رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود خبر داد:
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود از برگزاری کلاس آموزشی توجیهی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و راه های مقابله و پیشگیری از آن در جوانرود خبر داد.
کد خبر: ۳۴۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹ 17 December 2016

به گزارش تابناک، کلاس های آموزشی توجیهی آشنایی با  بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و راه های پیشگیری و مقابله با این بیماری در شهرستان جوانرود برگزار شد.

دکتر احمد امیری، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود در اینخصوص اظهار داشت: با توجه فرارسیدن فصل سرد سال و مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی به کشور - و اینکه این پرندگان به عنوان ناقلین و مخزن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند- در این راستا در فرمانداری جوانرود کلاس های آموزشی توجیهی پیشگیری و مقابله با این بیماری برای دهیاران و شوراها اسلامی شهر و روستای این شهرستان برگزار شد.

وی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یکی از خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود: تمام پرندگان نسبت به این بیماری حساس هستند، اما مرغ، خروس و بوقلمون از همه حساس ترند و تلفات نیز در این بیماری ناگهانی و دارای روند افزایشی است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود بیان داشت: در کلاس های مذکور بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشریح و راه های پیشگیری، امنیت زیستی و نحوه همکاری شوراها و دهیاران در زمان قبل و پس از وقوع بیماری آموزش داده شد.

این مقام مسئول غیر قابل پیش بینی بودن، سرعت انتشار بسیار زیاد و قابلیت سرایت به انسان و تهدید سلامت و بهداشت عمومی جامعه را از جمله دلایل اهمیت توجه به این بیماری برشمرد و گفت: عواقب گسترده ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی،   تهدید امنیت غذایی کشورهای دارای منابع کم، قطع تجارت پرندگان و محصولات و فرآورده های آنها و تعدد سویه ویروس و قابلیت ایجاد تغییر به ویروس های جدید از دیگر عوامل مهم در توجه به بیماری مذکور است.

دکتر امیری تاکید کرد: عرضه غیربهداشتی مرغ زنده و کشتار و حملات نقل غیربهداشتی مرغ زنده در سطح شهرها و روستاها یکی از فاکتورهای مهم انتقال و انتشار این بیماری محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله از ابتدای فصل پاییز اقدامات بازدید و پایش از واحدهای صنعتی، روستایی و مراتع در قالب مراقبت های فعال توسط شبکه دامپزشکی افزایش می یابد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود در پایان توصیه کرد که با مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی بلافاصله موضوع را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

دکتر امیری اشاره ای به برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی توسط شبکه دامپزشکی شهرستان جوانرود داشت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون کلاس هایی از جمله در خصوص واکسیناسیون طیور بومی برای بسیجیان در ۵۰ روستای این شهرستان،   ۴ مورد کلاس آموزش در مورد بیماری هاری، ۶ مورد در خصوص تب مالت، ۳ مورد تب برفکی و ۲ مورد فرآوری کود دامی برگزار شده است.

منبع: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار