تابناک: مشکلی که شاید بخشی از آن با استخدامهایی که آموزش و پرورش در سال جدید انجام داد برطرف گردد اما هنوز بخش قابل توجهی از کلاسهای درس در اصفهان با معلمانی که خاص دوره ابتدایی نیستند،اداره خواهند شد.
کد خبر: ۳۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 17 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در میان دوره‌های آموزش تحصیلی در مدارس، دوره ابتدایی به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد از آن به عنوان دوره "اساس" یاد می شود.

اهمیت این دوره تحصیلی تا جایی است که بنیادی ترین نکات آموزشی و اجتماعی در همین دوره تحصیلی به کودکان آموزش داده می شود. البته این مورد بیشتر در کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن مصداق دارد.

سیستم آموزشی در چنین کشوری به اندازه ای اهمیت دارد که حتی سطح دانایی و مهارت های اجتماعی دانش آموزانی که دوره ابتدایی خود را در ژاپن گذرانده اند با دانش آموزانی که دوره ابتدایی خود را در مدارس امریکایی گذرانده اند بالاتر است.

از همین رو، ژاپن به لحاظ سیستم آموزشی یکی از پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم ها را در خود پرورش داده است که ماحصل آن نیز تربیت نیروی ماهر و متخصص برای ورود به بازار کار بوده است.

حال در کشور ما به دلیل برنامه هایی که دولت به دولت تغییر کرده است، و نیز عدم اهمیت به این مقطع آموزشی، همواره این دوره با تزلزل های تصمیم گیری از سوی مسئولان روبرو شده است.

حذف و اضافه کردن پایه هایی به این دوره آموزشی یکی از آسیب های این مقطع آموزشی در ایران بوده است، که طی سال های اخیر علاوه بر عدم ثبات در برنامه ریزی ها برای این دوره حساس تحصیلی، مشکل کمبود نیروی انسانی و در واقع معلم هم به معضلات دیگر "ابتدایی" اضافه شده است.

کمبود نیرو در این مقطع به ویژه در شهرها و روستاهای محروم کشور سبب شده تا معلمانی که در دوره های راهنمایی و دبیرستان مشغول به تدریس هستند برای تعلیم در مقطع ابتدایی نیز به کار گرفته شوند.

مقطع ابتدایی که باید از سوی معلمان ویژه این دوره که آموزش های لازم برای برخورد با دانش آموزان در
این سن را دیده باشند، با کمترین سطح اهمیت با معلمانی از مقاطع دیگر تکمیل می شود.

در بسیاری از استان ها نیز برای سال تحصیلی جدید مشکل کمبود معلم در مقطع ابتدایی وجود دارد و آموزش و پرورش با کمبود چند هزار معلم برای این دوره روبرو است.

استان اصفهان هم در این زمینه به گفته پناهی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره ‌کل آموزش و پرورش با کمبود سه هزار معلم در مقطع ابتدایی مواجه است.

مشکلی که شاید بخشی از آن با استخدام هایی که آموزش و پرورش در سال جدید انجام داد برطرف گردد اما هنوز بخش قابل توجهی از کلاس های درس در اصفهان با معلمانی که خاص دوره ابتدایی نیستند، اداره خواهند شد.

با وضعیتی که نظام آموزشی ما در سطحی ترین مباحث مانند تامین نیروی انسانی برای مقاطع مختلف تحصیلی دارد، آیا می توان انتظار پرورش دانش آموزانی ماهر که از آموزش های اجتماعی لازم بهره گرفته اند، را داشت.؟


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار