طبق قانون برنامه برنامه ششم توسعه :
سازوکار مالیاتی تبعیض آمیز و فرار مالیاتی گسترده از جمله انتقادات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به دولت یازدهم بود. نامزدی که خود مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی را دارد. آستان قدس به دولت مالیات نمی پردازد و روحانی این موضوع را در یکی از سخنرانی های خود مطرح کرد. اما ادعای رئیسی مبنی بر معافیت مالیاتی این نهاد در شرایطی است که در راستای سیاستهای دولت برای کاهش وابستگی به نفت در تامین درآمدهای خود، برنامه ششم توسعه که به تصویب دولت و مجلس رسیده است، تمامی معافیت های مالیاتی را لغو کرده و بر این اساس آستان قدس قانونا موظف است مالیات بدهد. این موضوع را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد.
کد خبر: ۴۲۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴ 10 May 2017

به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایران اقتصاد، نوبخت ادامه داد: مقام معظم رهبری در بند ۱۶ سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند سهم مالیاتها را در منابع درآمدی بیشتر کنیم. ما نمی گوییم برخی فعالیتها، فرار از مالیات است، چون بعضی نهادها قانونا معاف از پرداخت مالیات هستند. در نهایت، مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان تایید کرد کسانی که معافند باید مالیات بدهند. برای برخی هم مالیات حداکثر با ضریب صفر حساب شود، یعنی حساب و کتاب مشخص شود ولی نرخ مالیات صفر شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد در خصوص ادعای سید ابراهیم رئیسی مبنی بر پرداخت مالیات ارزش افزوده نیز گفت: مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان می پردازند. حتما آستان قدس روابط عمومی دارد و می تواند مبالغ مالیاتی را که خود آستان قدس پرداخته اعلام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابتدای سخنانش، گزارش کوتاهی از عملکرد هیات دولت در هفته گذشته ارائه کرد و گفت: جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دیروز تشکیل شد و در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش سطح اشتغال و فرصتهای شغلی و مصوبه ۵ بهمن شورای عالی اشتغال در ارتباط با طرح کارورزی، تصمیم گرفته شد. حسب پیشنهاد دولت برای اینکه تا پایان برنامه ششم، در سال ۱۴۰۰، ما بتوانیم نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم، نیازمندیم سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. بر اساس پیش بینی سازمان برنامه و بودجه طی سالهای پیش رو، هر سال به طور متوسط ۷۶۵ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار خواهند شد. از سال ۸۴ تا ۹۱، جمعیت شاغل کشور از ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر فقط به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر افزایش یافت، یعنی طی این دوره کل اشتغال ایجاد شده، ۱۰ هزار نفر بود. از سال ۹۲ تا ۹۵ جمعیت شاغل به حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافت، یعنی حدود ۲ میلیون فرصت شغلی افزایش یافت. بنابراین برای پاسخگویی به نیاز آینده که ۷۶۵ هزار فرصت شغلی جدید نیاز داریم، اگر به گذشته نگاه کنیم، سالی ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و حدود ۲۶۰ هزار فرصت شغلی کم داریم. به همین جهت اگر با روال گذشته در سالهای آینده عمل کنیم سالانه ۲۶۰ هزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: مجلس تکلیف کرد در طول برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۷۷۰ هزار میلیارد  تومان در سال سرمایه گذاری شود تا ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شود. ممکن است این سئوال پیش آید که چرا ۹۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم؟ چرا ۴ میلیون یا ۲۰ میلیون فرصت شغلی ایجاد نمی کنید؟ فرصت شغلی با گفته و حرف حاصل نمی شود. باید سرمایه گذاری شود. طبق قانون باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵، تنها ۳۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کل کشور بود که برون‌داد آن تنها ۵۰۰ هزار فرصت شغلی بود. سرمایه گذاری سال گذشته از چند طریق بود. اول، سرمایه گذاری دولت در طرحهای عمرانی است. قرار بود ۵۷ هزار میلیارد تومان دولت سرمایه گذاری کند که این میزان عملا ۴۲ هزار میلیارد تومان شد. راه های دیگر تامین سرمایه تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکتهای دولتی، سهم آورده اشخاص و منابع خارجی است.

پرداخت کارورزی با سازو کارهای منطقی مصوبه دولت در سال گذشته بود

وی درباره مصوبه دیگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: اجازه داده شد نیروی انسانی که در واحدهای تولیدی، کارورزی می کنند، دولت حقوق کارورزی (کارانه) آنها را پرداخت کند زیرا این تصمیم بر پایه مصوبه شورای عالی اشتغال در سال ۹۵ است. اگر کسی این را الان می گوید، دارد مصوبه شورای عالی اشتغال را درباره پرداخت کارانه تکرار می کند. همچنین تصمیم گرفته شد اگر کارفرمایی هر یک از جوانان بیکار را مشغول کار کند، دولت حق بیمه کارگر را بپردازد. یعنی تصمیم گرفته شد تمام بیکارانی که بروند کارورزی کنند، دولت حقوق کارورزی آنان را تقبل کند. اگر کارفرمایی هم بخواهد آنها را جذب کند، دولت حق بیمه آنها را می پردازد. البته حدود ۱.۵ میلیارد دلار یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان طی یک لایحه از مجلس درخواست کردیم تا از صندوق توسعه ملی برداریم تا فقط برای اشتغال صرف شود.

با سخنان بدون پشتوانه عقلی کشور را دچار فاجعه نکنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه بیان داشت: این روزها گفته شده هر کسی بیکار است ما به او مبلغی می پردازیم. این مشکل بزرگی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد. در این صورت همه جوانانی که بین ۱۵ تا ۳۵ سال هستند، ولو اینکه خوداشتغال باشند، صف می کشند و می گویند ما بیکاریم. برخی کشور را می خواهند دچار فاجعه کنند که پاسخ دادن به مطالبه ای که ایجاد می شود بسیار مشکل خواهد بود. امیدوارم در آینده، گزارشی از اقدامات واقعی را اعلام کنیم. نمی توان بی محابا، اعداد را بیان کرد. باید هر کسی که عددی را قول می دهد، پای بند به آن باشد. مثلا تعداد تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی به تفکیک کارخانجات داده شده، مشخص است و روزانه گزارش از عملکردها داریم. ما در جایگاهی نیستیم عددی بگوییم که اجراشدنی نباشد.

خبرنگاری درباره تهدید وزیر دفاع عربستان پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: موضع وزیر دفاع در مقابل سخنان پوچ و بی اساس طرف سعودی، موضع دولت است. همانطور که از سوی وزارت خارجه بیان شد، شاهدیم اقدامات ناسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی در حال انجام است و در هر مورد موضع قاطع خود را در برابر این درشتگویی ها که ناشی از ترس و واهمه است، بیان کردیم که در موضع رسمی وزیر دفاع اعلام شد.

سخنگوی دولت در ادامه بیان داشت: با توجه به نقش مخرب عربستان در حمایت از داعش در عراق و سوریه و کشتار کودکان و زنان یمن، ما معتقدیم طبق فرموده قرآن، خداوند قوم ظالم را هدایت نمی کند و آنها با عذاب مواجه خواهند شد. پاسخ سخنان آنها آماده است و هر زمان تصمیم به کوچکترین اقدام بگیرند، پشیمانی در انتظار آنها و یارانشان خواهد بود.

تصویب بودجه ۲۴۰۰ میلیاردی پژوهش ۸ روز پیش از رفتن دولت قبل

نوبخت درباره پاسخگویی برخی نهادهای دولتی درباره اظهارات نامزدها در مناظره ها گفت: اگر کسی دروغی بگوید، از او می خواهیم اصلاح کند، اگر اصلاح نکرد، به قوه قضاییه مراجعه می کنیم. یکی از نامزدهای محترم گفت اعتبارات پژوهشها و طرحهای تحقیقات را قطع کرده‌اند. بلافاصله گزارشها را احصا کردیم. گزارش رسمی و مکتوب نشان می دهد ۴۷ طرح کلان ملی در دولت دهم (گذشته) به تصویب رسید. برخی از اینها پروپوزال هم نداشتند. در تیرماه ۹۲ و مرداد ۹۲ و ۸ روز قبل از استقرار دولت جدید، بخشی از اینها با سرجمع ۲۴۰۰ میلیارد تومان تصویب شد. نمی توانم بگویم این طرحها را به چه کسانی دادند. برخی از این طرحها ۲۰۰ میلیارد تومان بود. آن روزها به فردی که در دولت بود، پول بزرگی داده شد. مگر می شود وقتی دارند می روند، پول را در سیستمی بگذارند که ممکن است قانونی نباشد؟ امااین کار را کردند. واقعا قرار است ۲۴۰۰ میلیارد تومان مصوبه دولت قبل را اجرا کنیم؟ این حرفها را به برخی نامزدها می زنند.

ما وعده نمی دهیم برنامه می دهیم

نوبخت در ادامه گفت: به عنوان برنامه دولت که به مجلس داده شده، ما تعهد کردیم سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم یک رقمی شود. این که برخی می گویند ۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود، شدنی نیست. زیرا ظرفیت کشور این نیست. برخی می گویند شما بیایید پایین ما می توانیم. با این همه مخاصمات خارجی و مشکل، شما چطور می توانید؟ اثبات کنید و مردم هم تشخیص می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار