سفیر افغانستان در ایران مطرح کرد/
سفیر افغانستان در ایران گفت: سراسر افغانستان از کالاهای ایرانی پر است و سفره های افغان ها در هر سه وعده مملو از محصولات غذایی ایرانی است.
کد خبر: ۳۴۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 13 December 2016
به گزارش تابناک و به نقل از ایرنا، 'نصیر احمد نور' روز سه شنبه 23 آذر در نشستی با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه افزود: ایرانیان همزبان و هم ریشه ما هستند و برای تبادل تجاری از دیگر کشورها شانس بیشتری دارند.
به گفته او، صدها شرکت و بازرگان ایرانی در افغانستان فعال هستند و روابط 2 کشور خوب و دیرینه است.
سفیر افغانستان اظهار کرد: ایران سالانه 2.5 میلیارد دلار صادرات به افغانستان دارد که صرف نظر از کالاهای نفتی و گازی، دومین کشور بزرگ صادرکننده کالا به افغانستان محسوب می شود.

** سفر ظریف به کابل
سفیر افغانستان در ایران همچنین از سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به کابل طی ماه های آینده خبر داد و برای تعمیق روابط ابراز امیدواری کرد.
او گفت که کشور افغانستان چهار دهه درگیر جنگ با تروریست های بین المللی و تکفیری بوده و زیرساخت های تولیدی آن از بین رفته و اکنون یک کشور واردکننده است تا صادرکننده.
به گفته نصیر احمد نور،‌ افغانستان اکنون در حال بازسازی است و به همین دلیل شرکت های اقتصادی و تاجران ایرانی می توانند در همه حوزه ها از فنی و مهندسی گرفته تا کشاورزی و ‌دارو سرمایه گذاری کنند و سود هنگفتی بدست بیاورند.
او در عین حال هشدار داد که براساس قانون اساسی افغانستان این کشور از اقتصاد بازار پیروی می کند و گرچه دروازه های آن به روی همه کشورها باز است اما کالاهایی موفق به جذب نظر مردم می شوند که کیفیت خوبی داشته باشند و در رقابت با سایر محصولات پیروز شوند.
سفیر افغانستان در این زمینه یک مثال زد و گفت چندی پیش بهره برداری از معدن بزرگ مس خود را به مزایده گذاشتیم اما در کمال ناباوری کشور چین این مزایده را برد؛ ‌کشوری که نه یک سرباز در افغانستان دارد و نه یک دلار برای اقدام نظامی در کشور ما هزینه کرده است.
نصیر احمد نور در ادامه از هرگونه مبادله تجاری با استان کرمانشاه استقبال کرد و گفت برای همکاری های رسمی اقتصادی هیچ منعی نداریم و از رفت و آمد هیات های تجاری 2 طرف استقبال می کنیم.
او گفت که اتاق مشترک ایران و افغانستان در تهران و بخش اقتصادی سفارت این کشور آماده ارایه خدمت به بازرگانان و تاجران کرمانشاهی هستند.
نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با سفیران کشورهای هند و افغانستان و رایزن اقتصادی پاکستان صبح سه شنبه 23 آذر با هدف توسعه مبادلات تجاری در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار