رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهلران از برگزاری نخستین همایش جایگاه تمدن و فرهنگ دهلران پیش از تاریخ ایران خبر داد و گفت: این همایش روز هشتم دی ماه در این شهر برگزار می شود.
کد خبر: ۳۴۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 27 December 2016
به گزارش تابناک ایلام ؛فرج فاضلی روز سه شنبه  اظهار کرد: این همایش یک روزه با توجه به جایگاه تمدن و تاریخ دهلران و اهمیت دشت آن در باستان شناسی پیش از تاریخ ایران به همت دانشگاه آزاد اسلامی و میراث فرهنگی دهلران برگزار می شود.

وی افزود: در این همایش مهمانانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیران و پژوهشگران ارشد استان ایلام و مسئولان محلی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

فاضلی تاکید کرد: اهمیت دهلران در پیش از تاریخ ایران بخاطر داشتن 6 تپه تاریخی علی کش، موسیان، چغاسفید، فرخ آباد، بیات و سبز است که همه این تپه ها قبل از انقلاب توسط باستان شناسان خارجی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته اند.


وی یادآور شد: مهمترین مطالعات و کاوش ها در تپه علی کش در سال 1961 میلادی توسط فرانک هول، جیمز نیلی و کنت فلانری صورت گرفت که نتایج ارزشمندی مانند کشف شروع کشاورزی برای اولین بار و کشت 2 محصول گندم و جو 2 ردیفه در این تپه بود و همین ویژگی ها باعث شد که امروز موسیان به عنوان مهد کشاورزی جهان مطرح باشد.


فاضلی اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیش از تاریخ دشت دهلران، ضرورت فعالیت پایگاه پژوهشی تپه های پیش از تاریخ این شهرستان دو چندان می شود./م
 
ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار