مبلغ گازبهای این دوره بسیار افزایش یافته است به طوری که شهروندان از قبض های نجومی گاز به شدت گلایه مندند.
کد خبر: ۳۵۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲ 04 January 2017
مبلغ  گازبهای این دوره بسیار افزایش یافته است به طوری که شهروندان از قبض های نجومی گاز به شدت گلایه مندند. از سوی دیگر، مدتی است برخی از مصرف کنندگان گاز در بخش خانگی از افزایش یکباره قیمت ها و اضافه شدن بند جدیدی مبنی بر این که «مشترک گرامی با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 95.07.03   الی تاریخ 95.08.30 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر مترمکعب گاز محاسبه می شود» گلایه مند هستند. جالب تر این که با ابلاغیه هیئت دولت، قیمت هر مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری که در گذشته براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می شد، از سوم مهر ماه امسال  با نرخ ثابت هر مترمکعب 150 تومان محاسبه می شود.
«فاطمی» یکی از مشترکان گاز خانگی که صورتحساب 70 هزار تومانی مهرماه را در دست دارد، با گلایه مندی از این مبلغ بالا می گوید: در حالی که مهرماه به دلیل گرمای هوا بخاری استفاده نمی شود و به دلیل مشغله کاری کمتر در منزل هستیم و مصرف گاز بسیار پایین است، صدور قبض 70 هزار تومانی به دور از انصاف است.
وی می افزاید: تنها مصرف گاز در این ماه یک ساعت استفاده از اجاق گاز خوراک پزی در روز است، بنابراین با این شرایط در ماه های آتی که مصرف گاز به دلیل سرمای هوا افزایش می یابد، به طور حتم قبوض نجومی برای مشترکان صادر خواهد شد.
وی خاطرنشان می کند: پس از پیگیری علت افزایش قیمت بهای گاز اعلام شد که تا پایان آبان ماه فصل گرم محسوب  و نرخ ها به شکل صعودی محاسبه می شود، در حالی که در استان هایی مانند خراسان شمالی که کوهستانی و سردسیر است، اجرای این گونه مصوبه ها به ضرر اهالی آن ها خواهد بود.
یکی دیگر از مشترکان گاز که برای مصرف 45 روزه اش در مهر و آبان ماه، 111 هزار تومان قبض صادر شده است، می گوید: در حالی که مصرف گاز در منزل مان بسیار اندک بود، اما قیمت گاز مصرفی نسبت به فصل های بهار و تابستان، به شدت افزایش یافته است.
وی که یک کارمند بازنشسته  است و  به ذکر نام خود در این گزارش تمایلی ندارد، می افزاید: شرکت ملی گاز علاوه بر این که بدون اطلاع رسانی، قیمت گاز را افزایش داده، تعرفه مصرف گاز مشترکان پرمصرف و کم مصرف را نیز یکسان تعیین کرده  است که عادلانه نیست.
وی با اشاره به این که تعیین نرخ پلکانی برای پرداخت بیشتر از سوی مشترکان پرمصرف  ضروری است می گوید: با شرایط ایجاد شده، فرقی بین پرمصرف و کم مصرف ها وجود ندارد و پرمصرف ها بیشتر و کم مصرف ها کمتر مصرف می کنند.
وی ادامه می دهد: با این مصوبه تعرفه فروش گاز به نفع پرمصرف ها و به ضرر خانوارهای کم مصرف است.
یکی دیگر از مشترکان که لحاظ کردن بندهای آبونمان، بیمه حوادث، مالیات برارزش افزوده و عوارض گازرسانی را عاملی بر افزوده شدن بهای گاز مصرفی می داند، می گوید: در حالی که بهای گاز مصرفی در هر دوره مشخص است، اما محاسبه این بندها در قبوض گاز، باعث افزایش بهای گاز مصرفی می شود.
وی دریافت قبوض نجومی در روزهای اخیر را غیرمنتظره و ناعادلانه قلمداد می کند و می افزاید: گازبهای این دوره بدون هیچ دلیلی نجومی شده است.
وی عنوان می کند: در حالی که در دوره قبل چند بند به پارامترهای محاسبه بهای گاز اضافه و باعث افزایش قیمت ها شده بود، اما در ناباورانه ترین حالت قبوض جدید نیز با بهای جدیدی به دست مان رسید.
وی اضافه می کند: وقتی مصرف در ماه های ابتدایی فصل پاییز بسیار پایین است، اما بهای آن با بهای گاز مصرفی در فصل زمستان برابری می کند، یعنی در فصل زمستان باید منتظر قبض های نجومی گاز  باشیم.
یکی دیگر از مشترکان که نحوه محاسبه بهای گاز براساس فصول گرم و سرد را ناعادلانه و به ضرر استان های محرومی همچون خراسان شمالی می داند، می گوید: در حالی که خراسان شمالی از اول مهر تا پایان اردیبهشت ماه هوای سردی را تجربه می کند، تعیین تنها 4 ماه به عنوان فصل سرد و محاسبه بهای گاز مصرفی براساس آن به نفع استان های گرمسیر و به ضرر استان های سردسیر است.
وی خواستار برنامه ریزی و مدیریت های قوی تر برای تعیین بهای گاز است و می گوید: برای این که محاسبه بهای گاز مصرفی منصفانه باشد، بهتر است تعیین فصول گرم و سرد سال به شکل منطقه ای و کارشناسانه باشد.
به گفته وی، این مصوبه، تر و خشک را با هم می سوزاند.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز در این رابطه می گوید: براساس مصوبه هیئت وزیران، از اول آذر ماه تا پایان اسفند فصل سرد و از اول فروردین تا پایان آبان ماه فصل گرم در نظر گرفته شده است.
«میربلوکی» می افزاید: در گذشته در فصول گرم نیز مصارف گاز به شکل پلکانی محاسبه می شد، اما براساس این مصوبه از 15 مهر ماه امسال برای هر متر مکعب مصرف در فصول گرم سال، 150 تومان نرخ ثابت در نظر گرفته شده است که اضافه شود.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود آیتم های دیگری نیز براساس افزایش مصرف، 10 درصد افزایش می یابد که مبلغ نهایی محاسبه شده برای مشترکان بیشتر می شود.
وی با بیان این که چند تا اقلیم نیز براساس این مصوبه تغییر کرده است، ادامه می دهد: شوقان، لوجلی و تیتکانلو به عنوان اقلیم یک و آشخانه، پیش قلعه و قاضی به عنوان اقلیم 3 در نظر گرفته شده اند که در محاسبه ها، بهای مصرفی آن ها کاهش یا افزایش می یابد.
به گفته وی، تقریباً نرخ ها در هر پلکانی 50 متر مکعب فرق می کند که برای مطلع شدن مشترکان، پشت قبوض جداولی طراحی و چاپ شده است. وی اظهارمی دارد: مصوبه هیئت وزیران از سوم مهر ابلاغ و از 15 مهرماه اعمال شد که قبوض آن پس از 42 تا 45 روز اکنون به دست مشترکان رسیده است. وی ادامه می دهد: امسال از 15 مهر ماه که هوا به شدت سرد شد، بخاری ها روشن و قبوض براساس هر مترمکعب 150 تومان محاسبه شد، زیرا براساس این مصوبه، بودجه هایی هم در نظر گرفته شده است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار