به بهانه اقدام به خودکشی دختری در ابرسان
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک تبریز، اگر نگوئیم دورکهایم پدر جامعه شناسی بوده لااقل بایستی نام او را درمیان پرآوازه ترین ستارگان این رشته علمی قرار دهیم . او در رساله مهمی که بعدها تاریخ جامعه شناسی را نیز تغییر داد به بررسی یک مساله اجتماعی بنام خودکشی پرداخت تا ا ز دل این بررسی ها قوانین اجتماعی حاکم بر جامعه و ساختارهای انرا دریابد.
کد خبر: ۳۷۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶ 13 February 2017
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک تبریز، اگر نگوئیم دورکهایم پدر جامعه شناسی بوده لااقل بایستی نام او را درمیان پرآوازه ترین ستارگان این رشته علمی قرار دهیم . او در رساله مهمی که بعدها تاریخ جامعه شناسی را نیز تغییر داد به بررسی یک مساله اجتماعی بنام خودکشی پرداخت  تا ا ز دل این بررسی ها قوانین اجتماعی حاکم بر جامعه و ساختارهای انرا دریابد.
 
او بعد از بررسی های متعدد در خصوص پدیده های اجتماعی نظریه آنومی را ابداع نمود. او مشخص کرده بود که جوامع همواره در حال تغییر و تعویض صورت بندی ها  وشرایط کلی خود هستند . در این بین نظم های سابقی که جامعه را نگه داشته بود دچار تغیییر می گردد تا نظم جدیدی بر جامعه حاکم گردد. دورکهایم معتقد بود در فاصله این تغییر نظم ها میزان انواع بزه های اجتماعی یقینا افزایش خواهد داشت.
بعد از او بود که برای تفسیر علتی بسیاری از بزه های اجتماعی مساله نظم جامعه را بعنوان دلیل مورد بررسی قرار دادند.
 
لاجرم یکی از پایه های بدیهی نظم های مستقر جوامع روابط اقتصادی حاکم بر آن جامعه است. در دولت گذشته 4 سال شاهد بالندگی اقتصادی و پیشرفت شاخص های مهمی مانند ضریب جینبی و شاخص های رفاه اجتماعی و .. بودیم اما بعد از سال 88 همه شاخص ها البته با توجه به وضع تحریمها به سختی سیر نزولی به خود گرفته و نظم سابق یعنی خط رفاه مستمری که پدید آمده بود برهم ریخت.
 
از سال 88 تا کنون این نظم مذکور نه تنها محقق نشده است بلکه هر روز با توجه به شرایط بد اقتصادی نامساعد نسبت به دیروز ، پایه های نظم اقتصادی جامعه سست تر می گردد.
کوتاه سخن آنکه شرایط کشور بر مدار همان بی نظمی سال 88 به بعدمی چرخد و متاسفانه عملکرد اقتصادی دولت تا کنون مساوی سالهای 88 تا 92 بوده است.
از سویی دیگر یکی از ابعاد مهم اعتماد عمومی که در روابط اجتماعی نقش مهمی در ثبات اجتماعی و برقراری نظم جامعه دارد نیز در بدترین شرایط خود از سال 84 تا کنون قرار دارد. افراد آسیب پذیر جامعه که به هر دلیل ممکن دچار آسیب هایی شده اند ، قطعا  اعتماد کمتری به دولت نشان می دهند که مشکل آنها را مرتفع خواهد نمود و در این حال است که نرخ های خودکشی و انواع دیگر بزه های اجتماعی افزایش می دهد. بالاتر از همه اینها گسست شاخص های انسجام اجتماعی است که احساس ما بودن در آحاد جامعه را به قدری تضعیف می کند که فرد دچار مشکل یا آسیب دیده نمی تواند باور کند که جامعه برای حل مشکل او قدمی برخواهد داشت.
متاسفانه بر اساس آماری که قبل ها توسط مسئولین دولتی استان ارائه گردید شاخص های بزه کاری بخصوص در محورهای مهمی مانند خودکشی و .. در استان در وضعیت مطلوبی ندارند و به زعم نگارنده وضعیت اقتصادی و اجتماعی استان در شیوع این امر نقش مهمی دارد.
مریم زائری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار