در آیین افتتاح مجتمع ' آی.سی.تی' (ICT) آذربایجان شرقی،
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعدادی از معاونان این وزارتخانه همراه کاروان تدبیر و امید به آذربایجان شرقی سفر کرده اند.
کد خبر: ۳۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲ 21 May 2015

با حضور این هیات، مجتمع ICT آذربایجان شرقی شامل اداره کل ارتباطتت و فناوری اطلاعات استان، ناحیه پستی شهید باکری و پست بانک ایل گلی بهره برداری شد.

بازدید از دیتاسنتر استان ، افتتاح سامانه 3G شهرستانهای اسکو و آذرشهر همچنین شرکت در جلسه شورای اداری این دو شهرستان و حضور در گلزار شهدای آذرشهر در برنامه سفر دکتر واعظی است.

محمود واعظی وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات روز چهارشنبه در آیین افتتاح مجتمع ' آی.سی.تی' (ICT) آذربایجان شرقی، راه اندازی 31 کارگروه استانی را در راستای بسترسازی دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: از شورای عالی فناوری ارتباطات هم مصوبات لازم در این خصوص گرفته شده است.

وی بابیان اینکه عقب ماندگی های زیرساختی کشور در زمینه ارتباطات جبران شده است، در عین حال گفت: سرعت مطالبات مردم بیشتر از سرعت فعالیت های ماست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

واعظی بر ایجاد ابزار مناسب و تسهیل بستر دسترسی به مولفه های ارتباطی برای همه مردم تاکید کرد و افزود: مخابرات باید بیشتر همکاری کند.

واعظی، زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیک در سطح آذربایجان‌شرقی را تکمیل شده خواند و گفت: تاکنون بیش از 1000 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری به انجام رسیده، پهنای باند 5 برابر شده و امکان واگذاری پهنای باند به میزان مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی در استان مهیا شده است.

واعظی رضایت عمومی از عملکرد مخابرات را در برخی استان ها و نارضایتی در برخی استان های دیگر را نشانگر رفتار سلیقه ای مدیران این شرکت دانست.

وی در خصوص پیشنهاد شرکت مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بین مردم و شرکت های خصوصی قرار گرفته و باید تصمیم ما یکطرفه نباشد تا هم مردم متضرر نشوند و هم شرکت ها بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و طرح های توسعه را اجرا کنند.

واعظی با اشاره به افزایش آبونمان 30 برابری تلفن ثابت درسال گذشته (300 ریال به 9000 ریال) گفت: این افزایش با توجه به اجرای طرح هم کدسازی صورت گرفت.

وی بر تولید محتوا و اپلیکیشن در زمینه ابزارهای ارتباطی تاکید کرد و افزود: افزایش درآمد شرکت ها باید بر این اساس قرار گیرد.

واعظی هزینه بری تولید محتوا و برنامه نویسی را سرمایه گذاری دراز مدت دانست و تاکید کرد: حمایت از بخش خصوصی جنبه تبلیغاتی ندارد و رویکرد اساسی دولت است.

وی با توجه به افزایش پنج برابری استفاده کنندگان از اینترنت در آذربایجان شرقی گفت: این استان در ارائه خدمات پهنای باند، باید پیشرو باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جمعه تلخ ورزشگاه یادگار امام تبریز اشاره و عنوان کرد: مطابق مستندات موجود حتی یک لحظه هم اختلالی در عملکرد سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی محل برگزاری مسابقه فوتبال تراکتورسازی و نفت تهران وجود نداشته و همه اظهارنظرها در این ارتباط بی‌اساس بوده و تکذیب می‌شود.

واعظی بیان داشت: در روز برگزاری مسابقه، آنتن‌های موبایل در ورزشگاه و پیرامون آن 1.5 برابر تقویت شده بودند و براساس مستندات موجود، در عصر جمعه گذشته 336 هزار مکالمه تلفنی در ورزشگاه یادگار امام تبریز به ثبت رسیده که تنها 36 هزار مکالمه از این تعداد متعلق به مکالمات انجام شده در بین ساعات 21 تا 22 شب جمعه است.

وی عنوان داشت: در عین حال ظرفیت آنتن‌های موبایل ورزشگاه یادگار امام تبریز معین است و ترافیک بیش از اندازه می‌تواند به کند شدن برقراری ارتباط‌های موبایلی منتهی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به فارغ التحصیلی 22 هزار دانشجو از مراکز آموزشی و دانشگاهی استان در رشته های مرتبط با مخابرات در سالجاری، گفت: باید بستر فعالیت این تعداد نیروی انسانی فراهم شود.

وی با اشاره به آماده بودن زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور، گفت: برای پیاده سازی نیازمند همراهی سایر وزارتخانه ها هستیم.

واعظی به اختلال در عملکرد برخی شبکه‌های اجتماعی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه این اختلال‌ها ارتباطی به وزارت متبوعش نداشته است، اضافه کرد: سرور مرکزی شبکه‌های اجتماعی خارجی در بیرون از ایران مستقر است و هرگونه اختلال در این شبکه‌ها به شرکت‌های حمایت‌کننده این شبکه‌ها که عمدتاً واحدهایی کوچک و بی‌نام و نشان هستند، مربوط می‌شود.

برگزاری همایش هنرهای دیجیتال

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح نخستین دانشکده مولتی مدیای هنرهای دیجیتالی در آذربایجان‌شرقی، گفت: نخستین جشنواره صنایع هنرهای دیجیتال در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

وی با اعلام خبر برگزاری این جشنواره در حوزه‌های مختلف هنرهای دیجیتال در استان آذربایجان‌شرقی گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به عنوان موتور اشتغال، موجب رونق کسب و کار ICT می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این جشنواره ابتدا در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و سپس به تمام مناطق کشور تعمیم خواهد یافت.

معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه ظرفیت مناسب برای ترافیک پهنای باند در آذربایجان شرقی وجود دارد، بر آماده سازی خوشه خدمات زنجیره صنعت ' آی.سی.تی' ICT در این استان تاکید کرد.

نصرالله جهانگرد با اشاره به راه اندازی دانشکده مولتی مدیا در این استان برای نخستین بار در کشور، گفت: تجهیزات لازم برای تولید برنامه های نرم افزاری در این دانشکده فراهم شده است.

وی افزود: ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات به میزان قابل توجهی توسعه یافته و امکان واگذاری پهنای باند به هر شرکت در سطح استان وجود دارد.

جهانگرد گفت: اذربایجان شرقی با تکیه بر خلاقیت جوانانش می تواند پیشران توسعه اقتصادی منطقه باشد.

اماده بودن پرتال خدمات دولت الکترونیک در استان

مدیر کل ارتباطات و فناوری آذربایجان شرقی هم با اشاره به توسعه خدمات تلفن ثابت به 12 روستای استان درسال گذشته گفت: دیتا سنتر (مرکز داده) استان از نظر سخت افزاری آماده بهره برداری است.

بهمن حسین زاده همچنین از اماده بودن پرتال خدمات دولت الکترونیک استان خبرداد و افزود: در مرکز استان امکان بهره مندی از خدمات 4G و در بسیاری از شهرهای دیگر خدمات 3G وجود دارد.

وی با اشاره به تعیین استان برای راه اندازی منطقه ویژه فناوری اطلاعات، گفت: تعامل با دانشگاه رویکرد اساسی این اداره کل است و از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم.

حسین زاده با اشاره به اینکه طرح Gnaf (طرح یکپارچه نشانی ایراینان) در مرحله اجراست، اعلام کرد: در سالجاری 970 روستای استان از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :