مدیر انتشارات بلور گیلان گفت :
حمید بلوری با قدردانی از سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از ناشران، استقبال مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مطلوب ارزیابی کرد.
کد خبر: ۳۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 13 May 2015
به گزارش تابناک گیلان ، حمید بلوری با قدردانی از سیاست‌های دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از ناشران، استقبال مردم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مطلوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به حضور ناشران گیلانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: امسال وضعیت فروش کتاب ناشران گیلانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به سال گذشته از نظر کمی و کیفی رشد داشته است.

مدیر انتشارات بلور گیلان با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیشتر غرفه‌ها در دست توزیع‌کنندگان کتاب بود، ادامه داد: امسال در این نمایشگاه به بخش انتشارات توجه بیشتری شده است.
وی از برتر شدن غرفه بزرگ انتشارات بلور در «روز گیلان» در نمایشگاه مذکور خبر داد و گفت: 95 درصد کتاب‌های این غرفه در حوزه گیلان‌شناسی است.

بلوری با اشاره به اینکه طراحی سنتی غرفه کتاب گیلان نیز در برتر شدن آن تاثیر مهمی داشته است، خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر 10 ناشر گیلانی برای عرضه تازه‌های نشر خود در حوزه کتاب‌های عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و گیلان‌شناسی به مخاطبان در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند.
وی با اشاره به تجمیع غرفه تعاونی ناشران با انتشارات بلور و فرهنگ ایلیا در یک غرفه بزرگ تصریح کرد: در این غرفه بالغ بر 350 عنوان کتاب در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و این امر نیز از دیگر دلایل جذب مخاطبان به غرفه تعاونی ناشران بوده است.

مدیر عامل تعاونی ناشران گیلان گفت: امسال علاوه بر استقبال از کتاب‌های حوزه گیلان شناسی، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

* تثبیت قیمت کاغذ و مقوا از اقدام‌های خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
وی به اقدام‌های خوب معاونت جدید فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: امسال این معاونت در حوزه حمایت از ناشران حرکت‌های خوبی انجام داده است.

بلوری با اشاره به افزایش قیمت ناگهانی کاغذ و مقوا در سال 91 و 92 اظهار کرد: افزایش قیمت در سال‌های مذکور طی 34 سال سابقه کاری بنده بی‌سابقه بوده و این امر موجب ورشکستگی برخی از ناشران و بروز کمبود نقدینگی بین آنها شده است.

وی با بیان اینکه اوج قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها بسیاری از ناشران را کنار زد، ادامه داد: امسال با ثبات قیمت کاغذ از سوی وزارتخانه با توجه به سیاست‌های جدید دولت موجب برنامه‌ریزی‌های مطلوبی در راستای رشد تولید و چاپ کتاب شده است.

مدیرعامل تعاونی ناشران گیلان سرعت صدور مجوز برای نویسندگان استانی از تهران را از دیگر اقدام‌های خوب حوزه معاونت فرهنگی وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در گذشته برای صدور یک کتاب علمی تا شش ماه و برای صدور مجوز برای انتشار یک کتاب شعر تا سه سال در نوبت می‌ماندیم و با برنامه‌ریزی‌های حوزه معاونت فرهنگی اکنون صدور مجوزها بین دو تا سه ماه صادر می‌شود.

*نقدینگی عمده‌ترین مشکل ناشران است

وی با اشاره به اینکه از 10سال گذشته تاکنون به ناشران هیچ‌گونه تسهیلاتی با نرخ پایین اعطا نشده است، گفت: نقدینگی عمده‌ترین مشکل ناشران به ویژه ناشرانی که حوزه نشر، کار نخست آنها محسوب می‌شود، است. 

به گفته بلوری برخی از ناشران، انتشار کتاب را در رده شغل دوم خود دارند و افرادی که انتشار، شغل نخست آنهاست بیشتر با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

وی اضافه کرد: برخی دیگر از ناشران که به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به گرفتن وام با سود بالا کرده‌اند اکنون برای بازپرداخت این وام‌ها دچار مشکل هستند.

*تولید کتاب در گیلان در حد ملی است

این مسئول تولید کتاب در گیلان را در حد ملی خواند و گفت: امکانات پخش در گیلان ضعیف است و عمده توزیع‌کنندگان کتاب در تهران و قم مستقر هستند و ناشران استانی را کمتر به درون خود راه می‌دهند.
وی بر راه‌اندازی یک مرکز توزیع کتاب در گیلان تاکید کرد و گفت: ما برای معرفی عناوین خود ناگزیریم یک مرکز توزیع کتاب راه‌اندازی کنیم.

بلوری ایجاد یک مرکز توزیع کتاب در گیلان را موجب رشد تولید کتاب در استان دانست و یادآور شد: در گیلان 134 ناشر مجوز نشر دارند که تنها حدود 50 تا 55 نفر از آنها فعالیت می‌کنند.

مدیر عامل تعاونی ناشران گیلان تعداد ناشران تولیدکننده کتاب در سطح ملی در این استان را حدود 7 ناشر ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال سال گذشته انتشارات بلور 137 عنوان کتاب منتشر کرده است.

*نشر کتاب با تیراژ پایین اقتصادی نیست

مدیر انتشارات بلور درباره چگونگی تعامل با نویسندگان بی‌بضاعت گفت: در گذشته که ناشران قدرت مالی کافی داشتند از نویسندگان حمایت خوبی می‌شد اما اکنون به دلیل بسیاری از مشکلات مانند بازگشت دیر هنگام سرمایه و سود و افزایش هزینه‌های چاپ و ...به صورت مشارکتی با نویسندگان کار می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه برای انتشار هر کتاب با تیراژ بالا حداقل 4 تا 5 میلیون تومان هزینه صرف می‌شود گفت: نشر کتاب با تیراژ پایین به ویژه حوزه انتشار کتاب کودک اقتصادی نیست.

بلوری نمایشگاه کتاب تهران را بهترین فرصت برای عرضه تازه‌های نشر ناشران شهرستانی خواند و گفت: حضور ناشران در این فرصت فرهنگی موجب شناخت بازار نشر و سلایق مخاطبان و افزایش مراودات کاری با ناشران دیگر استان‌ها است.

وی با اشاره به حضور توزیع کنندگان کتاب در نمایشگاه تهران، بر ساماندهی آنها از طرف مسئولان وزارتخانه و نمایشگاه تاکید کرد و افزود: برگزاری هر نمایشگاه فلسفه و منطق روشنی دارد و عدم ساماندهی توزیع‌کنندگان کتاب به کار ناشران لطمه می‌زند.

این مسئول یادآور شد: ناشرانی که در نمایشگاه حضور می‌یابند باید تنها تولیدات خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهند و فروش هرگونه کتاب از انتشارات دیگر در غرفه‌های خود حکم توزیع و پخش را دارد و باید با آنها برخورد شود.

بلوری یک انتشاراتی را بنگاه اقتصادی خواند و تصریح کرد: با وجود این مسئله، اما برخی ناشران برخی عناوین را بدون چشم‌داشت مادی و تنها از روی عشق و علاقه منتشر می‌کنند.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار خواندن، گفت‌وگو با جهان از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه جاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است که گیلان نیز در این نمایشگاه حضور دارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار