارآفريني شرکت دانش بنیان پیشگامان توسعه علم دانشگاه آزاد اسلامی تفت، تصريح كرد: اين شركت در راستاي تبدلي علم به ثروت و تجاري سازي دستاوردهاي علمي دانشگاه ازاد اسلامي واحد تفت به عنوان اولين شركت دانش بنيان دانشگاه‎‎‏‏هاي آزاد اسلامي در سال 1390 به ثبت رسید و تاكنون در زمينه طراحي و توليد مقاطع سرد فولاد نورد شده(LSF) ومحصولات بتن خشك فعاليت كرده و محصولات توليدي خود را به بازار عرضه كرده است.

رييس دانشگاه آزاد اسلامي تفت با اشاره به تلاش دانشگاه براي رسيدن به سطح دانشگاه‏‏هاي نسل چهارم، اعلام كرد: اين شركت در مدت فعاليت خود 2.7 ميليارد ريال يعني حدود 35 درصد از درآمد سالانه دانشگاه را از محل فروش محصولات خود كسب كرده است.

جواهري با تاكيد بر سياست‌گذاری دانشگاه براي ايجاد زمینه كسب درآمدهای غیرشهریه‌ای به وي‍ژه از طريق تبديل علم به ثروت، گفت: در حالي 90 درصد دانشگاه‎‎هاي كشور از نسبل يك و دو هستند يعني در رابطه با آموزش و فعاليت‎‎هاي تحقيقاتي اقدام مي‏‏كنند كه بسياري از دانشگاه‌های دنیا پا را فراتر نهاده و به دنبال كارآفريني و ثروت آفريني از طريف نتايج تحقيقات و پژوهش‎‎هاي خود هستند و به عبارتي در تلاش براي تبديل شدن به نسل سه و چهار دانشگاه‎‎ها هستند.

وي افزود: با اين حال دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت نيز سعي كرده تا به صورت جهشی، خود را در بین دانشگاه‌های سطح چهار قرار دهد و در همين راستا دو شرکت دانش‌بنيان را تاسيس كرده است.

وي معتقد است كه موضوع اقتصاد مقاومتی باید روی دو بال حركت كند كه يكي نیروی انسانی و دانش آن و ديگري شرکت‌های دانش بنيان براي سرمایه‌گذاری در جهت عملياتي كردن اين دیدگاه‏هاست.

رييس دانشگاه آزاد اسلامي تفت تحقق اقتصاد مقاومتي را نيازمند توليد علم و نيروي انساني تحصيلكرده دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی مدنظر مسئولان ارشد نظام با فعاليت نيروي انساني سنتي در کارخانه‌هایي كه به صورت سنتی فعاليت مي‎‎كنند محقق نخواهد شد لذا برخلاف نظر برخي، بر توسعه بخش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور تاكيد داريم چرا كه محاسن این اقدام بیشتراز معايبي است كه گاهاً مطرح مي‎‎شود.

وي در همين رابطه از تحصيل بيش از دو هزار و 500 دانشجو در اين دانشگاه خبر داد كه يكهزار و 500 نفر از آنها در مقطع كارشناسي ارشد و دكتر و يكهزار نفرشان نيز در مقطع كارشناسي مشغول به تحصيل هستند.

وي يكي از برنامه‏‏هاي در دست اقدام دانشگاه را تلاش براي اخذ مجوز راه‎‎اندازي فاز دوم آزمایشگاه سازه و زلزله اين دانشگاه ذكر كرد و گفت: اين آزمايشگاه كه فاز اول آن در كشور كم نظير است، در فاز دوم كه تا پايان امسال راه‎‎اندازي خواهد شد، بي‏‏نظير خواهد بود كما اينكه در حال حاضر نيز علاوه بر پژوهشگران و محققان استان، از ساير استان‏‏هاي همجاورنيزبراي استفاده از اين امكانات مراجعه مي‏‏كنند.

جواهري در پايان نيز با اشاره به اجراي 90 برنامه فرهنگي در سال گذشته در اين دانشگاه، از مهمترين برنامه‏‏هاي اخير اين دانشگاه، برگزاري يادواره شهداي گمنام مدفون در دانشگاه ازاد اسلامي و اقامه نماز جمعه در دانشگاه را برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار