شهروند بودن ،تنها خریدن و یا اجاره کردن یک منزل در شهر و سکونت یافتن در آن نیست. یک شهرنشین وظایف و حقوقی دارد که با مراعات آنها به شهروند تبدیل می شود. مادامی که ما رفتار درست و منطقی را در پیش نگرفته و وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم نمی توانیم ادعای شهروند بودن را داشته باشیم.
کد خبر: ۳۸۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 04 March 2017
 تابناک ایلام:قواعد و اصول شهروند بودن ریز و درشت زیاد دارد، از رعایت نظافت در شهر گرفته تا چگونگی رانندگی کردن و رعایت حقوق همسایه و ... جزء وظایف شهروند به حساب می آید.
 
متاسفانه و صادقانه باید عرض کنیم که ما در ایلام تعداد شهرنشین هایمان از شهروندان بیشتر است. عده ای فقط در شهر زندگی کرده و هیچ کدام از وظایف شهروندی خود را به جای نمی آورند.
 
به عنوان اصحاب رسانه وظیفه ذاتی خود را فرهنگ سازی رفتارهای خوب و مثبت در جامعه می دانیم. به همین علت در هر هفته سعی می کنیم مطالبی را در خصوص حقوق و وظایف شهروندان منتشر کرده و در راستای اشاعه فرهنگ شهروندی تلاش نماییم.
 
چراغ قرمز تنها برای خودرو نیست
 
اواخر دهه هفتاد بود که اولین چراغ قرمز در چهار راه رسالت ایلام نصب شد. آن زمان کمتر کسی به لزوم داشتن آگاهی در مورد چگونگی عبور از چراغ قرمز اهمیت می داد، ولی امروز که جمعیت شهر ایلام افزایش یافته و ما در گوشه وکنار شهر چراغ قرمز داریم، ضرورت دارد که بدانیم چطور باید از این امکانات استفاده کنیم.
 
ابتدا باید این باور غلط را که چراغ قرمز تنها برای ماشین است کاملا از ذهن خود خارج کنیم. عابران پیاده هم باید در زمان عبور از چهار راه ها خود را با چراغ راهنمایی و رانندگی هماهنگ کنند.
 
یک عابر پیاده ،زمانی که چراغ برای اتومبیل ها سبز است نباید از وسط خیابان بی تفاوت عبور کند. وقتی چراغ برای خودرو سبز است، برای عابر پیاده قرمز بوده و باید صبر کند چراغ برای خودرو قرمز شده و بعد از خیابان عبور کند.
 
متاسفانه اکثر مردم ما این قانون را رعایت نکرده و همین مورد ترافیک را در چهار راه ها افزایش می دهد. برای عبور از چهار راه رسالت تنها 40 ثانیه چراغ سبز می باشد. از این 40 ثانیه 10 ثانیه به خاطر ماشین های به جا مانده از لاین مقابل تلف می شود. 15 ثانیه هم به علت عبور مردم از خیابان در زمان سبز بودن چراغ تلف شده و عملا تنها 15 ثانیه وقت برای عبور خودروها باقی می ماند. همین زمان کم باعث افزایش سرعت ماشین ها و ترافیک و در نهایت کلافه شدن رانندگان می شود.
 
مردم ما باید بدانند چراغ راهنمایی و رانندگی تنها مختص وسایل نقلیه نبوده و آنها هم باید نحوه استفاده درست از آن را یاد بگیرند.
 
وقتی چراغ راهنمایی برای خودروها قرمز است مردم می توانند با خیالی آسوده از خیابان عبور کنند. ولی در زمانی که چراغ سبز است عبور از خیابان هم خطرناک است و هم برای رانندگان ایجاد مزاحمت می کند.
 
شهروند بودن در نتیجه رعایت همین قوانین ساده بوده و مادامی که نتوانیم این قوانین را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم ،نمی توانیم خود را یک شهروند بدانیم.
 
در روزهای آتی در خصوص دیگر وظایف شهروندان مطالبی را منتشر خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار