مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی تاکید کرد؛
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی صبح امروز 14 اسفند ماه در سالن همایش های بین المللی کوی بوستان سازمان آب و برق خوزستان با حضور 50 مهمان خارجی از کشورهای آسیایی و اروپایی آغاز به کار کرد
کد خبر: ۳۸۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 05 March 2017
در سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، استاندار خوزستان، معاون وزیر نیرو و رئیس شورای عالی کمیته ملی آبیاری و زهکشی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی و تنی چند از مسئولان استانی از جمله مهمانان ویژه این همایش بودند.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در آغاز این همایش ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: خوزستان دارای پنج حوزه آبریز است و سازمان آب و برق خوزستان در پنجاه سال گذشته 2.4 میلیون هکتار از اراضی خوزستان را مورد مطالعه قرار داده است.

محمدرضا شمسایی افزود: در استان خوزستان سه زیر حوضه و 55 دشت وجود دارد و این استان 60 درصد دشت های آبرفتی و 40 درصد خشک را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: خوزستان با برخورداری از پنج تالاب ملی و بین المللی، استانی گرم و خشک است.

 میزان تبخیر آن پنج برابر بارش های سالیانه است. دمای متوسط سالیانه 24 درجه سانتی گراد است و در 16 سال گذشته تا به اکنون با خشکسالی مواجه بوده است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه ما در حوضه های آبریز بیشتر از سازمان هواشناسی ایستگاه هواشناسی داریم اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان، تعداد ۲۲۷ ایستگاه سنجش هواشناسی و هیدرومتری دارد که ۶۰ درصد این پایگاه ها تاکنون فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه 420 هزار هکتار از اراضی شبکه آبیاری اجرا شده است، گفت: در حال حاضر 20 شبکه آبیاری و زهکشی در دست بهره برداری است. همچنین 50 ایستگاه پمپاژ بسیار بزرگ داریم که شامل 247 دستگاه است.

 طول کانال های زهکشی ۲۹۰۰ کیلومتر است. همچنین 13 سد تنظیمی و انحرافی در دست بهره برداری است و خوزستان دیگر به ساخت سد تنظیمی نیاز ندارد. همچنین 96 درصد ایستگاه های پمپاژ و آبگیر را ساخته ایم.

شمسایی گفت: در خوزستان 9 سد با 9 نیروگاه ساخته شده است که حجم آب در مخزن این سدها بالغ بر ۲۳ میلیارد متر مکعب و ظرفیت نیروگاهی آنها حدود 9800 مگاوات است.
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به طرح های بزرگ آبرسانی در خوزستان به طرح غدیر اشاره کرد و افزود: در طرح غدیر ۲۴ متر مکعب آب در ثانیه تصفیه و منتقل می‌شود. طول خطوطی که آب را در طرح غدیر در سطح خوزستان منتقل می کند 900 کیلومتر است.


وی سپس به گستردگی سازه های آبی تاریخی خوزستان پرداخت و بیان کرد: به یقین در هیچ کجای کشور سازه های آبی در کشور به اندازه خوزستان وجود ندارد. بیش از 300 سازه آبی تاریخی با قدمت 3000 ساله تا چندصد ساله در خوزستان شناسایی شده است. 

در این میان، سازه های آبی تاریخی شوشتر با قدمت هخامنشی و ساسانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. اثر دیگری که در خوزستان از یک تصفیه خانه کهن برخوردار است چغازنبیل نام دارد که مجموعه چغازنبیل هم در میراث جهانی ثبت شده است.

شمسایی گفت: سیاست گذاری مناسب درحوزه فنی آب، اصلاح روش خاص مدیریت آبیاری، توسعه روش آبیاری نوین و تجهیز مزارع به دستگاه سنجش آب، توسعه استفاده از نرم افزارها و مدل های پیش بینی در آبیاری و کنترل مصرف، توسعه شبکه های پایش هواشناسی و هیدرومتری و مطالعه و اجرای پایلوت در زمینه واگذاری بهره برداری به تشکل های آبران و مشترکین از جمله اقدامات و سیاست های کلان سازمان آب برق خوزستان است.

وی افزود: خوزستان دارای سطح آبی بالا و شوری زیاد است و مجبور هستیم در همه اراضی زهکشی کنیم. مدیریت زه آب و حفاظت از محیط زیست از جمله اولویت های ماست. در گذشته در زمینه طراحی و اجرای شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی دیدگاه منطقه ای و کلان وجود نداشته است و بخش اعظم این زه آب ها وارد رودخانه ها شده و موجب شور شدن رودخانه ها و پائین آمدن کیفیت آب شده است.

مدیر عامل سازمان آب و خوزستان اظهار داشت: در دشت های خوزستان بیش از دو میلیارد متر مکعب زه آب وجود دارد و این یکی از بزرگترین مشکلات خوزستان است. اقدامات مشترکی از طرف سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی در زمینه مدیریت کمی و کیفی زه آب ها انجام شده است که از جمله اینها می توان به مطالعه علاج بخشی برای زه آب زهکش های اصلی و انتقال آن، اصلاح روش های آبیاری برای افزایش راندمان و کاهش حجم زه آب، اصلاح روش های زهشکی برای بهبود زه آب ها، مطالعه برای استفاده مجدد زه آب ها و مطالعه و اجرای پایلوت در زمینه اجرای روش های نوین آبزی پروری اشاره کرد.

سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، 14 اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز با حضور 50 مهمان خارجی از کشورهایی چون آلمان، فنلاند، استرالیا، هلند، بلژیک، هندوستان، مصر، پاکستان، اندونزی، چین، بنگلادش، کره و ترکیه آغاز به کار کرد. این همایش تا 17 اسفند ماه به مدت سه روز در اهواز ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار