کد خبر: ۴۱۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 01 May 2017
روزنامه جوان نوشته است:‌ فاز نخست بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد تا وی در طول چهار سال اخیر روبان پروژه‌هایی را پاره کند که همگی به دست شرکت‌های ایرانی به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش «جوان»، رهبر معظم انقلاب در دیداری که با کارگزاران نظام در روز مبعث داشتند، تأکید کردند که نگاه‌ها باید به توان داخل باشد که بر همین اساس، طی یک دهه گذشته بسیاری از پروژه‌های ملی به شرکت‌های ایرانی سپرده شد و متخصصان داخلی توانستند آنها را به افتتاح برسانند ولو با تأخیر که البته این تأخیر به دلیل تحریم‌های شدید علیه کشور و سخت شدن واردات کالا و تجهیزات بود.

روحانی تا کنون چند پروژه مهم نفتی را افتتاح کرده است؛ فاز 12 پارس جنوبی، فاز 15 و 16، فاز 17 و 18 ، فاز 19 و فازهای 20 و 21 که همگی به دست شرکت‌های ایرانی به سرانجام رسیده است. روز گذشته نیز فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس رسماً افتتاح شد تا ایران در مسیر خودکفایی در تولید بنزین قرار بگیرد و بتواند پس از چهار سال واردات بنزین، ثمره اتکا به توان داخل را در این میان بچیند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که دو سال پیش توانسته بود فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را به پایان برساند و میزبان رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح بود، یکبار دیگر میزبان روحانی بود تا پرده‌برداری از توان مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست عالی‌ترین مقام اجرایی کشور انجام شود.

رئیس‌جمهور در این مراسم گفت:‌قرارگاه سازندگی سپاه جزو نهادهایی است که از قبل تلاش‌های فراوانی کرده و اساس این فعالیت به اصل قانون اساسی برمی‌گردد. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر خود به بندرعباس، گفت:‌مقام معظم رهبری یکی از آرزوهایی که داشتند این بود که فرمودند به روزی باید برسیم که گازوئیل و بنزین را وارد نکنیم و حالا ما در دولت یازدهم این افتخار را داریم که برخی از خواسته‌های رهبری را اجرایی و عملیاتی کرده‌ایم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم در آیین افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم میشود و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد. سردار عبادالله عبداللهی تصریح کرد: افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس همسو با اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تولید و اشتغال است. اگر ما بر اساس راهبردهای کشور حرکت کنیم، توانایی فتح قله‌های بزرگ را داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا  با بیان اینکه باید بتوانیم به صادرات بنزین دست یابیم، تصریح کرد: ٨٣ درصد تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت داخل بوده است، البته در برخی موارد ساخت کالای داخلی به صرفه نیست. امروز ظرفیت عظیمی در داخل کشور وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم. وی گفت: با بهره‌برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، 5/4 میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال پی جی) یورو٤ تولید میشود.

عبداللهی افزود: با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد.

وزیر نفت هم با اشاره به اینکه پس از سال‌ها تلاش در دولت‌های گذشته و بیش از سه سال تلاش مستمر در دولت کنونی، هم اکنون می‌توانیم تولید بنزین با کیفیت و اکتان بالا در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را جشن بگیریم، گفت: راه توسعه کشور روشن است.

بیژن نامدار زنگنه در این مراسم همچنین از تمام دست‌اندرکاران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس قدردانی کرد و گفت: از آقای وزیری هامانه چه در زمانی که وزیر نفت بودند و چه زمانی که قائم مقام بنده بودند، از آقای نعمت‌زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش، از آقایان ادیب و دادور، تمام سازندگان و اجراکنندگان طرح از جمله شرکت تاپیکو، شرکت پالایش ستاره خلیج‌فارس، صندوق بازنشستگی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت اُیکو و... کمال تشکر را دارم.

وزیر نفت همچنین از سردار عبداللهی به عنوان «دوست و برادر خوبم» در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا یاد و قدردانی کرد و گفت: این موضوع را اولین بار است که می‌گویم، وقتی در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خیلی‌ها دوست داشتند میان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست کنند، تحریک هم کردند، اما تأکید می‌کنم در تمام این مدت چیزی جز صفا و دوستی میان ما حاکم نبود چون خواسته هردوی ما، سربلندی ایران عزیز است. وی با اشاره به روز ملی خلیج فارس، روز پاسدار، ولادت سیدالشهدا (ع)، این دستاورد شیرین را به مقام معظم رهبری، شهدا و ایثارگران و خانواده‌های آنها، ملت شریف و رئیس‌جمهور کشور تقدیم کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، گفت: با تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت نهایی پالایش ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، در آینده، کل میعانات گازی تولیدی کشور به میزان یک میلیون بشکه در روز، در کشور پالایش خواهد شد و چیزی برای صادرات باقی نخواهد ماند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار