در دنیای حرفه ای هنر هفتم، نویسندگان زیادی بوده اند که سال ها برای نگارش فیلمنامه های مدنظرشان وقت صرف کرده اند.
کد خبر: ۳۵۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰ 03 January 2017
اشاره:
در دنیای حرفه ای هنر هفتم، نویسندگان زیادی بوده اند که سال ها برای نگارش فیلمنامه های مدنظرشان وقت صرف کرده اند.
هنرمندانی که گاه آثاری به یادماندنی در تاریخ سینمای این مرز و بوم خلق کرده اند و به نوعی جاودانه شده اند.
سریال ها و فیلم هایی که ارزش بارها تماشا کردن را دارد و هر بار حرف تازه ای برای گفتن دارد.
مجموعه هایی چون "امام علی (ع)"، "مختارنامه"، "هزار دستان" و ... از همین آثاری هستند که چون نگینی درخشان بر تارک سینمای ایران می درخشند.
 
 
اما کمتر هنرمند و پژوهشگری را به یاد داریم که برای نوشتن اثری ماندگار در تاریخ فرهنگ و هنر، سختی سفری تحقیقاتی به مدت شش سال را به جان بخرد و آواره کوه و بیابان شود!
"هستی رادپور" شاید تنها نویسنده تورک زبانی باشد که برای شناساندن فرهنگ فولکور و رسم و رسوم مردم آذربایجان دست به چنین تجربه نابی زده است.
ماحصل این تجربه، فیلمنامه ای است که "حکیم پاشا" نام گرفته و داستان زندگی حکیمی را روایت می کند که با توسل به "طب سنتی" نام و آوازه زیادی دست و پا می کند و...
نویسنده در هربخش از سفر این حکیم عارف، به معرفی آثار باستانی، گنجینه گیاهان دارویی و رسم و رسوم مردم مناطق مختلف آذربایجان می کند و به عنوان یک "موزه مردم شناسی" می تواند مورد توجه محققان و پژوهشگران و علاقمندان تاریخ پر افتخار آذربایجان قرار گیرد.
اکنون این طرح به مراحل پایانی رسیده و به عنوان یک فیلمنامه آماده ساخت، منتظر مساعدت مسئولین و مدیران فرهنگی است تا به عنوان یک اثر فاخر هنری دریچه ای باشد برای بازشناساندن تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن خطه آذربایجان.
با ساخت این سریال می توان امید داشت که اثری در خور نام پرآوازه آذربایجان برای آیندگان به یادگار خواهد ماند.
رادپور، خالق حکیم پاشا از زمره نویسندگانی است که کمتر شناخته شده و به دلیل خلق و خوی خاصی که دارد، تا به امروز حاضر به گفت و گو و معرفی رسانه ای اثرش نبوده و به اصرار ما پذیرفته تا از این تجربه شش ساله بگوید.
بی شک می توانیم با معرفی و شناساندن این اثر هنری، سهم کوچکی در ادای دین به هنر آذربایجان کرده باشیم.
باهم این گفت و گوی صمیمی و خواندنی را مرور می کنیم:

چی شد که به فکر نگارش "حکیم پاشا" افتادید؟
سال 87 از سوی استاد نوعصری بهم پیشنهاد شد تا فیلمنامه ای در خصوص گیاهان دارویی بنویسم. همین جرقه ای شد تا تحقیقاتم را شروع کنم و در همین راستا با زندگی حکیم مومن تبریزی آشنا شدم که در بین عشایر و طایفه های مختلف آذربایجان از محبوبیت و معروفیت خاصی برخوردار بود. پس از مدتی یک برنامه از سیما پخش شد که در مورد گیاهان دارویی بود و باعث شد تا از این پروژه کنار بکشم ولی در مدت یکسالی که تحقیق می کردم به زوایای پنهان و آشکاری از فرهنگ و هنر مردم آذربایجان دست پیدا کردم که حیفم آمد از آنها دست بکشم و تا شش سال دیگر به تحقیق و نگارش پرداختم.
 
رادپور:حکیم پاشا می تواند اثری به یادماندنی و ماندگار در تاریخ آذربایجان باشد. 

آیا تجربه ای در این زمینه داشتید؟
چندین سال پیش کتاب طراوت پوست، سلامت جسم را نوشته بودم که در همان زمینه گیاهان دارویی بود و همچنین داستان های کوتاه و نیمه بلندی نوشته بودم که تجربیات ارزشمندی برایم در باب آشنایی با این مقوله بود.


فیلمنامه حکیم پاشا چه خصوصیات ویژه ای دارد که آن را از دیگر آثار مشابه، متمایز می کند؟
فکر نمی کنم تاکنون پروژه ای اینچنین غنی و کامل در مورد تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر مردم آذربایجان به رشته تحریر درآمده باشد. در این اثر همکاری تنگاتنگی با مجموعه داران و کلکسیونرهایی داشتیم که آثار فاخر و ارزشمندی در اختیار ما گذاشتند که قرار است در سریال نیز از این آثار بهره ببریم. آثاری که با گسترش و همه گیر شدن تکنولوژی کم کم از صحنه روزگار محو شده است!
بسیاری از خانواده های قدیمی آذربایجان از این آثار در خانه های خود داشته اند. نمایش مجدد این آثار میتواند تداعی گر بسیاری از خاطرات برای خانواده های این دیار باشد و از سوی دیگر به مردم سایر نقاط کشور و حتی جهان نشان می دهد که مردم این منطقه مثلا در یک قرن اخیر چگونه و با چه امکاناتی زندگی می کردند؛ به عنوان مثال طرز تهیه غذایی مانند کوفته تبریزی که اکنون به یک برند تبدیل شده است و طعم منحصر به فرد آن آوازه ای فرامنطقه ای دارد با وسیله ای ساده و خاص تهیه می شد که موجب طعم بی نظیر آن می شد.
به تصویر کشیدن اینگونه موارد در زندگی روزمره خانواده هایی که کماکان به دور از زندگی ماشینی روزگار میگذرانند می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.
 
رادپور:حکیم پاشا می تواند اثری به یادماندنی و ماندگار در تاریخ آذربایجان باشد. 
استفاده مردم مناطق مختلف آذربایجان از گیاهان دارویی و شناساندن آنها به تماشاگران نیز می تواند جذابیت های زیادی داشته باشد.
در این سریال نگاهی فراگیر و کلی با رعایت کوچکترین جزئیات به زندگی مناطق مختلفی از دیار آذربایجان داشتیم که بی شک گنجینه ای با ارزش و ماندگار برای نسل های آینده می تواند باشد.
از سوی دیگر با توجه به وجود اولین های بسیار در این دیار، آثار تاریخی هم که در کشور برای اولین بار به تبریز آمده در این مجموعه به نمایش گذاشته خواهد شد، مجموعه ای که نگاه ها را خیره خواهد کرد.
بنده به مدت شش سال تحقیقات و پژوهش های میدانی داشتم به گونه ای که برای آشنایی بیشتر با نحوه زندگی مردم، ماه ها با آنها در مناطق مختلف زندگی کرده ام. با آنها سرما و گرما را پشت سر گذاشته و به تالیف آثار فولکوریک مشغول بودم. گردآوری مجموعه بزرگ و عظیمی از  "بایاتی" ها، "لالایی"ها و "جیغان ویغان" ها و ... شمه ای از برکات این دوران بود که می تواند مورد توجه محققان و پژوهشگران، قرار گیرد.رادپور:حکیم پاشا می تواند اثری به یادماندنی و ماندگار در تاریخ آذربایجان باشد.

این اثر، یک سریال خاص و هنری با نگاهی تاریخ شناسی خواهد بود؟
از روز اول این اثر را برای تبدیل شدن به یک سریال هنری و ویژه نوشته ام و بیشتر دوست دارم تا به عنوان یک مرجع مورد استناد اساتید و مردم شناسان قرار گیرد.

پس هیچ تم داستانی ندارد؟
اتفاقا برای اینکه سریال، برای تماشاگران عادی هم جذابیت داشته باشد، یک خط داستانی جالب و هیجان انگیز نیز در نظر گرفته شده که با شخصیت اصلی حکیم پاشا، پیش خواهد رفت.

تاکنون پیشنهادی برای ساخت، از سوی مراکز فرهنگی و تهیه کنندگان داشتید؟
متاسفانه تاکنون برای ساخت این مجموعه به هیچ مرکزی مراجعه نکرده ام ولی از سوی برخی تهیه کنندگان کشورهای همسایه پیشنهاداتی ارائه شده است که جوابی نداده ام. دوست دارم این داستان در همان جغرافیایی ساخته شود که برای همان مناطق نوشته شده است. البته چندین پیشنهاد هم از سوی تهیه کنندگان داخلی داشتم که به دلیل برخی مسائل به آنها هم جواب منفی داده ام چراکه به دلیل پرخرج بودن ساخت چنین سریالی، تهیه آن از عهده یک نفر خارج است و باید یک نهاد یا شرکت قدرتمند که توانایی تامین هزینه های آن را داشته باشد، پا پیش بگذارد. البته خیلی دوست دارم تا تهیه کنندگانی وارد گود شوند که عش و تعصب به آذربایجان داشته باشند چراکه اگر تخصص با تعلق خاطر همراه شود، نتیجه شگفت انگیز می شود. نمی خواهم "حکیم پاشا" هم به سرنوشت بسیاری از مجموعه ها که لاقیدانه و فقط از سر رفع تکلیف ساخته می شود، دچار شود. بی شک متولیان امر و فعالان حوزه فرهنگ و هنر می توانند آستین همت بالا بزنند و با فراهم آوردن تیمی حرفه ای، یادگاری ارزنده از دوران مدیریت خودشان برجا بگذارند.
 
غزاله جعفر موحد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :