رئیس کل دادگستری گلستان:
نشست مشترک دستگاه قضایی با علما، ائمه جمعه و مدیران حوزه های علمیه اهل سنت استان با محوریت مسائل فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی در گرگان برگزار شد.
کد خبر: ۳۵۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 29 December 2016
نشست مشترک دستگاه قضایی با علما، ائمه جمعه و مدیران حوزه های علمیه اهل سنت استان با محوریت مسائل فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی در گرگان برگزار شد.

ایجاد حساسیت بین همه اقشار به ویژه روحانیون درباره آسیب های اجتماعی، افزایش ارتباط دوسویه بین دستگاه قضا و روحانیون، اجرای طرح مشاوره حقوقی رایگان در مساجد اعم از شیعه و سنی و آمادگی قضات برای حضور در حوزه های علمیه برای بررسی پیرامون مسائل حقوقی به ویژه احوال شخصی اهل سنت مانند دعاوی خانواده و ارث  از مهم ترین محورهای امروز این نشست بود.

رییس دادگستری در این نشست از علما و روحانیون خواست: برای کاهش آسیب های اجتماعی به دستگاه قضایی استان کمک کنند.

هادی هاشمیان در جمع علمای اهل سنت استان گفت: گلستان در برخی جرایم همچون تهدید و ضرب و جرح در کشور رتبه ی بالایی دارد که که همکاری مستمر روحانیت با دستگاه قضا،  می تواند زمینه وقوع این آسیب ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

هاشمیان افزود: یکی از ظرفیت های کم نظیر گلستان که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد ، وحدت اهل سنت و شیعه استان است که باید از این فرصت مناسب برای کم شدن مشکلات و کاهش پرونده ها استفاده کنیم .

رییس دادگستری کل گلستان به تعداد بالای پرونده های گلستان اشاره کرد و گفت: سرقت و مطالبه طلب ، بیشترین حجم پرونده های تعزیری و حقوقی استان است که نشان می دهد کسب غیرمشروع ثروت و از بین رفتن قباحت خوردن مال مردم برای برخی از بین رفته است و این موضوع باید از سوی علما، روحانیان و ائمه جمعه بیان و بر رعایت آن تاکید شود.

هاشمیان  گفت: عده ای گمان می کنند تهاجم فرهنگی که مقابله با آن مورد تاکید جدی رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد، فقط محدود به حجاب است ، در حالی که این موضوع بسیار گسترده است و هدف دشمن ، تغییر باورها و عادی کردن ناهنجاری ها به باورهای معمولی و پذیرفتنی است.

رییس دادگستری کل گلستان با اشاره به تشکیل  400 هزار پرونده در محاکم و شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته  گفت: این تعداد پرونده  آنقدر زیاد است که اگر هر قاضی در روز 20 فقره  رسیدگی کند باز هم تمام نمی شود در حالیکه در کشورهای پیشرفته هر قاضی در ماه، 20 پرونده را بررسی می کند.

هاشمیان با بیان این که باید برای کاهش پرونده های وارده به دادگاه ها  باید کارهای فرهنگی  انجام شود گفت: انجام کار فرهنگی نیاز به همکاری و به میدان آمدن همه ی افرد و نهاد های تاثیرگذار در این بخش است.

این مقام ارشد قضایی استان گفت: هر چند در ماه های گذشته اقدامات موثری در راستای کاهش جرم و جنایت در استان انجام شده  است اما هنوز تا رسیدن به نتیجه مطلوب، فاصله داریم .

رییس دادگستری کل گلستان افزود: به عنوان نمونه ، گلستان از سال 90 تا 95 ، دارای رتبه اول کشور در زمینه ضرب و جرح قرار داشت که با اقدامات موثر انجام شده در حال حاضر ، گلستان در رده ششم قرار گرفته است.

هاشمیان، کاهش 18 هزار پرونده ، نه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال را نیز از دیگر موفقیت های دستگاه قضایی استان در پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و گفت : ما برای آفزایش آگاهی های حقوقی مردم که منجر به کاهش تشکیل پرونده در محاکم می شود برنامه ی سیمای قانون را شنبه ی هر هفته  به صورت زنده از ساعت 19 روی آنتن برده ایم که خوشبختانه با استقبال مردم نیز مواجه شده است .

رییس دادگستری کل گلستان در ادامه سخنان خود ، طلاق را یکی از جدی ترین معضلات استان دانست و گفت : ناآگاهی از قوانین اسلامی و شرعی و همچنین گرفتار شدن در فضای مجازی و بی توجهی به تبعات سنگین آن ، از جمله دلایل آمار بالای طلاق در کشور و استان گلستان است .

هاشمیان از روحانیون اهل سنت خواست در این بخش با آموزش قوانین شرعی مرتبط با طلاق به خصوص طلاق ثلاثه به جوانان ، از افزایش آمار طلاق جلوگیری کنند .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار