رئیس کل دادگستری استان مرکزی خبر داد؛
تابناک مرکزی: حجت‌الاسلام عبداللهی گفت: پیگیری برای کشف منتشرین لیست های محرمانه انتخاباتی در شبکه های اجتماعی باید مورد توجه دادسرا و پلیس فتا قرار گیرد تا به سرعت کشف شوند برای پیگیری نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست چرا که جرمی انتخاباتی و عمومی است که باید برخورد شود.
کد خبر: ۴۰۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 30 March 2017

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان مرکزی، دومین نشست پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان مرکزی به ریاست حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی و اعضای ستاد در دادگستری کل استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در این نشست گفت: استعلام در خصوص داوطلبان شورا در مناطق روستایی تنها افرادی که مظنون باشند انجام می شود اما در بخش شهری استعلام امری الزامی تلقی می شود، استعلام واجب بوده و در قانون صراحتا ذکر شده و دادسرا به عنوان زیرمجموعه دادگستری موظف است پاسخگوی استعلامات باشد.

وی بر لزوم پیگیری تشکیل کارگروه سه گانه تا اول هفته آینده تاکید کرد و افزود: تمام ما مقید به انجام و رعایت قوانین هستیم. با تشکیل کارگروه تخلفات انتخاباتی در این مجموعه به صورت تخصصی مطرح و تذکرات لازم داده شود.

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: ما وظیفه داریم پشتیبان نیروهای اجرایی و نظارتی باشیم و همه باید تلاش کنیم تا قانون دقیق اجرایی شود، اما در قسمتی از کار تخریب علیه نظارت و اجرا صورت می گیرد که متاسفانه در این دوره تخریب ها شدت گرفته است که باید به دقت رصد شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید دقت کنیم تا نیروهای اجرا و نظارت در چارچوب قانون حرکت کنند و از سوی دیگر از تخریب عوامل اجرایی و نظارتی هم جلوگیری کنیم. با تخریب نیروی اجرایی و نظارتی انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

این مقام مسئول گفت: خط قرمز همگی ما حفظ و حراست از نظام و آبروی نظام است همه افرادی که در شاکله نظام فعالیت دارند باید این امر را به عنوان یک اصل مهم شناخته و بپذیرند نمی توانیم خود را سرگرم مسایل داخلی کرده و از اصل نظام غفلت نماییم.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: امروز دشمن درصددست تا گروه های داخلی داخل را درگیر کند تا افرادی روی کار باشند که هیچ اعتقادی به اصل نظام ندارند و این عمل تیشه به ریشه نظام زدن است که باید دقت کنیم گرفتار این مشکلات نشویم.

حجت‌الاسلام عبداللهی با تاکید براینکه دشمن جهت اجرایی شدن برنامه های خود قدم به قدم پیش می رود اضافه کرد: بنده ترسم از این است با درگیر کردن گروه های داخلی برنامه های دشمن که پشت پرده ساماندهی می شود سانت به سانت جلو می رود.

وی یکی از دغدغه های جدی رهبر فرزانه انقلاب را جلوگیری از دو قطبی کردن جامعه دانست و در این رابطه گفت: جلوگیری از دو قطبی کردن انتخابات راه سو استفاده دشمن را خواهد بست و این مهم سیاستی بود که معظم له عنوان کردند که باید سرلوحه همه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: پیگیری برای کشف منتشرین لیست های محرمانه انتخاباتی در شبکه های اجتماعی باید مورد توجه دادسرا و پلیس فتا قرار گیرد تا به سرعت کشف شوند برای پیگیری نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست چرا که جرمی انتخاباتی و عمومی است که باید برخورد شود.

وی تبلیغات زود هنگام را یکی از برنامه های کارگروه بیان کرد و افزود: برنامه ها که در کارگروه معین شد ما نیز خط مشی ها را مشخص خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تهدیدات داوطلبان یکی دیگر از مباحث مورد اهمیت است. تهدید در شرایط عادی جرمی خصوصی است اما در تهدید انتخاباتی در گروه جرم عمومی تعریف می شود و نیاز به شاکی خصوصی ندارد.

حجت الاسلام عبدالهی  خطاب به معاون قضایی دادگستری استان تأکید کرد: همکاران در بخش دادسرا و دادگاه ها و شورای حل اختلاف که مسئوليت رسیدگی به پرونده تخلفات انتخاباتی را دارند جلسه توجیهی برگزار شود.

وی به دادستان ها توصیه کرد: مباحثی همچون قوانین نظام و ولایت فقیه از جمله بحث های خط قرمز هستند که باید بسیار مورد اهمیت واقع شود. ارشاد هم کمک کند گروه ها و احزاب مجاز که می توانند تبلیغات داشته باشند شناسایی و به فرمانداری ها و هیات نظارت اعلام کند.

رئیس کل دادگستری استان هشدار داد: فعالیت انتخاباتی گروه های غیر مجاز و ستادهای غیر مجاز انتخاباتی تحت عناوین حامی مردم به طور کلی غیر مجازست. ستاد را قانون تعریف کرده است و باید در چارچوب نظام حرکت کنند. نیروی انتظامی موظف است از فعالیت ستادهای غیر مجاز جلوگیری کند و تمام تبلیغات را امحا نماید.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان مرکزی، فراهانی، مدیر کل دفتر سیاسی انتخابات استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: ثبت نام از داوطلبان شورا اسلامی شهری و روستایی از 30 اسفند ماه سال گذشته تا 6 فروردین سال جاری در 12 فرمانداری و 23 بخش آغاز شد.

وی آمار کل داوطلبان ثبت نامی را 6619 نفر در تمام حوزه های انتخاباتی عنوان کرد و گفت: از این تعداد 421 نفر خانم و 6198 نفر از آقایان هستند. که از این تعداد 1296 نفر خواهان عضویت در کرسی شورای اسلامی شهری داشتند و 5323 نفر روستایی.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان، علی اصغر سلطانی، معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک نیز تصریح کرد: استعلامات در خصوص وضعیت سو پیشینه کاندیداها به سرعت در حال انجام است و اعلام کردیم افرادی که از نظر قانونی حق شرکت دارند و سو پیشینه ای ندارند اگر پرونده ای در سال های گذشته داشتند و برائت حاصل کردند در توضیحات عنوان شود.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ جرمی به دادسرا گزارش نشده است. ما شعبه ویژه ای را در دادسرا جهت رسیدگی به جرائم انتخاباتی تعیین کردیم که خارج از نوبت به این پرونده ها رسیدگی شود و کارگروه ویژه مربوط به جرائم فضای مجازی در فروردین ماه تشکیل خواهد شد.

سلطانی ادامه داد: گزارش شفاهی فرمانداری مبنی بر تهدید تلفنی برخی از کاندیداها به دست ما رسیده است که در خواست داریم به صورت مکتوب اعلام شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی اظهار کرد: داشتن تعهد لازم و اظهار بی طرفی از گروه و جناح خاصی یکی از مهمات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یاد آور می شود: بختیاری، فرماندار اراک، سرگرد نوروزی، رئیس پلیس فتا، درودگر، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان به ارائه گزارش های لازم پرداختند.

/انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار