مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ظرفیت ذخیره سازی محصولات زراعی گندم ، جوو سایر غلات استان ۳۵۴ هزار تن است که بخش عمده آن بصورت سیلوهای مکانیزه و بهداشتی است
کد خبر: ۳۵۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴ 11 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل  از خبرنگار مهر، آبرادات مصلایی ظهر چهارشنبه در نخستین همایش استانی اصول ذخیره سازی غلات و ضرورت استفاده از سیلوهای فلزی که با حضور مسعود ربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونین و مدیران این سازمان و نماینده شرکت بنتال رولنز انگلیس در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: ذخیره سازی گندم و غلات از لحاظ اقتصادی، کیفی و بهداشتی حائز اهمیت است بنابراین باید توجه ویژه ای شود تا محصولات کشاورزی از هر گونه مخاطرات آسیب رسان در امان باشند.

وی با اشاره به اینکه سیستم های ذخیره سازی گندم و غلات شامل سیلوها و انبارهای ذخیره سازی است اظهار داشت : سیلوهای ذخیره سازی غلات شامل بتونی و فلزی است و انبارها نیز شامل ساده، مکانیزه، نیمه مکانیزه و روباز هستند.

مصلایی مزایای سیلوهای بتونی را، ذخیره سازی بلند مدت، سازگاری با مناطق آب و هوایی مختلف، تبادل حرارتی و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی و همچنین معایب این سیلوها را؛ هزینه ساخت و طراحی بالا، هزینه تعمیر بالا و زمان بر بودن ذکر کرد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت مزایا و معایب سیلوهای فلزی اشاره کرد و گفت : امروزه سیلوهای فلزی در کشورها استفاده می شود بجهت اینکه هزینه ساخت کمتر، سرعت ساخت بالاتر و امکان ماشین کاری و تهویه هوادهی دارند و همچنین امکان جابجایی سیلوها و تغییرات در آنها بیشتر است در حالیکه تبادل حرارتی بالا و پایین بودن مقاومت نسبت به سیلوهای بتونی از معایب سیلوهای فلزی است.

به گفته ی مصلایی؛ در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شده که از این میزان ۲۶۰ هزار تن گندم توسط دولت از کشاورزان گندم کار استان خریداری شده است.

وی  تصریح کرد کرد: ظرفیت ذخیره سازی غلات در استان ۳۵۴ هزار تن است که از این میزان ۱۰۰ هزار تن در اختیاز شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، ۲۳۰ هزار تن بخش خصوصی و ۲۴ هزار تن مربوط به انبارهای تعاونی روستایی است.

مصلایی اضافه کرد: از ۳۵۴ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی  استان حدود ۲۸۵ هزار تن بصورت سیلو و مابقی بصورت انبارهای ساده است.

مصلایی یاد آور شد: ظرفیت کمی ذخیره سازی سیلوهای استان مناسب است ولی باید از لحاظ بهداشتی مدرن و مکانیزه شود  همچنین در نحوه پراکنش سیلوها در استان باید تعادل برقرار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار