۲۳ پروژه بخش کشاورزی در قم افتتاح شد
۲۳ پروژه بخش کشاورزی، دامداری، گیاهی و شیلات همزمان با دهه مبارکه فجر با حضور مسئولان در قم افتتاح شد.
کد خبر: ۳۷۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 09 February 2017
به گزارش تابناک قم، ۲۳ پروژه بخش کشاورزی قم با حضور معاون وزیر کشاورزی و رئیس شیلات کشور، استاندار ومعاونان وی، فرماندار، رئیس شهرک‌های صنعتی رئیس جهاد کشاورزی قم، معاون فرهنگی آستان حضرت معصومه(ص)، بخشدار و امام جمعه قنوات روز چهارشنبه همزمان با دهه مبارکه فجر افتتاح شد.

در این همایش که در شهر قنوات برگزار شد پروژه پرورش ماهیان خاویاری و سیستم آبیاری نوین در موقوفات آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر کشاورزی در این همایش اظهار داشت: امروز نقش کسانی که برای تولید، اشتغال و سرمایه گذاری در کشور قدم می‌گذارند کمتر از خط شکنان دفاع مقدس نیست.

کشاورزی کالای استراتژیک ماست

حسن صالحی با بیان این که جهاد کشاورزی طی سه سال پیش توانسته موفقیت‌های بسیاری کسب کند، اظهار داشت: این دستاورد باارزشی است زیرا کشاورزی کالای استراتژیک ماست و ما نمی‌توانیم برای قوت و نانمان وابسته به دیگران باشیم و ادعای استقلال داشته باشیم.

وی تأکید کرد:‌ اگر امروز به رغم کاهش هکتار زمین تولید گندم به ۱۴ میلیون تن می‌رسد این افتخاری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ما این ظرفیت و پتانسیل را در کشور داریم و در طول تاریخ ایرانیان با شرایط خشکسالی زندگی کردند اما دست آنان به سوی دیگران دراز نبوده و امروز هم می‌توانیم همان راه را ادامه دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شرایط سخت کار در استان قم، عنوان کرد: اگر امروز در استان قم می‌توانند در بهره‌وری آب کار کلیدی و اصولی انجام دهند در سراسر کشور هم می‌توانیم این اقدام را انحام دهیم و اگر امروز تولید کننده ما در قم می‌تواند با ۱۰ درصد آبی که در سابق استفاده می‌کرده حتی بیشتر تولید کند در همه ایران می‌توان این اقدام را انجام داد.

رئیس شیلات کشور تأکید کرد: موسساتی مانند کریمه که «می‌توانیم» را در عمل نشان دادند باید در بهره‌وری آب، ارزش افزوده، کاهش هزینه تولید در کشور پیشقدم و الگو باشند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است انسان‌های سالم داشته باشیم غذای سالم باید تولید و مصرف کنیم و اگر می‌خواهیم غذای سالم مصرف کنیم باید آب و خاک ما سالم باشد که این مسئله در محیط زیست و کشاورزی ما نقش اصلی دارد.

صالحی با اشاره به این که مگر یادمان رفته که سموم و کود کشاورزی از خارج وارد کردند که خاک و آب ما را آلوده کنند و بر تولید ما هم نیفزود، گفت: خوشبختانه در برنامه ششم با عنایت رهبری، مجلس شورای اسلامی جایگاه ویژه‌ای برای کشاروزی در نظر گرفته است.

وی در خصوص وضعیت شیلات کشور نیز بیان کرد: امروز تولیدات شیلاتی ایران بیش از یک میلیون تن برآورد شده که ۵۵ درصد آن از دریاها و ۴۵ درصد از آبزیان بدست می‌آید.

مصرف ماهی در قم پایین‌تر از میانگین کشوری است

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در دنیا این نسبت ۵۰ -۵۰ است و نشان می‌دهد در زمینه آبزی پروری باید بیشتر کار شود با جهت گیری که ما در تولید ماهیان و آبزیان دریایی و استفاده از سواحل و تولید درون دریا در قفس در دستور کار ما است.

وی با اعلام این خبر که مصرف سرانه جهانی ماهی در جهان ۲۰ کیلو، در ایران ۱۰ کیلو و مصرف سرانه مردم قم 6 کیلوگرم است خطاب به استاندار و مسئولان گفت: استان قم که از همه ایران و حتی از سایر کشورها به آن رفت و آمد دارند باید در مصرف نیز الگو باشد و امروز مصرف 6 کیلوگرم ماهی برای مردم قم از متوسط کشوری پایین‌تر است که این باید جبران شود.

صالحی اضافه کرد:‌ صنایع نیز در کنار کشاورزی به تولید محصولات متنوع شیلاتی برای مردم بیاندیشند که مصرف آبزیان که نقش مهمی در رشد، سلامتی، جوانی و مبارزه با انواع بیماری دارد بیشتر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان این که قم ظرفیت افزایش تولید ماهی را دارد، گفت: ما آمادگی کمک در این حوزه را داریم که این استان در کنار افزایش تولید آبزیان که تولید بهره وری آب و اشتغال است پیشگام شود.

رئیس شیلات کشور گفت:‌ سال ۷۸ که سرمایه‌گذاری برای ماهیان خاویاری در قم انجام شد همه می‌گفتند مگر در قم با وجود کم آبی می‌توان ماهی خاویاری پرورش داد اما این اقدام انجام و الگویی برای تمام کشور شد.

سرمایه گذاران در قم حمایت می‌شوند

استاندار قم نیز در این همایش گفت: از سازمان جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم که از بهترین مجموعه‌های استان هستند که در حوزه اقتصاد مقاومتی کار می‌کنند.

سید مهدی صادقی افزود: استانداری قم در همه ابعاد از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت و پشتیبانی مالی و معنوی خواهد کرد.

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم که بخصوص واحدهای صنعتی و تولیدی را حمایت کنیم تا اقتصاد پویا داشته باشم که این مهم نیازمند بستر سازی است و هر جا نیاز به ورود استانداری باشد حتماً ورود پیدا می‌کنیم تا موانع راه تولید در قم برطرف شود و شاهد رشد و توسعه استان باشیم.

بهانه‌ای برای کار نکردن نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با بیان اینکه استاندار شرایطی را در استان فراهم کرده که ما بهانه‌ای برای کار نکردن نداریم، اظهار داشت: این ۲۳ پروژه کشاورزی در حوزه بهبود تولیدات دامی و گیاهی، آب و خاک، صنایع و شیلات است که ۴۶۴ اشتغالزایی مستقیم دارد که ۳۵۷ خانوار در آن ذی نفع هستند.

طلایی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان قم در هفته دولت ۳۷ پروژه با ۵۵ میلیارد اعتبار را داشته و از هفته دولت تا دهه فجر نیز ۲۳ پروژه را به مرحله بهره‌برداری رساندیم که همه آن‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار