مدیرگروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: سرعت انتشار، همه گیری، وسعت فضای انتشار، تعداد مبتلایان و شدت عوارض به ویژه ابتلا به ذات الریه ویروسی و باکتریایی اهمیت بیماری آنفلوآنزا و لزوم توجه به پیشگیری از این بیماری را افزایش داده است.
کد خبر: ۳۴۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 13 December 2016


به گزارش تبابناک ایلام؛محمدرضامیرشکاری روز سه شنبه ایرنا اظهار کرد: اپیدمی بیماری آنفلوآنزا در همه گیری های بزرگ شدید و کشنده بیشتر در سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای چون قلبی، ریوی، کلیوی، متابولیک، کم خونی و یا نارسایی های ایمنی بروز و ظهور پیدا می کند.


وی افزود: سالمندان و افراد بالای 50 سال، ساکنان آسایشگاه ها و نیروهای شاغل در این اماکن، دارندگان بیماری های زمینه ای مزمن، زنان باردار، کودکان و نوجوانان مصرف کننده داری آسپرین بیشتر از سایر افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند.


میرشکاری یادآور شد: آنفولاآنزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با علائمی چون تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، تهوع، اسهال گلودرد و سرفه خود را نشان می دهد که علائم آن به غیر از سرفه های شدید تا بین 2 تا هفت روز بهبود می یابد و در کودکان نشانه های گوارشی غالب تر از سایرعلائم است.


به گفته وی ویروس آنفلوآنزا تا 24 ساعت قبل از شروع علائم و نشانه های بیماری در ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده قابل شناسایی است و دوره نهفتگی آن بین یک تا سه روز است.


میرشکاری افزود: این ویروس در محیط های پرجمعیت و بسته و از طریق هوا یا ترشحات فرد آلوده منتشر می شود و البته تا چند ساعت در محیط های سرد و کم رطوبت نیز زنده می ماند و بعد از ابتلا به بیماری و بروز نشانه های بالینی ویروس از بدن فرد بیمار بین سه تا پنج و در کودکان بعد از هفت روز دفع می شود.


وی یادآور شد: آموزش رعایت بهداشت فردی و گروهی به ویژه هنگام سرفه و عطسه کردن، استفاده از واکسن، مصرف داروی ضد ویروسی برای پیشگیری، جداسازی بیماران مبتلا به آنفولاآنزا از دیگر بیماران و انجام اقدام های کنترلی در محیط های بیمارستانی و مراکز درمان از راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.


به گزارش ایرنا، افزایش دمای ناگهانی بیش از 39 درجه، درد عضلانی شدید، آبریزش و گرفتگی بینی و گلودرد منقطع، ضعف و خستگی طولانی و شدید، سرفه خشک دائمی و شدید، اسهال و شکم درد از دیگر علائم آنفولاآنزا است در حالی که در سرماخوردگی افزایش تدریجی دما همراه با تب و لرز، سردرد، آبریزش و گرفتگی بینی و همراه با عطسه به صورت مکرر و دائمی، سرفه و درد عضلانی ضعیف تا متوسط، به ندرت ایجاد گلودرد و خستگی و ضعف به همراه اسهال و شکم درد نیز از نشانه های سرماخوردگی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار