دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام گفت: بر اساس طرح شيوع شناسي اعتياد كه در سال 1390 و به درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت استان با نرخ شيوع 1.7 درصد در رده بيست و سوم از بين 31 استان كشور قرار دارد.
کد خبر: ۳۵۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹ 29 December 2016
به گزارش تابناک ایلام؛«رضا صادقیان» در مورد وضعیت مبارزه با مواد مخدر در استان اظهار کرد: استان ايلام يكي از استان‌های پاك از حيث مصرف مواد مخدر نسبت به ساير استان‌ها بوده و در حال حاضر با عنايت به روند روزافزون سوءمصرف مواد مخدر در جهان و كشور و به‌تبع در اين استان ما شاهد گرايش جوانان و نوجوانان به سمت سوءمصرف مواد مخدر هستيم.

 

وی افزود: شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر با 20 عضو و همچنين کمیته‌های تخصصي زیرمجموعه شورا كه عبارت‌اند از، كميته فرهنگي و پيشگيري، درمان و حمایت‌های اجتماعي، مقابله باعرضه،حقوقي و قضايي و توسعه مشارکت‌های مردمي و سازمان‌های مردم‌نهاد در خصوص امر مبارزه با مواد مخدر فعاليت می‌کند كه در شهرستان‌های استان هم انجام می‌شود.

 

صادقیان خاطرنشان کرد: در استان ايلام با الگو از سیاست‌های ابلاغي و تفاهم‌نامه‌های منعقده با وزارتخانه‌ها در حوزه فرهنگي و پيشگيري با همكاري دستگاه‌های آموزش‌وپرورش، بهزيستي، دانشگاه‌های استان، تبليغات اسلامي، ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان، صداوسیما و ساير دستگاه‌های فرهنگي برنامه‌هایی براي دانش آموزان از قبيل مهارت زندگي، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از خطرات سوءمصرف مواد مخدر، آموزش ارتباط مؤثر والدين بادانش آموزان، سبک‌های فرزند پروري براي والدين و همچنين مداخلات رواني براي دانش آموزان در معرض خطر اجراشده و همچنين بهزيستي با همكاري سمن‌های استان در محلات شهري و روستايي با برگزاري کلاس‌های آموزشي جهت آگاه‌سازی والدين و خانواده‌ها در دانشگاه‌های استان با برگزاري کلاس‌های آگاه‌سازی و مهارت زندگي ويژه دانشجويان و توزيع نشریه‌های پيشگيري نوين و بروشورها و سی‌دی‌های آموزشي اقدام به برنامه‌های آگاه‌سازی می‌شود.

 

نرخ شيوع اعتیاد در ایلام 1.7 درصد است

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام تصریح کرد: بر اساس طرح شيوع شناسي اعتياد كه در سال 1390 و به درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت استان ايلام با نرخ شيوع 1.7 درصد در رده بيست و سوم از بين 31 استان كشور قرار دارد و نكته مهم آن قرار گرفتن استان ايلام در بين سه استان خوزستان ، لرستان و كرمانشاه با نرخ شيوع بسيار بالاتر از درصد كشوري است.

وی بابیان اینکه در بين 10 شهرستان تابعه استان ازنظر مصرف مواد مخدر، شهرستان ايلام در بالاترين رده قرار دارد افزود: شوراي هماهنگي استان ايلام در راستاي اهداف و سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از ابتداي سال تاكنون با رويكرد اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر و در تحقق اين وظيفه مهم در قالب فعالیت‌های کمیته‌های تخصصي پنج‌گانه اهتمام جدي را دارد.

اهم اقدامات صورت گرفته در سال 95
صادقیان گفت: در حوزه كميته فرهنگي و پيشگيري، آموزش مهارت‌هاي زندگي، سبك‌هاي فرزند پروری و پيشگيري از سوءمصرف مواد مخدر به خانواده‌ها ويژه دانش‌آموزان مدارس استان انجام‌شده و ادامه دارد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام با بیان اینکه تهيه و توليد بسته‌هاي آموزشي باهدف اطلاع‌رساني و آگاه‌سازي درزمینهٔ پيشگيري براي كليه كانون‌هاي هدف،تربيت نيروي انساني متخصص از طريق برگزاري كارگا‌ه‌هاي آموزشي و دوره‌هاي بازآموزي درزمینهٔ پيشگيري اوليه از اعتيادانجام می‌شود خاطرنشان کرد: برگزاري كارگاه آموزشي پيشگيري از اعتياد، همايش، جشنواره  و نمايشگاه پيشگيري از اعتياد،برگزاري کارگاه‌های آموزش مربيان و بازآموزي مربيان و اجراي برنامه آموزشي توانمندسازی رواني اجتماعي دانش آموزان،برگزاري برنامه‌ها و جلسات آموزش مهارت‌های زندگي، سبك فرزند پروري و روش‌های پيشگيري اوليه از اعتياد ويژه والدين دانش آموزان تمامي دوره‌های تحصيلي، برگزاري برنامه‌ها و جلسات كارگاهي آموزش ارتباط مؤثر بادانش آموزان انجام شده است.

وی،برگزاري دوره‌های آموزشي باهدف آموزش مستمر پيشگيري اوليه ازا اعتیاد به كاركنان و ساير گروه‌های مخاطب در محیط‌های كاري، كارگري، كارمندي، تهيه و تدوين اجراي برنامه‌ها و خدمات پيشگيري از اعتياد به‌صورت اجتماع‌محور با تأکید بر ارتقا سطح آگاهي و دانش آحاد جامعه به‌ویژه خانواده در خصوص عوارض و پيامدهاي سوءمصرف مواد در محله‌های شهري را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد.

در حوزه مشارکت‌های مردمي و سازمان‌های مردم‌نهاد

صادقیان خاطرنشان کرد: برگزاري 6 جلسه كميته تخصصي توسعه مشارکت‌های مردمي و سازمان‌های مردم‌نهاد با 36 مصوبه،برگزاري 11جلسه اتاق فكر وهم انديشي سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در مراكز شهرستاني با25 مصوبه.،حمايت مالي به مبلغ 110 ميليون ريال از 14 مركز كاهش آسيب از برنامه‌ها مهم این حوزه برای مشارکت مردم در امر مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی برگزاري 10 همايش مبارزه با مواد مخدر،برگزاري 10 نمايشگاه عكس، برگزاري 29 ايستگاه نقاشي،برگزاري 14 مورد مسابقات ورزشي ويژه نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها در هفته مبارزه با مواد مخدر، برگزاري36کلاس‌ آموزشي با موضوع سبك زندگي و فرزند پروری،حمايت از 70 خانوار آسیب‌دیده از اعتياد و اعطای وام خوداشتغالی به بهبودیافتگان از دیگر برنامه های این حوزه عنوان کرد.

در حوزه مقابله باعرضه

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استانداری ایلام با اشاره به اینکه بيش از 189 كيلوگرم انواع مواد مخدر از ابتداي سال 95  کشف و ضبط‌شده است، افزود: 5 باند مواد مخدر منهدم و تعداد 847 نفر از قاچاقچيان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

وی 67 مورد پاک‌سازی مناطق آلوده در سطح استان، برگزاري يك مرحله مزايده عمومي فروش اموال مصادره‌ای موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر ،برگزاري کلاس‌های توجيهي جهت دهياران و اعضاي شوراي، روستاها، كاركنان منابع طبيعي و حفاظت محیط‌زیست در خصوص آشنايي با گياهان تخديري از دیگر برنامه‌های مقابله‌ای بوده است .

در حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعي

وی تأکید بر اینکه گسترش مراكز ماده 15 درمان اعتياد در سطح استان در دستور کار بوده است خاطرنشان کرد: 24 مركز MMT‌ و 13 مركز اقامتي میان‌مدت ترك اعتياد و يك مركز DIC و 3 گروه سيار در سال 95  به 5000 نفر تحت درمان در مراكز اقامتي ترك اعتياد قرارگرفتگان خدمات سالم‌سازی ارائه‌شده است.

صادقیان اضافه کرد: معتادان بی‌بضاعت تحت حمایت قرار می‌گیرند./م
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار