قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطرح کرد
قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در کمک‌های مردمی و خیران سلامت گفت: نخستین علت مرگ در سرطان‌ها، سرطان معده است که بسیار راحت و در بیشتر موارد می‌توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد.
کد خبر: ۳۶۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 24 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، مجید رجبی در همایش هفته ملی مبارزه با سرطان شهرستان آبیک که به همت مؤسسه حمایت از بیماران خاص و نیازمندان این شهرستان «محاب» در سالن شهید آوینی فرهنگسرای باران برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته پنج هزار و 461 نفر در استان قزوین فوت کرده‌اند که از این تعداد، 819 نفر به دلیل ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست داده‌اند و این آمار بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه از سال 83 تا 94 ابتلا به سرطان در استان قزوین دو برابر شده است، افزود: سال 83 تعداد مبتلایان به سرطان این استان 8.4 درصد بوده که سال گذشته به 14.9 و 15.8 رسید و میزان آن هم از نظر شیوع و سن دو برابر شده است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی و خیران سلامت ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به سرطان در سال جاری، 799 نفر بوده که سال گذشته یک هزار و 563 نفر جدید شناسایی شده‌اند و امسال هم تعداد مبتلایان بیشتر شده است.

رجبی اضافه کرد: تعداد مبتلایان خانم به سرطان از 300 نفر به 700 نفر و آقایان از 450 نفر به 858 نفر رسیده است.

وی شایع‌ترین نوع سرطان در استان قزوین را سرطان پوست ذکر و خاطرنشان کرد: نخستین علت مرگ در این استان سرطان معده است که بسیار راحت و در بیشتر موارد می‌توان از ابتلای به آن جلوگیری کرد؛ با نکشیدن سیگار و کم نمک خوردن می‌توان جلوی بروز سرطان معده را گرفت.

این مسؤول دومین علت مرگ در سرطان در استان قزوین را سرطان ریه ذکر و بیان کرد: 90 درصد افرادی که سرطان ریه دارند، قلیانی و یا سیگاری بوده‌اند و هفت درصد افراد هم که در اتاق فرد سیگاری بوده، دچار سرطان ریه شده‌اند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی و خیران سلامت افزود: اگر مردم این استان از امروز تصمیم بگیرند سیگار را کنار بگذارند، حدود 97 درصد از افراد دچار سرطان ریه نمی‌‌شوند.

رجبی ادامه داد: 30 درصد علت سرطان‌ها الکل و دخانیات، 30 تا 35 درصد تغذیه، 18 تا 20 درصد هورمون‌ها، 10 تا 20 درصد عوامل عفونی و سه درصد هم محیط کار است.

وی اضافه کرد: کمتر از هفت تا 15 درصد از سرطان‌ها به دلیل ارث بروز می‌یابند که می‌توان به سرطان‌های روده بزرگ، پستان، تخمدان، پروستات و پوست اشاره کرد که لازم است افراد مرتب غربال شده و سلامت خود را چک کنند.

این مسؤول بی‌علامتی را مهم‌ترین علائم سرطان مانند فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی ذکر و خاطرنشان کرد: از علائم این بیماری می‌توان به تغییر در عادات دفع مدفوع یا ادرار، خونریزی یا ترشح غیرطبیعی از مجاری طبیعی بدن، توده یا برآمدگی در پستان یا هر جای دیگر بدن، اشکال در بلع و هضم غذا، زخمی که خوب نشده و بیش از دو هفته طول بکشد، سرفه‌های مداوم و هرگونه تغییر در زگیل یا خال‌های موجود در بدن اشاره کرد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی و خیران سلامت تصریح کرد: از انواع درمان‌های سرطان می‌توان به جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی اشاره کرد که در این استان دستگاهی برای جراحی و شیمی‌درمانی وجود دارد اما پیگیر تهیه دستگاه پرتودرمانی برای استان قزوین هستیم.

رجبی با تأکید بر مصرف فراوان غذاهای گیاهی و محدود کردن غذاهای پرچرب به ویژه با چربی‌های حیوانی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان افزود: انسان برای پیشگیری از ابتلا به سرطان باید از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کرده و روزی نیم ساعت تحرک جسمانی داشته باشد.

وی بدترین نوع پخت و پز را سرخ‌کردنی ذکر و ادامه داد: دودی و کباب کردن هم در سلامت انسان تأثیر منفی دارد.

این مسؤول اضافه کرد: ویتامین ث، آنتی‌اکسیدان‌ها، کلسیم، مصرف روزانه پنج لیوان آب، فیبر موجود در میوه‌ها و غلات بهترین محافظت‌کننده‌های انسان در پیشگیری از ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی و خیران سلامت خاطرنشان کرد: مصرف نوشابه، فست‌فودها، نمک و غذاهای چرب را باید کاهش داد و از سویی هم باید مصرف میوه و سبزی و فعالیت بدنی را افزایش دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار