مدیر کل امور عشایری استان لرستان گفت:جمعیت عشایری استان لرستان در قالب حدود 14 هزار خانوار و دارای یک و نیم میلیون رأس دام، سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز و 29 هزار تن شیر تولید می‌کنند.
کد خبر: ۴۰۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 05 April 2017
حاجی مراد بیرانوند عصر دیروز در جلسه ساماندهی کوچ عشایر اظهار کرد: امسال به منظور حمایت از عشایر استان لرستان حدود 10 هزار تن علوفه برای تامین خوارک دام بین آنها توزیع شده است.


وی بیان کرد: عشایر 2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‎دهند، این در حالی است که تولیدات این قشر مولد 10 برابر جمعیت آنها است، به این ترتیب حمایت از جامعه تولیدکننده عشایری ضرورتی انکار ناپذیر دارد.


مدیر کل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه کمتر از 4 درصد عشایر بیکار هستند، عنوان کرد: فعالیت کاری عشایر اعم از زنان و مردان از آنها قشری مولد ساخته است که بخش‎های زیادی از نیاز مصرف‎کنندگان جامعه را تامین و تولید می‎کنند.


بیرانوند تاکید کرد: جمعیت عشایری استان لرستان در قالب قریب به 14 هزار خانوار و دارای یک و نیم میلیون رأس دام، سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز و 29 هزار تن شیر تولید می‌کنند.


وی تصریح کرد: از سویی جامعه عشایری از جمله عشایر استان لرستان با تولید محصولاتی سالم و ارگانیک نقش خود را به خوبی در تامین سلامت افراد جامعه ایفا می‎کنند.


مدیر کل امور عشایری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه‎هایی از مشکلات عشایر استان لرستان اشاره و اظهار کرد: در حالی به دلیل تغییر اقلیم مراتع برخی مناطق هنوز سبز نشده‎اند که عشایر برای خوراک دام و تداوم زندگی خود با مرتع عجین هستند.


بیرانوند حمایت از عشایر را رسالت و وظیفه‎ای انکارناپذیر دانست و ادامه داد: در حالی فرآورده‎های تولیدی عشایر بر سر سفره همه ما وجود دارند که حمایت نکردن از جامعه عشایری فعالیت تولیدی آنها را مختل می‌کند.


وی بر ضرورت ساماندهی و تسهیل کوچ عشایر تاکید و تصریح کرد: در شرایطی که نبود امکانات و خدمات لازم کوچ را برای عشایر دشوار و با سختی همراه کرده است، باید تدابیر لازم به منظور تسهیل کوچ آنها اندیشیده و اتخاذ شود.


مدیر کل امور عشایری لرستان خاطر نشان کرد: از سویی می‎توان با هدف همراه کردن عشایر کوچ‎رو با تقویم کوچ و رعایت آن می‎توان از طریق گسترده کردن دامنه اطلاع‎رسانی و برگزاری کلاس‎های آموزشی توجیهی بستر را برای این منظور مهیا کرد.


بیرانوند با اشاره به اینکه ورود دام‎های عشایر استان همدان به بروجرد و اشترینان خسارت‎های زیادی را برای مراتع این مناطق به دنبال دارد، افزود: انتظار می‎رود که مسؤولان این استان در سایه درایت و تعامل همه جانبه شرایط کوچ عشایر خود را به نحوی تعریف کنند که خسارت کمتری به مراتع بروجرد وارد شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار