معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران از تمدید پنج هزار ممیزی و بیمه مراتع این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۲۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ 08 May 2017
 قاسم حقانی در همایش مدیریت بهینه کوچ عشایر، چرا وکنترل دام پنج استان کشور که به میزبانی دماوند در اردوگاه شهید مصطفی خمینی(ره) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: نعمات خداوند تنها ویژه انسان‌ها نیست؛ بلکه برای حیوانات نیز باید مورداستفاده قرار گیرد و این امر بهره‌برداری بهینه از مراتع توسط انسان‌ها را می‌طلبد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران افزود: حفاظت از مرتع، حفاظت از آب و خاک، تغذیه، آب‌های زیرزمینی و گردشگری را در برمی‌گیرد؛ اما متأسفانه استفاده از این نعمت الهی، روند تخریبی به خود گرفته است و افزایش جمعیت دامی و بهره‌برداری غیراصولی از آن، عامل افزایش تخریب است.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما در استان تهران، استقرار اکیپ‌های مختلف باهدف حفاظت از مراتع است و تا حد توان به آن پرداخته‌ایم، به‌گونه‌ای که بهره‌برداری از حوزه لار گواه ما در این امر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران، از تمدید پنج هزار ممیزی و بیمه مراتع، به‌عنوان دیگر اقدامات این نهاد نام برد و افزود: یکی دیگر از اقدامات ما، کنترل دام درزمینهٔ چرا است که خوشبختانه در سال ۹۵، از طریق نظارت بر میزان بهره‌برداری و فصل چرا، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

وی افزود: درزمینهٔ چرای مراتع در زمان قشلاق، همکاری‌های خوبی از استان‌ها و شهرستان های مربوطه به عمل آمد که در این میان، نباید نقش همکاری شهرستان دماوند را نادیده گرفت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه در خصوص مدیریت چرا بین استان‌ها منعقد شد که این قرارداد با همکاری پیمانکار اجرایی گردید؛ همچنین تأخیر ورود دام به لار، تشکیل کارگروه ویژه در حوزه سد لار و کمک کارشناسان، از دیگر اقدامات مفید بوده است.

حقانی تأکید کرد: متأسفانه برخی مشکلات مانند عدم تخصیص اعتبارات، نبود انگیزه کافی برای نیروی انسانی و نبود امنیت شغلی برای کارشناسان، ازجمله مشکلات ما می‌باشد؛ اما پیشنهادهایی نیز مانند پایش و تغییر زمان ورود و خروج دام و همکاری با سازمان عشایری درزمینهٔ تأمین علوفه دستی در میان‌بند، ازجمله پیشنهادات مؤثر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار