در مناظره ی امروز چه اتفاقی خواهد افتاد؟
دومین مناظره کاندیدای ریاست جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می شود. مناظره ای که نقش تعیین کننده ای در انتخابات بازی میکند. بر این اساس کارشناسان مخنلف گمانه زنی های بسیاری در مورد مناظره ی پیش رو و دوری نامزدها از خطاهای قبل میکنند.
کد خبر: ۴۱۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 05 May 2017
















به گزارش تابناک رضوی؛ دومین مناظره کاندیدای ریاست جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می شود. مناظره ای که نقش تعیین کننده ای در انتخابات بازی میکند. بر این اساس کارشناسان مخنلف گمانه زنی های بسیاری در مورد مناظره ی پیش رو و دوری نامزدها از خطاهای قبل میکنند.

سردار اصولگرا چه خواهد گفت؟
سردار اصولگرا در مناظره ی قبلی برای انتقاد از دولت آمده بود. او به مسائل حاشیه نشین ها توجه ویژه ای نشان داد و عنوان کرده بود که حاشیه نشینی نکته کلیدی است به طوری که یازده میلیون نفر در حاشیه شهر ها داریم که به دلیل فرصت نابرابر ایجاد شده است. در همه کشورهای دنیا دولت از این قشر حمایت می کند.وی در ادامه مناظره در چندین جای به جهانگیری و روحانی که از رقیبان وی محسوب می شوند تذکر داد و عنوان کرد که عدم تحمل شما صحيح نيست. اگر قرار است کارنامه دولت را ارايه بدهيد به مردم بگوييد. وی با طرح 96 درصد محروم و 4 درصد مرفه بی درد و همچنین با قول ایجاد 4 میلیون اشتغال، سر و صدای بسیاری به پا کرد. تصور می شود در مناظره ی آینده محمدباقر قالیباف به شکل مدیری تکنوکرات ظاهر شود اما از سویی برد وی در مناظره قبلی مقابل روحانی او را تند تر خواهد کرد و باید شاهد درگیریهای لفظی بیشتری باشیم.

دولت یازدهم با دست پر می آید
رئیس دولت یازدهم که در مناظره ی اول بدون آمادگی آمده بود توقعات طرفداران خود را برطرف نکرد. او که سعی کرد از کارنامه ی دولت خود دفاع کند همانند چهارسال گذشته ظاهر نشد و با لرزش های دست خود طرفداران را نا امید کرد. آقای روحانی سعی کرد بیش از آنکه بخواهد حالت اثباتی بگیرد در مقابل حملات آقای قالیباف به او حمله کند و بارها اعلام کرد که او دارد دروغ می گوید و اتهام می زند و خوب همین حالت باعث شد تماشاگران  قالیباف را مقداری موفق تر ارزیابی کنند. در مقابل حملات قالیباف تنها معاون اول به داد روحانی رسید و سبب شد کمی از فشارهای رقیب بکاهد با این وجود منتقدان ادعا می کنند که روحانی بهتر می توانست از وقت خود استفاده کند و رقیبان با دیدن این نقطه ضعف سعی در ادامه ی روند خواهند داشت اما به نظر می رسد دولت امید برای بازگرداندن شرایط به نفع خود سعی می کند با دست پر وارد گود شود و در مقابل حملات قالیباف جدی تر ورود پیدا کند. 

مدیر اصلاح طلب گذشته چگونه ظاهر خواهد شد؟
 مصطفی هاشمی طبا که به عنوان مدیر تکنوکرات ظاهر شده بود نیز در این مناظره نقش حمایت از دولت به خود گرفت. او در صحبت هایش هم گفت که نباید به دولت ها حمله کرد و همه دولت ها خدمت کردند. هاشمی طبا که بخت و اقبالی برای انتخاب خود نمی دید با طرح مشکلات مختلف در مناظره ی دو به دو شرکت نکرد و تنها سعی داشت برنامه ها و نظرات خود را ارائه دهد؛ اما در برخی جهات شروع به دفاع از دولت یازدهم کرد و در پاسخ به ادعاهای دیگر کاندیداها عنوان کرد که  باید ببینیم توانایی دولت برای بزرگ شدن چقدر است. دولت نمیتواند بیش از حد بزرگ شود. وی که سعی کرد کاملا منطقی رفتار کند خود را در حاشیه قرار نداد. تصور می شود در مناظره ی امروز نیز همین روش خود را ادامه دهد و خود را درگیر مسائل دیگر رقبا و تخریب نکند.

فردی که آرام در مناظره رفت و آمد می کند
در مناظره ی گذشته که رئیس تولیت آستان قدس آرامش خود را حفظ کرده بود سعی کرد که خود را قاطی معرکه نکند و همین باعث شد تا موفق به کسب آرای بیشتر نشود. مردم که تجربه ی مناظرات جنجالی را دارند به افراد جنجالی تر اقبال نشان می دهد اما اگر چه آقای رئیسی سعی کرد انتقاداتی را مطرح کند اما تلاش داشت رفتارش خیلی ملایم باشد. او با طرح حمایت از محرومین و همچنین با طرح عدالت در سطح جامعه آرا قشر محرومین را از آن خود کرد اما این زمانی اهمیت خود را از دست داد که قالیباف با نشانه رفتن دولت او را در حاشیه قرار داد. با این وجود وی در این مناظره با داشتن استراتژی گذشته سعی خواهد کرد که برنامه های خود را بیشتر تشریح کند و انتقادات نرمی از دولت داشته باشد اما بعید است که نقش پوششی را ایفا کند.

ظهور رئیس موتلفه به شکل یک وفادار
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت کارگزاران در مناظره ی اول بسیار منطقی رفتار کرد. او که خود را نماینده راست های سنتی می داند و تکنوکرات است سعی کرد از این فرصت استفاده کند و نقطه نظرات موتلفه را بیان کند بر همین اساس کاملا از روی نوشته خواند و آرامش خود را در همه ی مدت برنامه حفظ کرد. مصطفی میرسلیم خود را قاطی معرکه ی مشاجره نکرد و تنها به حزب خود وفادار بود. بر همین اساس تصور می شود در مناظره ی بعدی نیز همین رویه را ادامه دهد تا محبوب دل های اصولگرایان سنتی باقی بماند.

نماینده اصلاح طلبان اجرائی باقی میماند
اسحاق جهانگیری، که به نظر بسیاری از تماشاگران پیروز مناظره ی گذشته بود خود را نماینده ی اصلاح طلبان معرفی کرد. او که سعی کرد در این مناظرات به کمک دولت یازدهم برای جلوگیری از ریزش آرا بیاید اما در کمال ناباوری آرا گذشته دولت امید را به سوی خود جلب کرد و از نقش خود پیشی گرفت. جهانگیری که تمام تلاش خود را برای حمایت از روحانی کرد محبوب دلهای اصلاح طلبان شد زیرا در این شرایطی که بسیاری از اصلاح طلبان صلاحیتشان احراز نشده فردی موافق را در جمع خود خواهند دید. او که فردی اجرایی است در این مناظره سعی خواهد کرد به تخریب شهردار تهران بپردازد و مقداری از ضربه های قالیباف در ارتباط با روحانی مانند گذشته کم کند. اما از طرفی پر رنگ بودنش برای روحانی خطرناک خواهد بود زیرا ممکن است سبد رای جهانگیری به سمت روحانی ریزش نداشته باشد و با انصراف وی، مشتاقان خود را از شرکت در انتخابات دلسرد کند. بر همین اساس تصور می شود او و روحانی استراتژی خود را تغییر دهند و تنها نقش ضربه گیر را با شدت کمتری بازی کند. اما در این که جهانگیری و روحانی با دست پر خواهند آمد شکی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار