با وجود افزایش در آمد های دولت؛
در یک دهه اخیر سن ازدواج به‌صورت بی‌سابقه‌ای نسبت به دهه‌های قبلی افزایش‌یافته است، موضوعی که حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت‌احوال نیز آن را تأیید می کند.
کد خبر: ۳۵۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ 03 January 2017
به گزارش تابناک قم، سال‌ها طول کشیده تا شرایط ازدواج برایشان مهیا شود، حالا هم که توانسته‌اند شریک زندگی خودشان را پیدا کنند، این بانک‌ها هستند که برنامه‌ریزی آن‌ها را به هم زده‌اند.

از ابتدای امسال که با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وام ازدواج از مبلغ 3 میلیون تومان برای هر فرد به 10 میلیون تومان افزایش‌یافته، جوانان حساب بیشتری روی این وام‌ها باز کردند.

به‌هرحال 10 میلیون می‌تواند گره‌گشای بسیاری از کمبودهای آن‌ها باشد، به‌خصوص در شهرها و روستاهای کوچک تا حدود زیادی هزینه یک عروسی مختصر و ساده را تأمین می‌کند.

در این میان با مراجعه به سامانه ثبت‌نام وام ازدواج می‌توان به‌راحتی مشاهده کرد که تعداد افرادی که در انتظار وام ازدواج هستند نه‌تنها کم نمی‌شوند بلکه هرروز هم افزایش پیدا می‌کنند.

محمد یکی از این افراد است که تقریباً بیش از 4 ماه است که از ثبت‌نامش در سامانه بانک مرکزی می‌گذرد.

وی می‌گوید: دیگر قید این وام را زده‌ام، قصد داشتم با این وام بخشی از هزینه‌های مراسم عروسی را پرداخت کنم.

محمد بابیان این‌که در این 4 ماه بارها به سایت مراجعه کرده است، می‌گوید: خودم دسترسی به اینترنت ندارم بارها به کافی‌نت رفته‌ام و هر بار شاهد هستم که نه‌تنها اسم من انتخاب‌نشده است بلکه تعداد افرادی که در انتظار وام هستند، هم افزایش‌یافته است.

وی ادامه می‌دهد: اگر مسئولان نمی‌توانستند این وام را پرداخت کنند چرا وعده می‌دهند و بی‌خودی ما را امیدوار می‌کنند.

محمد به نام بانک انتخاب‌شده از سوی خودش هم اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که در سامانه تعداد افرادی که در صف انتظار پست‌بانک بودند کمتر از سایر بانک‌ها بود، بانک پیشنهادی خودم را در این سامانه تغییر دادم و پست‌بانک را انتخاب کردم اما با مراجعه به یکی از شعبه‌های این بانک در سطح شهر، رئیس شعبه این بانک گفت: طبق بخشنامه تا 6 ماه آینده ما هیچ نوع تسهیلات ازدواجی پرداخت نخواهیم کرد.

وی در ادامه خطاب به مسئولان بانکی کشور، می‌گوید: چرا جوانان را معطل می‌کنید اما برای خودتان حقوق‌های چند صدمیلیونی و وام‌های میلیاردی در نظر می‌گیرید، آیا این انصاف است.

این در حالی است که در یک دهه اخیر سن ازدواج به‌صورت بی‌سابقه‌ای نسبت به دهه‌های قبلی افزایش‌یافته است، موضوعی که حمید درخشان نیا، رئیس سازمان ثبت‌احوال نیز آن را تأیید کرده و می‌گوید: میانگین سن ازدواج کشور 28 و 6 دهم سال در مردان و 23 و 9 دهم سال در زنان است.

این آمار در حالی است که اگر میانگین ازدواج را صرفاً در شهرهای بزرگ در نظر بگیریم به آمارهای جالب‌تری می‌رسیم.

در این شهرها سن ازدواج به‌صورت منطقه‌ای تفاوت دارد اما بر اساس گفته‌های سیف‌الله ابو ترابی سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در کلان‌شهرها سن ازدواج پسران 31.7 و دختران 27.2 سال نیز می‌رسد.

نکته جالب‌تر این هم‌اکنون نیز بیش از 11 میلیون جوان دم بخت در کشور وجود دارد که نیازمند حمایت جدی برای ازدواج و تشکیل خانواده هستند.

این در حالی است علاوه بر تأکید مراجع عظام و بزرگان نظام بر ضرورت برطرف کردن موانع ازدواج جوانان، آسیب‌های اجتماعی بسیاری در حاشیه عدم ازدواج این جوانان جامعه را تهدید می‌کند.

حال در چنین شرایطی باید گفت بانک‌ها هم آتش به یار معرکه شده‌اند و در برابر قانون نیز گردن کشی کرده و به‌موقع به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار