رئیس کل دادگستری یزد گفت: بر اساس دستورالعمل ریاست قوه قضاییه به تبع تشکیل ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کشور ، این ستاد در استان ها و شهرستان ها نیز تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۳۹۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 11 March 2017
به گزارش تابناک یزد،نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد در آخرین جلسه شورای پیشگیری از جرائم استان گفت: بر اساس دستورالعمل ریاست قوه قضاییه به تبع تشکیل ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کشور ، این ستاد در استان ها و شهرستان ها نیز تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: اعضای این ستاد در مرکز ، از دادستان کل کشور به عنوان رئیس ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه به عنوان دبیر و با حضور نمایندگان شورای نگهبان ، وزرات کشور ، وزارت اطلاعات ، نیروی انتظامی ، سازمان اطلاعات سپاه ، بسیج مستضعفین ، سازمان قضایی نیروهای مسلح و صدا و سیما تشکیل می شود که این ستاد در استان ها نیز از رئیس کل دادگستری به عنوان رئیس ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به عنوان دبیر و با حضور دادستان مرکز استان ، و مسئولین متناظر و نهاد های متناظر ستاد مرکزی تشکیل خواهد شد و مهم ترین هدف ، فراهم کردن بستر قانونی برای انتخاباتی با شکوه با حضور حداکثری مردم است.

محمد رضا حبیبی اظهار داشت: پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرائم انتخاباتی از وظایف این ستاد است.

وی ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و نهاد های عضو ستاد را از دیگر وظایف ستاد ذکر کرد و افزود : تبیین و تعیین برنامه های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن در جهت جلوگیری از جرائم احتمالی انتخاباتی از دیگر اهداف این ستاد است.

این مقام قضایی، تعامل مداوم با هیئت های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه ها و نهاد های مسئول و همچنین ارشاد و راهبری ستاد های استانی و شهرستانی و نظارت بر آن ها به منظور برگزاری هرچه بهتر انتخابات و همچنین پیشگیری از جرائم انتخاباتی مصرح در قانون را از دیگر برنامه های ستاد های استانی دانست.

وی انعکاس فوری شرح وقایع و جرائم مهم انتخابات را به ترتیب به ستاد استان و مرکز از دیگر وظایف ستاد برشمرد و گفت : توجیه ، ارشاد ، انذار تشکل ها ، احزاب ، گروه ها ، ستاد های تبلیغاتی ، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرائم انتخابات نیز از دیگر اقداماتی است که در قالب این ستاد باید انجام پذیرد.

رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد : اطلاع رسانی ، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرائم و مجازات های قانونی از طریق رسانه های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی های عمومی ، کاهش و پیشگیری از بروز جرائم انتخاباتی از مهمترین وظایف این ستاد است که باید با همراهی صدا و سیما و دیگر رسانه های جمعی پیگیری و انجام گردد.

وی جرائم انتخاباتی را به سه دسته تقسیم کرد و ابراز داشت : یک دسته از جرائم توسط دست اندرکاران برگزاری احتمال بروز دارد که این مسئله باید با انتخاب افراد سلیم النفس برای کمک به برگزاری انتخابات و ایجاد اشرافیت کامل قوانین  و جرائم از آن جلوگیری کرد .
حبیبی ادامه داد : دسته دوم جرائمی است که توسط نامزدها و هواداران آنها احتمال وقوع دارد که این بخش نیز باید با برگزاری جلسات توجیهی برای نامزدها و مسئولان ستادهای تبلیغاتی آنها و گوشزد نمودن موارد تخلف و جرم از وقوع این چنین جرائمی تا حد امکان کاست.

وی دسته سوم جرائم را جرائم مربوط به رأی دهندگان دانست و بیان داشت: تلاش برای رأی دادن بیش از یکبار ، رأی دادن با شناسنامه جعلی و شناسامه افراد دیگر و یا شناسنامه اموات از این گونه جرائم است که باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی جزای مرتکبین از این گونه جرائم نیز پیشگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد از رصد دقیق فضای مجازی در ایام انتخابات خبر داد و گفت : با همکاری پلیس فتا ، اطلاعات سپاه و سربازان گمنام امام زمان(عج) فضای مجازی تحت سیطره دقیق قرار دارد و انجام هرگونه جرم در این فضا نیز قابل رصد و پیگیری است و از لحاظ کیفر و مجازات نیز به لحاظ اثر گذاری بر روند انتخابات در چارچوب قوانین برخورد های قاطع قانونی انجام خواهد گرفت.

شایان ذکر است این جلسه اولین جلسه پیشگیری از جرائم انتخاباتی در استان یزد بود که با حضور روسای حوزه های قضایی ، دادستان های سراسر استان ،فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولین اطلاعاتی ، فرمانداران ، نمایندگان مجلس و رئیس هیئت نظارت شورای نگهبان برگزار و پیرامون مسائل احتمالی انتخابات آتی بحث و تبادل نظر شد.
میزان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار