معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین:
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: بحران آب در استان جدی است و در حال حاضر با کسری ۸۷۷ میلیون مترمکعبی آب زیرزمینی مواجهیم که باید برای مدیریت مصرف اقدام کنیم.
کد خبر: ۳۶۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲ 24 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، یدالله ملکی در همایش «بحران آب، پیامدها و تهدیدات اجتماعی» که با حضور مدیران دستگاه های اجرایی، کارشناسان آب و تشکل های دوستدار محیط زیست ومنابع آبی در استانداری برگزار شد اظهارداشت: ایکاش حساسیتی که نمایندگان استان امروز در خصوص آب دارند در گذشته نیز از سوی مسئولان اعمال می شد تا مشکلات کمتری داشتیم.

وی افزود: آشکار شدن بحران آب دلایل متعددی دارد که یک مورد آن سوء مدیریت و فشارهای خارج از دستگاهی است اما مجموعه هایی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی دست به دست هم داد تا امروز کشور دچار بحران کم آبی شود.

ملکی بیان کرد: آب یک موضوع فرابخشی است و مدیریت و حتی مشکلات آن فقط مربوط به استان ما نمی شود و روند بروز آثار بحران هم از سالهای گذشته کلید خورده و امروز خودنمایی می کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: احداث سدهای بدون مطالعه، افزایش بی رویه برداشت از چاههای مجاز، افزایش چاههای غیرمجاز، تغییر اقلیم و روشهای سنتی آبیاری مهمترین دلیل بحرانی شدن وضعیت آبهای زیرزمینی در استان است.

ملکی گفت: بیشتر استانهای کشور در شرایط بحرانی هستند و به انتهای ذخایر منابع آبی رسیده اند و امروز ما نیز ۷۰ درصد از بارندگی ها عقب هستیم و افزایش دمای هوا، سوء مدیریت در همه رده ها و بی توجهی مردم به مشکلات دامن زده است.

وی بیان کرد: وقتی از حفر چاههای غیرمجاز در گذشته جلوگیری نشد و برنامه ریزی ها خوب جلو نرفت در کنار وضع قوانین ضعیف شاهد بروز مشکلاتی شدیم که قانون توزیع عادلانه آب در گذشته نیز که علت فساد و تخلف بود موجب شد ۸۰ هزار حلقه چاه اضافه حفر شود که پیامدهای آن را امروز مشاهده می کنیم.

ملکی تصریح کرد: دو کارشناس تشخیص می داد که کسی می تواند چاه حفر کند یا نه و با نفوذ برخی افراد بسرعت چاهها افزایش یافت و حجم مصرف بالا رفت هرچند در سال ۸۳ این قانون لغو شد اما قانون بدتری وضع شد و با رایگان شدن قیمت آب بها برای کشاورزان شاهد افزایش بی رویه مصرف شدیم و امروز بحران داریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین اظهارداشت: با قانون تعیین تکلیف چاهها آخرین ضربات بر پیکر بی جان آبهای زیرزمینی وارد شد و با حفر ۳۰۰ هزار حلقه چاه عمیق بزرگترین گرفتاری نصیب ما شد اما توجهی نکردیم.

ملکی اضافه کرد: در شرایطی که مسئولان در سخنرانی اذعان داشتند که رویکردشان آب محور است و از اعتبارات قابل توجهی صحبت کردند اما هیچ بودجه ای برای طرح های تعادل بخشی تاکنون تزریق نکرده اند و برنامه ها عملیاتی نشده است.

وی گفت:درشرایطی که مدیریت آب در استان هزینه بر و سخت است کمترین اعتبار به این بخش داده می شود لذا انتظار داریم مسئولان کشور در عمل به فکر حل مشکل آب باشند و اعتبارات لازم را اختصاص دهند.

سرمایه گذاری کلانی در حوزه آب صورت نگرفته است

ملکی گفت: در مدیریت آب در سطح کلان کشور هنوز سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته هر چند در دولت جدید رویکرد خوبی را نسبت به امور آب شاهد هستیم اما امیدواریم اعتبارات مناسب و بموقع تزریق شود تا دیر نشده بتوانیم دشت قزوین را نجات دهیم.

وی گفت:دوسد نهب و بالاخانلو از دهه های گذشته در دست مطالعه بود و ما آن را اجرایی کردیم وبرای انتقال آب شاه رود هم موضوع انتفاع سه استان مطرح است تا به صورت مدیریت حوضه ای بتوانیم نیازهای همه مردم را جوابگو باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار